Full version: Magnolior- Härdighet
MB1965
Hej

Jan af Lisö här på forumet har försökt få upp sin magnolia-lista här på forumet ett tag...

... här är den: Jan af Lisös magnolialista.

Enjoy :-) tongue.gif
Big Gardener
Jag saknar nästan ord! Fantastiskt, Jan! En sådan lista hjälper många av oss enormt mycket och jag är en av dem som kommer att ha mycket stor nytta av denna lista.

Det enda är ju radavstånden som behyöver fixas till, men det är ju gjort i en knapptryckning.
MB1965
@ BG: Jag har konverterat den till .htm så jag skall kolla på radavstånd när jag hinner. Alternativt så finns .pdf på begäran, skicka PM

Jag funderar på om vi här skall komplettera listan med våra egna erfarenheter, sorter och bilder ?
Jan af Lisö
Nu när tabellen är på plats (tack MB1965) så kan jag förklara lite vad de olika kolumnera står för, förkortningslistan finns längs ner under själva tabellen:

Storlek är svårt att få grepp om, det vanligaste man hittar på nätet gäller holländska förhållanden. Jag har oftast satt 50 - 70% av det, i vissa fall gäller uppgifter som jag hittat i svenska plantskolekataloger. Skiljer mycket, kan ibland bero på grundstammen och växförhållanderna ?

Betyg,
Z är Zetas betyg med +++, ++, +, , (-). fe står för finns ej, gäller dessvärre de flesta intressanta nya hybriderna
OK är en lista från Olav Kalleberg, Norge, med ca 300+ magnolior i sin odling. ***** är högst.
MS är Magnoliastore.com 's bedömning. De betygsätter ej magnoliorna, men har en lista över "My Favorites", MF.
Magnolior märkta med ***** och MF borde bli en höjdare.

Härdighet är svårast, ofta ser man på nätet vissa sorter som beskrivs på ett ställe som Very Hardy, någon annanstans att den inte klarar kyla. Jag tror att det är komplicerat och mycket kan skrivas om härdigheten, det är inte bara antalet minusgrader utan också hur varma och långa somrarna är och hur lång vinter är som spelar in...
Kolumnera kommer från boken "Odla Magnolia" (MB), Zetas katalog (Z) samt Trädgårdshusets katalog (T). Det kan skilja upp till två zoner mellan dessa, Zetas är oftast mera optimistiska. Jag har inte lyckats lista ut någon sakförklaring till denna skillnad.
Kolummen OK avser återigen Olavs lista (presenterad för några år sedan i tidningen Trädgårdsamatörern). Zonerna skall motsvara de svenska zonerna, men verkar något mer optimistiska. Jag hade själv i Stockholm tänkt begränsa mig till dem som klarar lägst zon H3-H4 i Olavs lista.
Sista kolumen under härdighet avser övriga hittade upplyssningar på nätet och i några fall, plantskolorna. Very Hardy i Holland betyder inte samma sak som Very Hardy i Schweiz och absolut inte samma sak som det skulle innebära i Svedala.

Färg har jag inte utvecklat vidare dvs eventuella "nyansfinesser" är inte synliga.

Info om Blomperioder är svår att hitta, då den oftast beror på planteringsplats. Däremot så syns det om det är en sommarblommande magnolia eller en vårblommande.

Sista kolumnen är ytterligare kommentarer.

Tabellen är begränsad till magnolior som borde klara sig i zon II i Stockholm, även om Leda och Blood Moon är tveksamma. Inga praktmagnolior finns i listan då dessa är riskabla i zon II.

All kompleterande information tas mycket tacksamt emot.
MB1965
Snabba kommentarer Jan

*Magnolia "Susan" avhärdar dåligt här i år ( utanför göteborg ), bara 5-6 knoppar hitintills på en 100-120planta, verkar variera mellan år ?
*M Loebneri "Merril" är en bra nybörjamagnolia tycker jag.

Intressant variant du har med:
*"Eskimo" - någon som odlar den?

Saknar dessa i listan:
*M. "Gold Star" (Acuminata var. subcordata "Miss Honeybee" x Stellata "Rubra") som bör vara Z 1-2 eller Z2, i stort en gul stjärnmagnolia smile.gif
*Wada's Snow White (denudata salicifolia) <--- bara sett denna i Magnoliaboken av Åsheden mfl, letar efter den i handeln... :/
Jan af Lisö
Listan gör dessvärre inga anspråk på att vara heltäckande utan ger uttryck för mina helt subjektiva omdömen....

Gold Star borde kanske ha varit med då den tillhör My Favorites i magnoliastore.com och har hos Olav K fått **** samt härdighetszon H3-H4 vilket räcker för Stockholm.

Wada's Snow White (ofta kallad bara Snow White) verkar finnas listad både hos Magnoliastore. com och hos Eisenhut, men verkar inte finns i år tillgänglig hos någon av dem.

Att jaga magnolior verkar vara lika spännade och utmanade som att odla dem. Magnoliastore.com verkar ha mest kompletta lager under september, vilket är något sent för plantering i Stockholm, i synnerhet av små plantor som kommer från Holland. Få se hur mycket har de kvar april 2006.
kerstin z5-6
M .Denudata Dan XIN finns den med smile.gif?
mulle
Tack för den listan!
Ska man ner i magnoliaträsket nu också...? rolleyes.gif
Mulle

PS, Kerstin - betyder din fråga att du har en magnolia som går hos dig?
kerstin z5-6
Jag har två smile.gif:)magnolia accuminata XNorman Gould, sedan 3 år minst ute - och ovan nämnda Dan xin
Den sista har så vackra blommor men de kokar över " inne i vinterträdgården på en dag pga värmen där i mars ... så nu sitter den också ute sedan i våras:)
mulle
Och jag som försiktigt började min magnoliakarriär i våras... sad.gif
Fantastisk knopp - du måste berätta i vår hur den klarade vintern!
Mulle
MB1965
@ kerstin den knoppen ser nästan lite läskig ut....

@ Jan Känner du till någon som testat Heaven Scent eller spectrum ? Tack för listan förresten;)
Cilla
Härligt Jan, bra jobb!!! Tack för generositeten att ge oss andra chans att lära oss också.

Jag satte en Susan hemma i våras som tvärdog innan knoppsprickningen. Ingen aning om det var mina åtgärder eller plantan som var orsaken. Fick bästa stället i trädgården där zon 2-rosorna brevid blir fantastiska liksom en och annan solros som blir 4 meter höga och stjälkarna inte greppbara med handen. För mycket kogödsel kanske, eller för lite sur jord.
Christina i Taxinge~
Och jag har 'Aashild Kalleberg' sen i april 2004 wub.gif
I år hade den en blomma.... smile.gif
Tänk va´ glad man kan bli för 1 st blomma! Och doften - vanilj, mandel, citron - mmmmmmm wub.gif

Sylvia
Heaven Scent går åtminstone här hos oss på Hisingen, utanför Gbg...
MB1965
CITAT (Sylvia @ 24-10-2005, 21:01)
Heaven Scent går åtminstone här hos oss på Hisingen, utanför Gbg...

Trevligt! Får jag fråga var du köpte den?

Mvh
Jan af Lisö
@ Christina i Taxinge, var fick du tag på din Aashild Kalleberg ? Den står överst på min önskelista, men jag vet inte var man kan få tag på den ? Och en annan fråga, är den rotäkta eller ympad ? (Vet inte om det har någon betydelse, men är nyfiken i alla fall).
Christina i Taxinge~
CITAT (Jan af Lisö @ 25-10-2005, 08:50)
@ Christina i Taxinge, var fick du tag på din Aashild Kalleberg ? Den står överst på min önskelista, men jag vet inte var man kan få tag på den ? Och en annan fråga, är den rotäkta eller ympad ? (Vet inte om det har någon betydelse, men är nyfiken i alla fall).

Jag köpte den från Magnoliastore i Holland.
Ett mycket trevligt ställe att handla på! smile.gif
Personlig service i form av snabba, glada, trevliga mail med svar på sånt jag undrade över.
Betalning via faktura - inga problem!

Så till den svåra frågan....ympad eller ej - jag vet faktiskt inte! Kommer inte ihåg.
Men kanske skulle Olov Kalleberg kunna svara på det wink.gif
Han är ofta inne på AoT´s rosforum och pratar rosor med oss som håller till där för det mesta.
Eller skicka ett mail till Magnoliastore och fråga. Wim Rutten är snabb på att svara! smile.gif

Magnoliastore
Jan af Lisö
Magnioliastore ympar sina magnolior på kobus rot, så det är troligen den du har. Har nämligen läst att Aashild Kalleberg kan även relativt lätt förökas även via avläggare (tror det heter så ??).
Trädet (ZonV)
Är det någon som har vågat att plantera magnolia i zon v med hyfsat resultat.
Troligast måste ska den väl vinterförvaras i källan för att överleva vintern.
Känns lite bökigt "konsgjord andning"...det är väl bara att acceptera den klarar sig inte i zon v, eller?
kerstin z5-6
jag bor i 5-6 -se mitt svar tidigare i denna tråd -visst går det -ute naturligtvis :9
Stellata har förresten en kompis utan problem -om du vill ha ytterligare ett förslag
jag bor i Västerbottens z5-6 alltså ...
Trädet (ZonV)
kerstin z5-6> oki, försökte googla fram lite info. av nämnda magnolior hittade bra sidor, förutom XNorman Gould= ingen träff. Kommer nog att skaffa mig Stellata till våren.
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon