bikiv
En arbetskollega har haft en jättefin planta som blommat hela sommaren på balkongen och som han köpt som Blomman för Dagen. Så här ser/såg den ut:

I dag fick jag fröställningar, men jag som har haft BFD tidigare känner inte alls igen dem. Har för mig att blommorna kommer en och en och inte som här i ett knippe:

Är det någon som vet vad detta kan vara? På fröställningsbilden syns även en vissnad blomma.

PS Fröna är inte alls mogna. Kommer dom att "eftermogna" och hur blir resultatet då, nästa vår när jag försår?
Maria i Helsingborg
Det är blomman för dagen eller Ipomoea som den heter på latin, men vad har du fått tag i frön från?
Jag brukar alltid låta dem mogna på grenen så jag vet inte hur dessa kommer att bete sig nu.
pisanggoreng
Blommorna (bild 1) ser ju ut som BFD, men fröställningarna (bild 2) gör det
ju inte... Dessutom ser de ju väldigt omogna ut.

Jag har en del BFD-fröer "över" om du vill ha...
Maria i Helsingborg
Jag har också frön kvar av sorten Grandpa Ott´s om det behövs och önskas.
kerstin z5-6
Det du har är en Ipomoea indica, Blomman för dagen -är också en Ipomoea .Murgrönelika blad , har denna ,mkt vackra stora" Blomman för dagen" blommor i klasar -rankor rotar sig lätt , går att övervintra som krukväxt i vanligt fönster smile.gif Fröna är omogna och viss risk för att de inte är grobara pga det.
bikiv
CITAT (pisanggoreng @ 25-10-2005, 21:04)
Blommorna (bild 1) ser ju ut som BFD, men fröställningarna (bild 2) gör det
ju inte... Dessutom ser de ju väldigt omogna ut.

Jag har en del BFD-fröer "över" om du vill ha...

Ja, detta var ju min reflexion också! På fröställningarna verkar det som om det blommat flera blommor på varje "klase"? Så har inte mina BFD varit...

Tanken var ju att jag skulle få frö för att fröså i vår och dela med mig plantor till kollegan. Men jag tycker också att dom ser alldeles för omogna ut för att bli något!

Tar gärna emot frö (har du adressen kvar?) wub.gif
bikiv
CITAT (Maria i Helsingborg @ 25-10-2005, 21:19)
Jag har också frön kvar av sorten Grandpa Ott´s om det behövs och önskas.

Åh, dom var jättefina! Kanske jag kan dela med mig av frösådda plantor även av dessa i vår? Jag tror inte att kollegans odlingsintresse (ännu så länge...) omfattar övervintring av balkongväxter! Men vem vet, han kanske hamnar i träsket han också... med lite hjälp på traven!

Jag skickar ett PM...
pisanggoreng
CITAT (bikiv @ 25-10-2005, 22:03)
Tar gärna emot frö (har du adressen kvar?) wub.gif

Nej, den hittar jag inte- så skicka ett PM. smile.gif
Ti bee
Skumt, fröställningarna liknar väl petunians? Och blomman ser ut som en mix petunia - BFD...men jag har inte slagit upp Ipomoea indica... smile.gif

Har f ö också Ipomoea-fröer över, sortmix, så PM:a om du vill ha från mig med.
lissa
Jag tycker inte heller att det ser ut som Ipomeas, jag har just nu en massa fröställningar som ligger på tork. Inte ens dom som precis har tappat blomman ser ut som dina. Jag har aldrig varken sett eller hört om Ipomeor i klasar. Jag brukar sätta ett nät över en bit av balkongen så att jag ska kunna se dom i all sin prakt..Sätter in ett foto på hur det såg ut för bara 3 veckor sedan., tyvär blåste det så fotot blev lite suddigt. Jag har aldrig haft så många blommor så sent på året..
Jag är ju som ni ser helt ny här, så egentligen vet jag inte om det är korrekt att göra det unsure.gif . Hoppas att ni säger till om jag inte uppför mig som man bör i forumet smile.gif
kerstin z5-6

Det är en Ipomoea indica ,jag inte bara tror jag VET det smile.gif min är 8 meter lång , smile.gif den är klaseblommande och kan täcka i princip vad som helst ... har jag märkt smile.gif

Välkommen hit laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif ! Lissa
ger ni er eller ger ni er smile.gif vaa ??hihi LOL
Min köptes under namnet pipranka -så jag har "id"at den på hög ort ska jag säga smile.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
lissa
Tack för välkomnandet biggrin.gif Underbara bilder du har tagit, ingen vind där inte , biggrin.gif Visst är det väl 2 typer ?? Första bilden verkar ha treflikiga blad, men inte den "enorma" som ser ut som en stor buske. Min har bladen som den på den andra bilden.
Om du säger att den blommar i klasar så tror jag dig, men min var tyvär enkelblommande biggrin.gif

Med risk för att verka lite "bakom" måste jag erkänna att jag inte hänger med på :" ger ni er , eller ger ni er smile.gif vaa " , nybörjare du vet hahahah Men nu är jag nyfiken på vad det betyder, förmodligen har jag skrivit något konstigt.. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Nej då -jag bara refererade till att så många -inte bara du:) inte tror mej smile.gif
Ipomoean på bilderna är samma planta .. de har upp till handflatestora blad som störst , flikigheten varierar mkt och kan vara olika på samma planta ...
Det är även en utmärkt krukväxt ....
Bilden är fö inte just min planta -de är nu uppe runt taket i växthuset o blommar där under ... 3 1/2 meters höjd -och jag är inte så mkt för stegar jag ..

Jag och fler här brukar skoja lite med varandra ... om så-galenskap mm -det är bara på skoj kommer du att märka

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Nya medlemmar välkomnas ! Kul med nya ideer och nya funderingar smile.gif
Roligt att du lägger in bilder med !
Hälsar K
Eva 33c
Hej allihopa. Jag är ny här på forumet. Jag skulle vilja vet hur du övervintrar din Ipomoea, Kerstin?
Jag har haft en sån här Ipomoea för många år sedan, fick ett skott som någon plockat i Spanien. Den hade jag i växthuset under sommaren och sen tog jag skott från den och hade inne under vintern. Sedan tröttnade jag väl helt enkelt eller hann inte innan den frös ner något år. Nu ska vi till Kanarieöarna under jul och där växer den överallt. (Jag skulle tro att den kan bli något av ett ogräs där, ungefär som Snårvindan..) Så kanske jag tar med ett skott hem igen.
Den växer på Kreta också, där är bilden tagen. Den täckte ett helt berg.
//Eva i Falun

kerstin z5-6
jag har vinterträdgård ,svalt och under lysrör alltså .. men det går som krukväxt med-otroligt tålig sak smile.gif
Hittar du frö eller växt så ta med hem
Välkommen hit Eva !
Hälsar K
lissa
Grrrr, ett långt brev försvann just, och har ingen aning om varför, så som tur är för er blir detta kortare biggrin.gif biggrin.gif
Har läst lite här innan jag satte in min första post, så jag har märkt att ni som tur är skojar lite med varandra.
Skönt att det är OK med kort, har massor. Jag har redan gjort av med allt mitt utrymme i albumet och väntar på svar på min förfrågan om mer utrymme, smile.gif

Förmodligen finns det en himla massa växtsätt av Ipomean, för mina har bara en sorts blad och har inte fått en enda klase..snyft snyft Jag har inte heller sett den som inneblomma, men pga. min väderlek är det förmodligen normalt..hihih

Eva, förr såg man mer vilda Ipomeor än vad man gör nu, åtminstonde inte på fastlandet. Här ser man dom nästan bara på banvallar och kanske på några gamla murar eller som du såg dom på något berg...Men du kommer säkert inte ha problem att hitta frön på Kanarieöarna smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon