|
titti49zon6
24-10-2005, 10:52
öppnar på Torsdag 27/10 kl 10 äntligen en större blomstemarknad för oss häruppe Väl mött jag skall dit Någon annan ?
kristerh
24-10-2005, 12:02
De har öppnat i norrtälje i våras, och den butiken är bra, de brukar dessutom ha mycket orkideér  de hade en utställning nu på sensommaren, jag kom hem med orkideér för 1000:- Hoppas ni får en lika bra butik som den de öppnat i n-tälje. krister
Oj, oj på löningsdan dessutom! Får se om man törs fara dit...
Margith
24-10-2005, 16:03
Typiskt att de ska öppna en vanlig vardag, när folk som jag faktiskt måste arbeta Får nog tyvärr försöka att tjå mig till lördag... men då är jag där kl 10.00
Helen i Piteå Zon 5
24-10-2005, 17:30
Jag skulle tro att man kommer att fara dit för en koll  tillsammans med massssor av andra trädgårds/blomsterfolk. Ska bli trevligt att se vad dom går för, Växtriket kommer att få en tuff konkurent tror jag. Såg då jag var dit i veckan att dom har även börjat satsa på möbler,,,,,, inte lätt att vara blomsterhandlare idag  man ska tydligen ha ALLT i en blomsterbutik / Helen
Jaha, idag har vi varit där. Knökfullt med bilar och folk, sön eftermiddag. Trevlig butik, framförallt fräscha blommor! Köpte ingenting  för vi skulle på Storheden och storhandla det var målet idag, men jag hade kunnat plocka några blommor och krukor och...
titti49zon6
31-10-2005, 08:13
Var dit i torsdags och handlade bl a två Hibiskusar jättefin 19:90/st, 2 stora fina garderobsblommor, 1 doftranka, 3 jättefina rosbuketter, 2 minicyklamen 1 stor fin julkaktus 1säck blomjord och en säck lecakulor allt för drygr 500 kronor. Stor fin butik med massor av fräscha växter(Växtriket har jag bara dålig erfarenhet av, dom gör som här i Kalix glömmer att vattna och sköta växterna-det är samma ägare) Till våren skall Blomsterlandet utöka med 1000 kvm uteträdgård och jag har sagt till chefen att dom måste tänka på zonen när dom tar hem buskar,rosor gärna kanadensare och han sa att han skulle ha dett a i åtanke Hoppas att det blir bra,eftersom priserna verkar hyfsade
Helen i Piteå Zon 5
31-10-2005, 17:50
Om jag nu törs sticka ut näsan lite nu  så är jag faktiskt lite rädd för sådana här stora blomsterföretag på sommaren och deras utbud. Jag är rädd för att de "riktiga" handelsträdgårdarna får lägga ner....och vad får vi då? Det är trots allt på dom vi får kvalite på träd och buskar, kunskap och väl beprövade växter för vår zon. De stora blomsterkedjorna kan ju mer eller mindre behandla sina uteväxter som slit och släng, för dom lever ju inte enbart på sommarförsäljningen utan har hela året massor av växter. Nu ser vi ju också vad dessa butiker håller på att styras över till, prylar, pynt, tavlor och möbler  Nu ska jag inte vifta med pekpinnen, för ofta så får ju börsen tala och även jag handlar ju på sådana ställen. Men man kanske kan få sig en tankeställare  Jag kommer då i fortsättningen även försöka vara rädda om de "våra", Björsbyn, Rutvik, Astrant plant, Barbros perenner, Bryggmans och inte minst Rydlinge, och det finns säkert fler fast just nu kommer jag inte ihåg vilka  /Helen
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 31-10-2005, 18:50) Jag kommer då i fortsättningen även försöka vara rädda om de "våra", Björsbyn, Rutvik, Astrant plant, Barbros perenner, Bryggmans och inte minst Rydlinge, och det finns säkert fler fast just nu kommer jag inte ihåg vilka  /Helen Självklart! Tänkte på det i dag när jag var in på Interflora/Enströms i Luleå för det var tomt med kunder. Där brukar det ju alltid vara trångt speciellt vid lunchtid!
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 31-10-2005, 18:50) Nu ser vi ju också vad dessa butiker håller på att styras över till, prylar, pynt, tavlor och möbler ;) Jag var in på Blomsterlandet i lördags och reagerade just på den saken. Blev faktiskt rätt besviken när jag upptäckte att nära på halva butiken bestod av krukor, vaser och annat pynt. Vilket antiklimax! Jag brukar bara köpa julpynt och krukor på Växtriket, kvaliteten på växterna är urdålig enligt mitt tycke. Dessutom verkar innehavaren inte ha så värst mycket kunskap om vad det är han säljer överhuvudtaget. Nej, jag håller mig nog i fortsättningen till våra "gamla vanliga" handlare, där vet man i alla fall vad man får för pengarna...
titti49zon6
31-10-2005, 21:57
Naturligtvis blir det så att jag kommer att handla från de ´riktiga´ handelsträdgårdarna när jag skall ha buskar och rosor men eftersom vi inte har någon annan än Buketten som har samma ägare som Växtriket här i Kalix så känns det som att om dom sköter sig på Blomsterlandet kan jag kanske hitta en del där som inte gräver allt för stort hål i plånboken Främst tänker jag då på krukor och annat roligt till trädgården
Helen i Piteå Zon 5
31-10-2005, 22:04
Han/dom äger Buketten i Piteå också. Vad bra att vi är rädda om våra handelsträdgårdar även om vi alla handlar hos bukettkedjorna. En blomsterbutik i Piteå (för övrigt min arbetsplats) har lagt ner, mycket pga. dom stora kedjorna + att nu ska butikerna ha så mycket mer att erbjuda än blommor, marknaden är både ny och tuff. /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|