Full version: kryddorna vissnar
ettenna
Hej!
Ursäkta en novis, men mina kryddor, timjan, mejram, oregano, ser helt stendöda ut i rabatten.
Är detta normalt.
Jag menar har de liksom gått in i vintervila eller har de helt enkelt tuppat av för alltid.
Hur ska de se ut under vintern och hur viktigt är det att täcka dem. Bor i Stockholms skärgården där vinden ibland kan ligga på hårt.
Hjälp! wacko.gif wacko.gif
noora
Mejram är ettårig i Sverige, så den dör till vintern.
Oregano vissnar ner helt och skjuter nya skott till våren.
Timjan är oftast lite grönt även på vintern, men de övervintrande bladen är väldigt små och tjocka. Du kan behöva skydda den över vintern.
Cilla
Vänta och se, men om de inte klarar vintern så är den vanligaste orsaken till att de haft det för blött eller odränerat. Oregano brukar kunna växa var som helst (undantag grekisk som vill ha det mer som timjan). Olika timjan ställer lite olika krav, de högresta sorterna lite större. De vill ha mycket väldränerat, dvs kraftigt sand- och grusblandad jord och inte stå på ett ställe som blir genomvått av regn och smältande snö.

Jag har sedan några år börjat odla timjan på höjder och erfarit att det fungerar mycket bättre. Bäst fungerar det i stensättningar, smala och djupa bäddar där rötterna får trängas för att komma ned i fukt och där jorden hålls varm länge av stenarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon