askur
Jag har hört/läst någonstans att det finns benvedsarter (euonymous) som är städsegröna. Tycker det låter lite konstigt men om det är så skulle det vara jättebra efter jag är jätteförtjust i benved och är samtidigt på jakt efter vintergröna buskar! Så är det någon som kan bekräfta att det finns sådana benvedar? Skulle vara jättesnällt med lite art/varitetnamn så man vet vad man ska fråga efter på plantskolan.
MB1965
Hmmm
Jag har dessa vintergröna:

Euonymus fortunei 'Emerald Gaiety',Silverbenved,Zon: I-II 0,5 meter buske
Euonymus fortunei 'Emerald'n Gold',guldbenved,Zon: I-IV max 0,5 meter

Annars finns
Euonymus fortunei 'Sarcoxie',Benved,Zon: I-IV
Euonymus fortunei 'Sunspot',Klätterbenved,Zon: I-IV
Euonymus fortunei var. radicans,Klätterbenved,Zon: I-III
Euonymus fortunei var.'Vegetus',Klätterbenved,Zon: I-IV
wink.gif
askur
1000 tack för tips. En följdfråga - har de liknande (=lika vackra) blommor som E.europea?
Åsa E
Klätterbenved har man för det vackra bladverkets skull, jag tror att de har oansenliga blommor. Bladen är små och blanka, och kan vara variegerade i gult och grönt eller vitt och grönt. Klätterbenved är inte särskilt lik körsbärsbenved, men båda är väldigt snygga på olika sätt.

Hälsningar Åsa
Begonia
Mina klätterbenvedsbuskar, har 4 stycken, emerald and gold, har kvar bladen i zon 3-4. På sommarhalvåret är bladen gul- och grönbrokiga, men på vintern får de en ljusrosa färg över ungefär halva busken. Urläckert! Har inte sett några blommor dock. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon