Full version: Passifloror
isabellal
SKulle vara kul att se hur era ser ut! Jag är nybörjar så jag vill se o inspireras!
Flamingon - växtgalning
jag har 4 sorter samplanterade som jag köpte som sticklingar i våras. de har tyvärr inte blommat i år. men kolla i mitt album under krukväxter så ser du en bild på den där. om man måttar den från krukans övre kant så är den ca 78 cm hög. wub.gif
Swingtime
Det finns bild på mina Passifloror i mitt album om du vill kolla

Swingtime rolleyes.gif
niklaswik
Jag har en Passiflora caerulea som jag har ute och testar om den överlever vintern. Tänkte lägga in lite bilder på hur det går med den lite då och då under hela vintern.

Har läst på lite och de verkar kunna frysa ner fullständigt och komma upp igen bara rötterna inte får allt för kallt, så jag har lassat på en massa sand och lagt på granris än så länge. Kanske lägger på lite fiberduk också så småningom.

Än så länge har jag inte lagt upp nån bild, men det kommer nog närmsta dagarna. Ser rätt häftigt ut med passiflora-blad som sticker upp ur snön. smile.gif
Emma
På min hemsida kan du se vilka som blommat hos mig.
Hälsningar Emma
pisanggoreng
niklaswik
Nu har jag lagt ut lite bilder på min utomhus-passiflora.

Jag har två stycken inne också, om dom behagar blomma någon gång så ska jag lägga upp bilder på dom också. smile.gif

Alla 3 är för övrigt frösådda i våras. Tror det var i maj nån gång. Den ute planterade jag ut när den var ca 40-50 cm hög.
Först växte den nästan ingenting men efter några veckor brakade det loss och nu är den ca 2 meter.
Rossi
peppci
Rossi: Den var ju bara för snygg. wub.gif Vad heter den godingen?
Rossi
CITAT (peppci @ 28-10-2005, 14:01)
Rossi: Den var ju bara för snygg. wub.gif Vad heter den godingen?

Jag får kolla hemma om det finns uppgift om namn. OBS! Denna passiflora är inte vår egen utan finns på Botan i Köpenhamn. Fotot har vi dock själva tagit! Tycker dock att den är så häftig så att jag vill dela med mig av den! smile.gif
LadyAdina
Har ingen som blommar nu, men hoppas att knoppen på caerulean ska orka slå ut snart.

Däremot så har jag just fått lite fröer, pinfärska, som jag gärna skulle byta bort, men helst bara mot andra passiflora-sorter.
P. alata
P. 'Amethyst'
P. cincinnata
P. racemosa
P. sanguinolenta
P. subpeltata

PM gärna om intresse finns.
peppci
CITAT (Rossi @ 28-10-2005, 14:04)
Rossi: Den var ju bara för snygg. wub.gif  Vad heter den godingen?

Jag får kolla hemma om det finns uppgift om namn. OBS! Denna passiflora är inte vår egen utan finns på Botan i Köpenhamn. Fotot har vi dock själva tagit! Tycker dock att den är så häftig så att jag vill dela med mig av den! smile.gif

Du menar att jag ska leta upp den på min årliga Köpenhamns tur. biggrin.gif
Rossi
CITAT (peppci @ 28-10-2005, 14:19)
CITAT (Rossi @ 28-10-2005, 14:04)
Rossi: Den var ju bara för snygg. wub.gif  Vad heter den godingen?

Du menar att jag ska leta upp den på min årliga Köpenhamns tur. biggrin.gif

Kan starkt rekommenderas! Den var urläcker! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon