Elektra
Med tanke på den ovanligt sena hösten, är det möjligt att fortfarande beskära fruktträd i zon 2? Träden är fortfarande gröna och i stort behov av beskärning, men eftersom hus med tomt inte övergick i vår ägo förrän förra måndagen har jag inte kunnat gå lös på dem tidigare.

Bör jag vänta och riskera att det gamla Åkeröträdet bryts i vinter, eller kan jag ge mig på en liten utglesning av alla grenarna? blink.gif
Begonia
Hej Elektra. Det är försent att beskära nu. Det kommer in röta i såren som inte hinner läka före vintern. Om du vill kan du beskära tidigt på våren innan saven stigit i träden. Du kan också beskära på sommaren. Från maj tom augusti ungefär. Jag har gjort det själv på mina gamla äppelträd på landet. De ger jättemycket frukt nu. Vänta Elektra. Lyckost du som bor i Skåne med det växturvalet du kan ha där! rolleyes.gif
Cilla
Jag tycker det är för sent, träden kommer inte behålla bladen läge till och det är dessutom för fuktigt. Just Åkerö är mycket känsligt för fruktträdkräfta, som sprids i fuktigt väder och fäster sig kring snitt.

Äppelträdens grenar klarar mer vintervindar än man tror och de flesta fläkskador beror på felaktig beskärning. Dessutom är det bättre även om en gren fläks än att det nu skapas snittsår i hela trädet. Om trädet själv får välja. tongue.gif

Den traditionella sommarbeskärningstiden som görs då man inte vill stimulera tillväxt och vill utföra beskärningen när trädet har som bäst försvarskraft är JAS-perioden, juli, augusti, september.
Elektra
Tack för svaren, ska försöka hålla fingrarna i styr med allt jobb med själva huset istället för med träden. smile.gif
Det roliga är att jag bor visserligen i zon 2, men uppe i Sthlm! Grannen har äkta valnöt som jag fått några nötter efter och tänker peta ner i jorden för att se om det tar sig. wub.gif Bara några km från huset har vi däremot zon 3, så helt klart köpte vi kåk på rätt sida gränsen. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon