Ewa L
Jag har varit stolt hyresvärd två år nu för en (eller fler?) groda. Jag har i alla fall aldrig sett mer än en i taget. Är det samma? Hur gamla blir grodor?? Jag kan verkligen inte ett dugg!

Jag undrar om jag kan förbättra övervintringsförhållandena. Min "damm" är en naturlig sänka i berget —nedanför en kraftig brant — som aldrig torkar ut, däremot fryser den förstås. Sedan kommer gräsmattan.
C:a 70 x 50 cm, kanske 20 cm djup. Där dyker min polare ner när jag kommer med gräsklipparen.

Hade ingen annan bild än denna, urusla från i våras. Dammen är alltså längst ner dvs till höger:

Kan jag göra något för att öka överlevnadschanserna, eller behövs det inte öht?
Powerowic
den bör nog vara lite djupare och helst täckt av lite löv på botten har en damm hemma brukar årligen vistas ca 50 st grodor 10-15 cm långa men den är nog 10m x 25m x 50 cm
KURT
Jag vet inte hur grodor väljer övervintringsplats? I många fall så väljer de ju att övervintra i sydsluttningar, gärna i stenrösen. Man ser det eftersom många grodor blir överkörda när de skall vandra till vattnet på våren. Så frågan är varför de i bland väljer att övervintra i vatten och ibland på land? Så har man tillgång till en södersluttning så skulle man kunna göra en alternativ övervintringsplats där.
Lars-Olof Arvids
På botten av min nyanlagda halvmeterdjupa damm hittade jag en ganska stor, helt stel och orörlig padda som låg uppochner igår. Är den död, eller har den bara gått i dvala? Ett par mindre paddor i dammen är fortfarande aktiva.

Olle
Ewa L
CITAT (KURT @ 24-10-2005, 12:55)
Så har man tillgång till en södersluttning så skulle man kunna göra en alternativ övervintringsplats där.

Detta är ju definitivt en södersluttning!

Vad menar du med att man "kan göra". Räcker det kanske med Bergenia o.dyl. för den/dem att krypa in under? Eller kan jag förbättra??
Går grodor i dvala under vintern? Är det någon som vet hur gamla de blir? Är det samma groda jag har, eller är det barn?
Kanske de kommer tillbaka till födsloplatsen...
KURT
Grodor som övervintrar på land brukar välja stenrösen eller komposter eller åtminstonde mjuk jord som de kan gräva ner sig i . SNF har lite mera information.

Man kan t ex hitta grodor i vedstackar, men t o m en rishög eller lövhög skulle nog kunna fungera. Dessutom skulle det kunna vara bra för igelkottar också.
Ewa L
Tack för länken! Kan som sagt nada om grodor så det fanns mycket intressant. Verkar dock som jag inte kan göra ett dugg för att hjälpa till, bara se till att inte stjälpa till.
Är verkligen jätteglad för min inneboende (om det nu är samma år från år). Hoppas han/hon ställer till med lite fest och bjuder in lite kompisar. biggrin.gif
Gossen Ruda
Jag har kollat lite i en bok och det verkar som om både grodor och paddor kan övervintra både på land och i vatten. Vissa tycks kunna klara infrysning men jag är inte säker, det står lite luddigt. Den vanliga grodan skall kunna bli 12 år medans paddan kan bli 40!
SannaLasso
Vi hade en stor "tam" padda runt huset i flera år. Det var helt säkert samma för ena foten såg konstig ut. Ibland tog jag in den och satt med den i knät framför TV:n bara för att den var så mysig. sleep.gif Ibland gav jag den daggmaskar så den slapp leta själv. rolleyes.gif

Tyvärr så hittade vi den drunknad i en vattenskål som vi ställt ut till hunden en varm sommardag. Den var väl törstig och plumsade i och sen kunde den inte komma upp för dom hala kanterna. Jag känner mej fortfarande som en mördare för det. unsure.gif sad.gif
amaira
Den här stackarn hade hamnat i en vattenhink i somras och kunde inte ta sig upp. Han (hon) var alldeles utmattad när jag upptäckte honom och kunde rädda honom från drunkningsdöden i sista minuten.
Gudarna vet hur länge han hade simmat omkring där!

Sen satt han länge i gräset under en buske och hämtade sig, där jag släppte honom. Så småningom orkade han ge sig iväg.

Vad ledsen jag hade blivit om jag funnit honom död i hinken i stället.

Grannen har en jättepadda som varje år försöker övervintra i hennes källare. Den är enorm och har säkerligen åtskilliga år på nacken.
Den blir utburen ur källaren - och dörren stängd efter den! Han får finna en bättre övervintringsplats. I hennes källare är det för varmt och torrt under vintern.
Tydligen lyckas han finna något "näst bäst" eftersom han återkommer varje år biggrin.gif

Bor man på landet har man mycket att stå i, liksom laugh.gif laugh.gif , rädda paddor och så. rolleyes.gif

Själv har jag en "vedhög" eller vad jag ska kalla det, bakom dammen, just för allehanda smådjur och kryp.
Det är ca meterlånga "stockar" av ett stort körsbärsträd som fälldes för några år sedan, som jag lagt i en fin hög, som det numera växer mossa på. Trä är ju vackert! De understa stockarna fyllde jag på med lite jord mellan dem.
little.lunatic
Hej!

Om du blir medlem på www.repti.net så får du alla svar du behöver om grodor och paddor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon