Full version: Skördat Valnötter !
Muguet
Äntligen fick vi skörda valnötter, trädet planterades år 2000 nu i år kunde vi skörda de första nötterna biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Om de var goda ?
Självklart, mycket godare och saftigare än de man köper!!! tongue.gif
Maria i Helsingborg
Grattis! Åh, ett valnötsträd skulle jag också vilja ha, men de blir rysligt stora, har jag för mig?
Cilla
Zon 1 är verkligen en bra zon, och en riktigt bra plantering måste ni ha gjort också! Grattis!

Är det juglans regia, äkta valnöt ni har eller någon av de andra?

Jag har i zon 3 en äkta valnöt och jag är glad varje vinter den överlever. Bladens doft när man stryker figrrna över den är värd varje möda jag har att få den att överleva. Frukter vågar jag inte ens ha hopp om.

Minns någon om äkta valnöten i Stockholms innerstad har nötter?
wolkenkrabber
Jag minns mig se massor av frukter i trädet vid myntverket på kungsholmen
SannaLasso
CITAT (Muguet @ 24-10-2005, 16:51)
Äntligen fick vi skörda valnötter, trädet planterades år 2000 nu i år kunde vi skörda de första nötterna biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Om de var goda ?
Självklart, mycket godare och saftigare än de man köper!!! tongue.gif

Åhhhhh färska valnötter.... rolleyes.gif

Jag bor i zon 3 och därför tycks det vara helkört med valnötsträd för min del.

När jag var i USA (kring NY) vid den här tiden för några år sedan var det bara att plocka upp nötterna från gräset i parkerna och längsmed vägarna. De var ganska spröda i skalen och lätta att knäcka med bara händerna utan att själva nöten gick sönder någonstans. Suck, det var riktigt goda tider det.... huh.gif
Hannele
CITAT (Muguet @ 24-10-2005, 16:51)
Äntligen fick vi skörda valnötter, trädet planterades år 2000

Härligt! Då behöver vi inte vänta så länge, vi har Manchuriskt valnötsträd, Juglans mandshurica.
MB1965
jag har bara sett japansk valnöt och manchurisk.. Var finns det mer information om äkta valnöt? Det skulle kanske passa vid stugan...
Big Gardener
Du kan ju börja med att söka på "Juglans regia" på forumet så hittar du en del information. Sen kan du göra samma sak på goggle.
Muguet
CITAT (Cilla @ 24-10-2005, 19:59)
Är det juglans regia, äkta valnöt ni har eller någon av de andra?

Eftersom trädet redan fanns här när vi köpte huset så vet jag tyvärr inte vad det är för sort. sad.gif
Svante, zon 1
Hade ni inga problem med fåglar som åt nötterna? Där jag bor (Lund) finns det valnötsträd lite varstans, men i oktober brukar det vara rätt mycket råkor och andra kråkfåglar i de träden.

I år fick jag också för första gången se något som jag bara har läst om tidigare, nämligen hur en råka släppte en valnöt framför en bil, så att nöten blev överkörd, för att sedan flyga ned och äta upp innanmätet. Imponerande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon