askur
Jag har hrt/lst ngonstans att det finns benvedsarter (euonymous) som r stdsegrna. Tycker det lter lite konstigt men om det r s skulle det vara jttebra efter jag r jttefrtjust i benved och r samtidigt p jakt efter vintergrna buskar! S r det ngon som kan bekrfta att det finns sdana benvedar? Skulle vara jttesnllt med lite art/varitetnamn s man vet vad man ska frga efter p plantskolan.
MB1965
Hmmm
Jag har dessa vintergrna:

Euonymus fortunei 'Emerald Gaiety',Silverbenved,Zon: I-II 0,5 meter buske
Euonymus fortunei 'Emerald'n Gold',guldbenved,Zon: I-IV max 0,5 meter

Annars finns
Euonymus fortunei 'Sarcoxie',Benved,Zon: I-IV
Euonymus fortunei 'Sunspot',Kltterbenved,Zon: I-IV
Euonymus fortunei var. radicans,Kltterbenved,Zon: I-III
Euonymus fortunei var.'Vegetus',Kltterbenved,Zon: I-IV
wink.gif
askur
1000 tack fr tips. En fljdfrga - har de liknande (=lika vackra) blommor som E.europea?
sa E
Kltterbenved har man fr det vackra bladverkets skull, jag tror att de har oansenliga blommor. Bladen r sm och blanka, och kan vara variegerade i gult och grnt eller vitt och grnt. Kltterbenved r inte srskilt lik krsbrsbenved, men bda r vldigt snygga p olika stt.

Hlsningar sa
Begonia
Mina kltterbenvedsbuskar, har 4 stycken, emerald and gold, har kvar bladen i zon 3-4. P sommarhalvret r bladen gul- och grnbrokiga, men p vintern fr de en ljusrosa frg ver ungefr halva busken. Urlckert! Har inte sett ngra blommor dock. rolleyes.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon