Cajo
Hej!

Jag har en 20 meter lng hck av norsk brudspira som sattes ngon gng p 80-talet tror jag. Den r tyvrr dligt sktt tidigare och gamla grova grenar r beskurna i toppen med en massa "fgelbon" som resultat. Sista 3 ren har jag gallrat och frskt fixa till den, men den ser rtt trist ut frn ena hllet. Nu undrar jag om det r ngon bra id att klippa ner den nda vid marken tidigt i vr? Tar det lng tid fr den att komma upp igen? Nu r den 1.5 - 2 meter hg.

Eftersom jag har en vacker slntrabatt p baksidan s tnkte jag efter beskrning formklippa hcken t det hllet och p andra sidan lta den vxa lite mer fritt.
KURT
De brukar komma upp igen ganska fort nr man besr dem radikalt. Och man skall som sagt inte beskra dem i toppen, det kallas "vaktmstarbeskrning" i beskrningslitteraturen.
katjoh
Eftersom du har hllit p och gallrat den i ngra r s finns det antagligen inte bara jttegamla grenar utan har ven kommit upp en del yngre. D kommer det skert g bra att kapa ner den helt och hllet. Det har jag gjort med min brudspireahck ngra gnger nr den blivit fr yvig och risig.
Jag tycker egentligen de r vackrast de tv ren efter en total nedskrning. Lagom hg och vackert bjda grenar. Jag tycker det r jobbigt att hlla p och glesa ur ngra grenar om ret som man vl egentligen ska gra om man vill ha en frivxande vacker hck av brudspirea s jag brukar lta den vxa tills den ser fr risig ut och sedan kapa ner den helt. med lite gdning nr den kapats kommer den snllt tillbaka.
MB1965
Jag brukar radiaklbeskra, skra ned den till marken efter blomningen. Stort jobb, har 28+26 +8 meter;)
Keya
Bara undrar.....hur lnge drjer det innan spirean r stor igen efter en radikalbeskrning.Har inte vgat mig p det eftersom jag r beroende av avskildheten den ger. men den brjar bli bra risig nu
Cajo
Tack fr era svar! D ryker hcken i vr, vi fr st ut med att tittas p av frbipaserande ett tag men det r det vrt om hcken blir fin igen.
Du MB 1965, vilka otroligt vackra bilder du tagit!!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon