Latmask
Jag tror jag är den enda i hela Sverige som fortfarande surfar på modem för att bredband inte finns att tillgå...

Kommunen ska bygga ut bredband nästan överallt, men inte hos oss, för lantligt. Så jag har övertalat sambon att vi ska skaffa bredband via satellit. Kommer spara in på det på första räkningen. Jag jobbar via internet och den tid filerna tar att ladda ner... wacko.gif

Så nu ska det bli snabbare bredbanbdssurfning snart.
*skrattar och sjunger och hoppar omkring som en tok* laugh.gif
Berith
Grattis! biggrin.gif Neej du är inte den enda som surfar på modem. Vi ska också snart få bredband härute i obygden. Dom har satt upp masten och alltihop skulle vara klart i oktober. När kommer oktober...? unsure.gif
Latmask
Oktober kanske kommer senare till obygden... biggrin.gif
Rossi
Grattis! Det är otroligt skönt med bredband!

Vi bor också på landet och först i februari i år fick vi bredband. Det är bara en enda leverantör som har velat ta sig an oss men det funkar bra. Vi har haft 8 mbit men fr.o.m. november får vi 24 mbit till samma pris som tidigare! Jag fattar inte vad ökningen ska vara bra för - det är jättesnabbt redan som det är! smile.gif
Pirum
CITAT (Latmask @ 25-10-2005, 07:52)
Jag tror jag är den enda i hela Sverige som fortfarande surfar på modem för att bredband inte finns att tillgå...

Tyvärr är du inte den enda, det finns ju stora delar av Sverige där "Marknaden" inte tycker det är lönt att bygga ut. Tror fortfarande det är en dryg miljon som inte kan få bredband på vanligt sätt. (har dock inte exakta siffror i huvudet).

Konstigt att vi kunde dra ut dyrt kopparnät till snart sagt hela Sverige, för både elektricitet och telefon. Idag, med moderna maskiner som drar kabel så det visslar om det, så klarar vi då rakt inte av att dra ut fiber till folk. Jaja. Framsteg kallas väl sånt antar jag.

Ursäkta om mitt inlägg blir långt nu, men bredband på landsbygd intresserar mig smile.gif :

Ett annat alternativ för den som inte kan få exempelvis ADSL kan _faktiskt_ 3G-nätet vara. Har man sån tur att man inte bor alltför långt från en mast, man kanske bor nära en riksväg eller liknande, så kan man få klart bra hastighet via 3G uppkopplat till en vanlig dator. Jag körde det mycket tidigare i år, och låg då på ca 35-40kbyte/s, vilket är ganska jämförbart med standard-adsl. Klart bättre än vanligt modem iaf. Även om det ju inte kan kallas riktigt bredband, som definierades till 2MByte/s förr och borde uppjusteras nu. Priserna varierar, jag tror Comviq tar 199kr/månad med trafikbegränsning på 1Gbyte/månad, sen kostar det lite extra. Tre tar 399kr för företag, men har ingen trafikbegränsning. Tre och Comviq går på olika nät (Vodafone-Tre och Comviq-Telia) på landsbygden, funkar inte det ena så kan det andra funka.

Ett alternativ för modem via fast telefoni kan vara att använda Spray i kombination med Tele2. Då betalar man, visserligen hutlösa, 299kr/månad och har då fast pris. Jag ser nu att de begränsat till 70t/månad, sen blir det "vanlig" modemtaxa. Men det är väl bättre än alternativen.

Tycker fan det är skandal att folk i glesbygd inte bara ska tvingas leva med modemhastighet, utan dessutom betala dyrt för det. Rimligen borde PTS (eller vem som nu bestämmer) diktera fram rimliga villkor. Alla teleoperatörer bör åläggas att erbjuda internet via modem för ett fast pris på, tja, 29kr/månad. Kanske kan skrämma fart i ADSL-utbyggnaden också.
Fialotta
Jättegrattis...ja...det kan väl snart inte vara många kvar med vanligt modem
undrar man ju smile.gif
Gillan
Grattis, Grattis! biggrin.gif
Men som många andra sagt , är du inte ensam.
Vi fick heller inte förrän i början av det här året.
Det är ju jätteskillnad./Evgeni
Tesa
GRATTIS GRATTIS...förstår precis din glädje för jag skuttade själv omkring häromdan med ett lyckligt flin för att jag just beställt bredband...fast det blir inte förrän till årsskiftet men då SKA det ju vara klart efter en massa konstiga turer...
Berith
CITAT (Latmask @ 25-10-2005, 06:57)
Oktober kanske kommer senare till obygden...  :D

Yess!!! Jippiiii!!! biggrin.gif

Idag kom oktober! Swoosch!!! och swiiischhh!!! Så snabbt går det att klicka mellan sidor och trådar och kolla bilder och skicka och ta emot! Jämrars vilken häftig uppfinning bredband är. tongue.gif
ninnisky
Grattis till nya bredband wub.gif wub.gif Din fritid är säkrad nu wub.gif wub.gif
Berith
Japp. biggrin.gif Hade bredband för två år sen också och vet hur kul, praktiskt, bekvämt och trevligt det är.
*Felix matte*
Ja då vet man på ett ungefär var du tillbringar dina dagar tongue.gif biggrin.gif
Visst ja... Grattis! smile.gif
Berith
Till exempel.... häääär laugh.gif
men jag har fortfarande inte förstått hur man kommer upp i dom makalöst höga poängen unsure.gif

----------
...dom makalöst höga poängen på Bitch såklart rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon