|
kerstin z5-6
26-10-2005, 08:09
aristolchia elegans -sidenpipranka -som gammaldags tapetmönster
Oj vilket härligt mönster.
Blomstertanten
26-10-2005, 08:33
 Åhhhhhhhhhhhh ! VILL HA !
å... va fin
Sulawesii
26-10-2005, 15:26
Kerstin, är den lika svår som jag fått höra?
kerstin z5-6
27-10-2005, 07:16
nä , den är inte svår , fast hur den beter sig inne , det vet jag inte -växthusmiljön gör mkt ..men så den o pröva  Tyvärr verkar min steril har inte sett ett enda frö
Sulawesii
27-10-2005, 12:15
Då ska jag nog testa den till våren. Blomman är ju så häftig!
Storåtjejen
28-10-2005, 14:56
Måste bara berätta att min dotter ringde idag och var så lycklig över att hennes sidenpipranka äntligen fått knoppar/blommor. Vi sådde i våras och hon har haft den inne hela tiden (bor i lägenhet utan balkong), men det tycks funka iaf. Min står stilla just nu och har knappt vuxit någonting. Men det var så roligt för henne för det var hon som ville ha fröna.
Sulawesii
28-10-2005, 15:32
Hur klarar den sig som inneväxt tycker du, Storåtjejen?
LadyAdina
28-10-2005, 15:44
Jag klämmer in ett svar här eftersom jag är Storåtjejens andra dotter, och jag har också en planta från samma sådd som mamma och syrran. Min har liksom syrrans stått inne hela tiden, men jag har inte en antydning till knopp än. Jag misstänker att det kan bero på att krukan är för liten. Det har inte blivit av att plantera om den. Ska ta och göra det så fort jag kommer ihåg att köpa hem jord. Nu vet inte jag hur mycket den bör växa om den står ute/i växthus, men min har visserligen fått en hel del nya blad, men särskilt stor kan man inte påstå att den är. Såhär såg den ut för 1 ½ månad sedan, då var den sisådär 5 månader gammal (vet inte riktigt när de sådde, jag fick en av mammas fröplantor):
Sulawesii
28-10-2005, 15:50
Där ser man  , många med släktband här på odla, kul! Den ser ju ut att klara innelivet bra, tycker jag.
Storåtjejen
28-10-2005, 15:53
Min är ungefär lika stor som min andra dotters (Lady Adina) men hennes systers ranka har tydligen ränt iväg en del för den har hon fått binda upp. Hos henne tycks den trivas inne. Står i hennes kök där hon har takfönster och mycket ljus utan det direkta solgasset. Tänkte pröva med att ställa fram min mer i ljuset. Står för närvarande i ett, visserligen ljust, men ändå ett norrfönster.
ÅÅÅÅ;vilken otroligt vacker blomma
kerstin z5-6
28-10-2005, 17:45
KUl ! Den är ofta seg i starten -krukstorleken kan ökas eftersom -nästa år når den taket  Den här når dit sen länge 3 1/2" meter upp:)
LadyAdina
28-10-2005, 17:50
Var nyss och lyfte på krukan - jovisst stack det ut rötter ut dräneringshålen! *woops* Större boning utlovas snarast möjligt!  Undrar om det faktum att flera av de nya bladen svartnat längst ute i topparna/kanterna beror på det? Har kollat ohyra o annat hemskt, hittar inget fel. Jorden torkar upp extremt fort i krukan, det måste vara mycket rötter nertill! Nåja, jag ska som sagt utöka boningsytan så får vi se.
kerstin z5-6
28-10-2005, 17:55
Torkskada gissar jag , pga för liten kruka ?  den är rätt törstig -det går fint att samplantera den med något annat i jättekruka när den blivit lite större -ohyra verkar den inte känslig för alls ..
LadyAdina
28-10-2005, 18:18
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-10-2005, 19:55) Torkskada gissar jag , pga för liten kruka ?  den är rätt törstig Ja, det verkar väldigt troligt! Även fast jag tycker att jag har gått och vattnat den jämt och ständigt så har den ändå oftast känts snustorr. Så det gör nog susen att ge den större kruka.
CITAT (Storåtjejen @ 28-10-2005, 15:56) Måste bara berätta att min dotter ringde idag och var så lycklig över att hennes sidenpipranka äntligen fått knoppar/blommor. Vi sådde i våras och hon har haft den inne hela tiden (bor i lägenhet utan balkong), men det tycks funka iaf. Min står stilla just nu och har knappt vuxit någonting. Men det var så roligt för henne för det var hon som ville ha fröna.  hur gjorde ni då? jag har försökt tre gånger och inget har kommit upp, visserligen har jag massor med frön, men jag vill ju att det ska bli något också..... mvh zazu
Storåtjejen
31-10-2005, 16:10
CITAT (Zazu @ 30-10-2005, 20:04) hur gjorde ni då? jag har försökt tre gånger och inget har kommit upp, visserligen har jag massor med frön, men jag vill ju att det ska bli något också.....
mvh zazu När jag sådde då i våras ställde jag allt varmt och soligt. Visst dröjde det ett innan något hände, men sen tror jag att så gott som allt tog sig. Det var frön från Impecta. Några småplantor gav upp senare, men det räckte iaf fall till oss tre. De fick stå lite svalare efter att de grott. Hoppas det lyckas för dig också, Zazu
kerstin z5-6
31-10-2005, 16:13
Undervärme och tålamod -så gror de tillslut  De är inte ljusgroende utan kan täckas lätt o stå på varmt ställe tills de gror -frösådden får aldrig torka ut , men inte vara för blöt heller Lycka till
CITAT (Storåtjejen @ 31-10-2005, 17:10) CITAT (Zazu @ 30-10-2005, 20:04) hur gjorde ni då? jag har försökt tre gånger och inget har kommit upp, visserligen har jag massor med frön, men jag vill ju att det ska bli något också.....
mvh zazu När jag sådde då i våras ställde jag allt varmt och soligt. Visst dröjde det ett innan något hände, men sen tror jag att så gott som allt tog sig. Det var frön från Impecta. Några småplantor gav upp senare, men det räckte iaf fall till oss tre. De fick stå lite svalare efter att de grott. Hoppas det lyckas för dig också, Zazu  CITAT (kerstin z5-6 @ 31-10-2005,17:23) Undervärme och tålamod -så gror de tillslut De är inte ljusgroende utan kan täckas lätt o stå på varmt ställe tills de gror -frösådden får aldrig torka ut , men inte vara för blöt heller Lycka till då får jag försöka igen, mina är "vildinsamlade", alltså från en svenskodlad planta..... mvh zazu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|