|
Full version: Älskar hösten!
djingis
25-10-2005, 11:44
Äntligen så målar Gubben Höst med hela paletten. Jag vågar knappast andas om att jag älskar hösten men nu måste det UT! Jag får en sådan energikick att det riktigt spritter i mig. Jag fejjar och grejar hemma i huset. Ikväll så ska mina islandshästar få komma in för första gången. För inte att tal om kura skymning framför braskaminen med en pläd. En hund som vill bli fnattad bakom örat. Jag tänder ljus i massor! Till våra måltder tänder jag stearinljus, även då jag intar en frukost i min ensamhet. Vakna av att regnet smattrar mot fönsterblecket tidigt på morgonen, sträcka på sig och gå upp och klä sig varmt. Köra ner mössan över pannan och gå en runda med hundarna. Äta frukost i skenet stearinljus. Jag njuter sanslöst av hösten!
Tar du in hästarna efter att du fejat och grejat Alla har vi våra små egenheter, men riktigt så orginell är inte jag. Nej du, det enda jag höll med om var den där sköna brasan och en härlig pläd. Plus en bra bok då. Ja, också ljusen då förstårs /Evgeni
Jag älskar också hösten! Och våren! Och sommaren! Och vintern!
Vad jag vill ha sagt är att jag tycker att det är oerhört skönt att vi har ÅRSTIDER och inte jämnt klimat året runt som i vissa andra länder här på jorden.
kerstin z5-6
25-10-2005, 13:20
den går bort ... död löv -nej tack ... jag har inget emot brist på årstider utan kan med glädje avstå från nuvarade samt den kommande ...
AnnammA
25-10-2005, 13:23
Fast vädret idag var typiskt  höstväder, när det är som sämst...  Har iallafall kurat ihop mig och läst ut forsättningen på "Grabben vid graven bredvid" dvs "Familjegraven", lite mera deprimerande än ettan, men fullt klart läsvärd om man vill veta hur det gick med kärlekssagan mellan bonden och bibliotekarien. Hälsn AnnA
CITAT (Rossi @ 25-10-2005, 14:09) Jag älskar också hösten! Och våren! Och sommaren! Och vintern!
Vad jag vill ha sagt är att jag tycker att det är oerhört skönt att vi har ÅRSTIDER och inte jämnt klimat året runt som i vissa andra länder här på jorden. Kunde inte ha sagt det bättre själv! Tycker precis som du Rossi!  Är så glad för att vi har årstider och jag tycker framför allt om årstidsväxlingarna. När våren går över i sommar, när vintern går över i vår osv...
CITAT (karjo @ 25-10-2005, 14:24) CITAT (Rossi @ 25-10-2005, 14:09) Jag älskar också hösten! Och våren! Och sommaren! Och vintern!
Vad jag vill ha sagt är att jag tycker att det är oerhört skönt att vi har ÅRSTIDER och inte jämnt klimat året runt som i vissa andra länder här på jorden. Kunde inte ha sagt det bättre själv! Tycker precis som du Rossi!  Är så glad för att vi har årstider och jag tycker framför allt om årstidsväxlingarna. När våren går över i sommar, när vintern går över i vår osv...  Precis! Vad härligt med en till levnadsglad!
kristerh
25-10-2005, 13:25
Jag tillhör oxså dem som älskar hösten krister
Jag älskar också hösten fram till och med oktober. November och december kan eventuellt få slinka med så att man får gjort något inomhus också. Men jag kan inte komma på någonting som ger månader som januari, februari och mars existensberättigande hos mänskligheten. Jag byter gärna bort dem mot tre månader från ett land som längtar efter årstider! Mulle
AnnammA
25-10-2005, 13:37
CITAT (mulle @ 25-10-2005, 14:31) Jag älskar också hösten fram till och med oktober. November och december kan eventuellt få slinka med så att man får gjort något inomhus också. Men jag kan inte komma på någonting som ger månader som januari, februari och mars existensberättigande hos mänskligheten. Jag byter gärna bort dem mot tre månader från ett land som längtar efter årstider! Mulle Nja... I januari råkar både jag och min dotter ha födelsedag, och när det sen blivit februari kan det, iallafall här nere i Skåne, börja dra sig mot våren, och i mars: då är ju våren här!!!  (Med lite bakslag...  ) AnnA
CITAT (mulle @ 25-10-2005, 14:31) Men jag kan inte komma på någonting som ger månader som januari, februari och mars existensberättigande hos mänskligheten. Det finns inget så deprimerande i min värld som en kall marsdag.... Jag mår som sämst då pga den där fruktansvärt starka längtan efter våren som aldrig kommer.... Ljuset har kommit, men det är kallt och naturen är ful. Isch säger jag bara!!!! Nej då föredrar jag en novemberdag när regnet vräker ner vågrät utanför fönstret!
Hösten är fin, och luktar gott, fast jag tycker inte om när den fortsätter långt in i december och januari. Ju förr det blir snö desto bättre.
pisanggoreng
25-10-2005, 14:18
Årstider är bra- regnperiod och torrperiod...
Hösten den underbara ljuvliga hösten älskar även jag  Alla de vackra löven med sina brinnande färger,när regnet står i backen eller när solen skiner och det är härligt kallt och när frosten kommer och gör världen fullständigt sagolik
Yin o Yang
25-10-2005, 14:35
Inte har jag något emot hösten  , såvida den inte är som idag  . Minusgrader och snöstorm på förmiddagen och sedan plusgrader och ett sanslöst ösregn på eftermiddagen  . Sol, klarblå himmel och alla höstens färger på träden ska det vara, annars får det vara
Hannele
25-10-2005, 23:24
Jag gillar nog alla årstider.
Biggan_
26-10-2005, 12:25
Jag vill gå i ide liksom björnen när det blir höst och vakna när vårsolen börjar gassa. Tänk så skönt att slippa kyla, mörker, snö, slask, snöstorm, vinterväglag och julen. Vår, sommar och sensommar räcker som årstidsväxlingar för mej
Snöflinga
26-10-2005, 18:05
Kommer att tänka på ett citat, någonting om att " Livet är det som pågår medans du planerar framtiden" Tycker om alla årstider och är glad för varje dag jag får, ser fram mot snö, advent och julen
Hannele
26-10-2005, 19:01
CITAT (Birgitta P @ 26-10-2005, 13:25) Jag vill gå i ide liksom björnen när det blir höst Inlägg under fel rubrik?
Hannele
27-10-2005, 09:12
Flera i familjen som älskar hösten, sönerna var ute hela eftermiddagen, mycket folk ute som surfar, fortfarande ca +10° C i havet.  Berget har fått höstfärg på löven, ca 14 m/s.
Hannele
29-10-2005, 10:15
Visst är ekarna fina utanför fönstret.
Ophelia
29-10-2005, 10:17
Vilken vacker utsikt du har Hannele!
Hannele
01-11-2005, 19:24
Grannens sälg, äppelträd, plommon, ek, två päron, tre körsbärsträd. Vackraste och varmaste höst jag har varit med om. Nu har man tid att gotta sej i soffan och läsa alla goa böcker.
Som vädret är nu får det gärna vara hela vintern för mej. +10 grader på dagen /Stina
Fina bilder Hannele! Här är en till HÖST-ÄLSKARE Hösten är bara LJUVLIG!
Hannele
03-11-2005, 13:48
Nu på hösten kan man mysa, läsa, tända ljus. Man behöver inte vara brun och visa magen...
Vill man njuta riktigt av hösten så skall man naturligtvis ut på en höstplöjd åker och traska i leran. Hellst en dimmig Novembermorgon, det finns inte mycket bättre än det!
Biggan_
03-11-2005, 16:32
Hannele
07-11-2005, 20:33
Vid regn älskar jag att ordna i skåp, lådor och i garderober och varje gång tror jag att ordningen ska vara för alltid.
CITAT (Hannele @ 07-11-2005, 21:33) Vid regn älskar jag att ordna i skåp, lådor och i garderober och varje gång tror jag att ordningen ska vara för alltid. Fast det är skönt att rensa i röran! man mår bra sen när det är fint i skåpen, fast det inte syns Perfekt att göra en regnig höst dag!
Hannele
17-11-2006, 13:32
Ja, hösten har varit lång, fast inte lika färgrik som förra hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|