Christoffer
25-10-2005, 13:57
Vad finns det egentligen som man kan använda sig av mot acne,
alltså av ungefär den här typen, hämtat från nätet:

Personen det gäller har alltså passerat tonåren, och acnen är främst säsongsbunden.
Vet ni något som rör utöver växtriket, så berätta gärna det också.
Acne vet jag inte men på tillfälliga finnar så brukar jag använda teatreeoil...tycker det funkar jättebra...
Christoffer
25-10-2005, 17:40
Ja, det kanske vore något. Hur gör man då?
Penslar på direkt, eller späder ut det?
Monarda
25-10-2005, 18:53
Tea Tree Oil är jättebra. Det finns en 10 % lösning i hälsokostbutikerna av märket Nova TTO. Det är en lagom blandning. Man får passa sig för att använda oljan i koncentrerad form, det kan lätt bli skador på huden.
Det finns också en lermask i hälsokostaffärerna som både är behaglig och effektiv!
Mulle
Lactacyd är en mild tvål från apoteket och är bra till att bara hålla rent på ett skonsamt sätt, i längden är det bra mot acne, iaf enl. mina erfarenheter.
Man ska akta sig för för starka saker som lätt har uttorkande effekt på huden, för då produceras bara mer fett.
Ingrid på Västkusten
26-10-2005, 07:03
Acne kommer inifrån - det är bara å köra hårt och leta efter VAD det är - för lite vatten - för mycket vetemjöl, socker - kanske tål Du inte MSG - tyvärr en lång bana att leta orsaker. Män precis som kvinnor är ju styrda av en hormoncykel och viss förekomst elelr risk finns ju alltid. Och stress oregelbundna tider, sömnvanor - det styr. Sedan finns de som inget av detta biter på men vi vanliga dödliga kan komma väldans långt med att undersöka våra levnadsvanor och matvanor.
Jag plågas själv av något liknande emellanåt, då har jag suttit mycket med kinden i handen på jobbet ;-) inte allt kan härledas dit men en del.
Så - bara å leta.
Produkter behandlar liksom utsidan symptomen inte orsakerna .
Lycka till!
Tittiluringen
26-10-2005, 12:20
Aloe Vera...... ska funka enligt en del
Lycka till!
Titti
Christoffer
26-10-2005, 14:45
Det som jag rekommenderade var nattljusolja + zink, aloegel med allantoin och att stressa av på olika sätt.
Zinkpasta direkt på huden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.