Full version: vackra höga gräs ?
kerstin z5-6
Till mitt nya grusområde -mellan ladugårdslänga och nya växthuset ?
Där ska också 30 buskrosor in smile.gifsmile.gif men det finns plats ändå
mer stenar av större modell och alunrot ska jag ha
Ung såhär som på bilden
men jag har bara låga gräs -så ge mej ett förslag på ditt höga favoritgräs smile.gif

Kakaduan
Jag tror att det skulle passa fint med ett gräs som jag själv köpte för några veckor sedan:

Miscanthus (sorten hette Kleine Fontäne). Den har vackra silverrosa plymer som hänger ner som en fontän. Jättefin.

Färgerna skulle nog passa till det du har på bilden.

Kakaduan
BjursBerit
Oj så fint det kommer att bli
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Buskrosor???Vilka har du tänkt sätta in? Jag har tyvärr blivit liiite smittad efter en underbar föreläsning av dom
biggrin.gif biggrin.gif
Mina förslag på höga gräs är dom här, (dom har klarat sig hos mig zon 5-6)Molinia arundinacea "Windspiel",Molinia
arundinacea "Transparent",Calamagrostis acutiflora "Karl Foerster" och Anropogon gerardi "Big Bluestem".
kerstin z5-6
de låter snygga ! Ska ta mej en titt -
Persiana , f Bicolor , Parkfeuer, mera rugosa repens , Condrad ferdinand mayer
ett par W Baffin till + okänt antal andra kanadicker smile.gif
Gåsis
Kan inte ett enda högt gräs men tänker citera tonåringen...

Helt sjukt snyggt, kunne inte´ru göa nåt sånt morsan?

Men stenarna är mycket tyngre här än i burträsk, det är tydligt, alla stenar jag föreslår är för tunga sad.gif

/Åsa
Carex
Zebragräs, tror det heter Miscanthus Zebrinus.
kerstin z5-6
tongue.gif Maskiner , o stenar är nog en förutsättning -finns inga traktorer i närheten - som du kan parkera på gården o se vad som händer ? Gåsis?

sjukt snyggt , man tackar laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
mulle
Nu bara måste jag få tipsa om ett bra sätt att flytta också ganska stora stenar under förutsättning att man kan göra det på gräsunderlag!
Ta snöskyffeln och rulla över stenen på den. Två kan sedan dra samtidigt i bredd och man kan också använda en talja som man fäster vid ett stabilt träd.
Gissa om folk glor ibland då de ser mig traska omkring med snöskyffeln mitt i sommaren...
tongue.gif
Mulle
kerstin z5-6
Alla sätt är väl bra ! Mindre stenar kan jag flytta med pirra -förutsatt att jag har sonen med som kan spetta upp den på själva pirran -rulla dem på trästockar går med-
Ska testa snöskopan .. utmärkt ide:)
marigt
Underbar trädgård
Magda16
Kommer bilden i från dig Kerstin, eller är det bara en bild på hur du tänker fixa till det hos dig? (Eftersom du skriver ungefär som här på bilden). Det är verkligen en superduper lyckad plantering wub.gif
kerstin z5-6
ja det är min bild , finns i trädgårdsvandringsalbumet smile.gif Jag är förtjust i sten , rödbladigt och variegerat -så jag tänkte utöka det området betydligt nästa sommar smile.gif biggrin.gif
Magda16
Gud va fint du hade det, och det är roligt att se fler som är lika intresserade av sådder som jag. Du verkar ha gott om plats för dina sådder och det är ju en fördel. Jag har bara ca 6 kvm, men det går det med tongue.gif Min "mentor" har typ 2 kvm och han drar upp flera tusen plantor varje år, och DET verkar inte kul.
Du som hade många olika alunrot:ar, har du en som heter Fire Fly? Impecta frö och mina är bara 6 blad stora och det fanns ingen bild på den, så jag har ingen aning om de är fina eller inte.

Här är en bild på min sådd som den såg ut för två veckor sedan, sedum, tremastarblomma och fläckflockel. Jag hoppas att de överlever tll våren wub.gif Alunroten står inte i denna låda, jag har två lådor till.
kerstin z5-6
När sådde du dessa ? -Du får vara övervakare i vinter så klarar de sig säkert smile.gif
Firefly är en riktigt rödblommande alunrot
fruberglund
Miskantus "silberfeder" tycker jag är helt underbar. Den ska jag köpa till våren.

http://www.odla.nu/arkiv/mv_augusti03.shtml

Lite info och bilder här från Odla.

Vet dock inte om det är samma jag vill ha för den jag såg hade rosaröda vippor och inte silverfärgade. Stod nog fel på skylten i så fall.
Magda16
De står i mitt övervintringsrum och får ha som minst 6 grader. Det ska bli kul att se om de överlever annars får jag göra om sådden, för blomman såg ju jättefin ut, tack så mycket.
Nu när jag har "nästan" gjort klart köksträdgården så ska jag försöka göra riktiga rabatter med perenner, för det har jag inga än. Kommer att kolla in dina bilder igen framåt våren, eller snarare när jag ska börja beställa fröer. Fler alunrot:ar kommer jag att försöka hitta iallafall, de har verkligen en fin röd bladfärg. (säger man kanske alunrötter laugh.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon