|
Diabolique
26-10-2005, 16:16
Jag har fått lite skott här. Multiflora två varianter (den vanliga och den smalbladiga) Imperialis "Rauchii" Ciliata Lianis Har tidigare bara haft Hoya Bella och den vanligaste sorten av dem alla. Vad gör jag nu med alla dessa skotten? Vilken jord ska de ha och hur vill de stå? Multifloran tänkte jag rota i vatten, har hört att det går bra.
Flamingon - växtgalning
26-10-2005, 17:12
vitmossa har jag som jag rotar mina hoya-sticklingar i. köper färdigpacketerat i blomaffär. är bra till andra växter oxå, att ha som tillägg i jordblandning osv.
Välkommen till hoya galningarnas paradis!!  Jag brukar rota mina antingen i bara vatten eller i vanlig jord som är blandad med små lekakulor + ca en tredjedel perlite.. det har funkat väldigt bra! Håll jorden lätt fuktad hela tiden. Så brukar jag ställa ner dom i en liten plastpåse också, så det blir ett litet miniväxthus.
Linda_A
26-10-2005, 18:12
CITAT (Diabolique @ 26-10-2005, 18:16) Jag har fått lite skott här. Multiflora två varianter (den vanliga och den smalbladiga) Imperialis "Rauchii" Ciliata Lianis Har tidigare bara haft Hoya Bella och den vanligaste sorten av dem alla. Vad gör jag nu med alla dessa skotten? Vilken jord ska de ha och hur vill de stå? Multifloran tänkte jag rota i vatten, har hört att det går bra. Har du någon bild på den smalbladiga multifloran? På dina andra frågor gör jag som yenny.
lilla mamma
26-10-2005, 18:18
Akta dig Diabolique Linda jagar skott!!! Skojar bara, det är intressant hur fort hoyanojan har spritt sig.
Linda_A
26-10-2005, 18:21
CITAT (lilla mamma @ 26-10-2005, 20:18) Akta dig Diabolique Linda jagar skott!!! Skojar bara, det är intressant hur fort hoyanojan har spritt sig. *asg* Nu är det faktiskt synd om mig. Nej jag underade faktiskt mest pga av att jag inte hört talas om en smalbladig multiflora.
Diabolique
27-10-2005, 01:18
CITAT (Linda_A @ 26-10-2005, 19:12) Har du någon bild på den smalbladiga multifloran?
På dina andra frågor gör jag som yenny. Nej, jag har ingen bild på den än. Bladen är egentligen inte smalare (på bredden) än den vanliga. I alla fall inte på mina skott. Däremot är de lite mer avlånga (längre än den vanliga). Ungefär som en ung avocadoplantas blad i storlek och form. Jag fixar bilder snart.  Tack för tipsen! Kul med hojor som växer som buskar istället för rankor. Det visste jag inte ens att det fanns förut.
multifloran brukar kunna vara lite tjurig att rota. den tar tid på sig och ibland tappar den alla blad. men ge inte upp. det kan ta månader att få den att rota sig ok.
jag har hört att multifloran ska vara jättelätt att rota...mammas hade rötter på nån vecka.
Linda_A
27-10-2005, 16:20
Jag har samma erfarenheter "som" iscah har. Min vanliga multiflora tog väldig lång tid på sig. Men min gråbladiga tog bara en vecka på sig att rota sig.
Är det ingen annan som har någon bild på den småbladiga multifloran då?
okej... då ska det bli spännande att se hur det går för min att rota sej då. (jag ska få en bit av mammas)
Maria i Helsingborg
27-10-2005, 17:43
CITAT (Linda_A @ 27-10-2005, 17:20) Är det ingen annan som har någon bild på den småbladiga multifloran då? Funkar det med en liten bild på vanliga? Inte? 6 dagar kvar till Hässleholm, nu .........men vem räknar?
Linda_A
27-10-2005, 18:03
CITAT (Maria i Helsingborg @ 27-10-2005, 19:43) CITAT (Linda_A @ 27-10-2005, 17:20) Är det ingen annan som har någon bild på den småbladiga multifloran då? Funkar det med en liten bild på vanliga? Inte? 6 dagar kvar till Hässleholm, nu .........men vem räknar?  hehe den behöver jag inte gå så långt för att se.  Jag måste ju veta hur den ser ut. Något nytt för mig ju. Näää vem gör det. Har ju redan bokat så jag kommer hem med 5 eller 6 nya då.
Jag har 24 olika nu. Kan det kallas en lätt släng av den svåra febern? De sista jag köpte var 3 olika Multiflora. Vanlig, 'variegated' och 'speckles'. Då kan jag vänta mig problem, eller hur?
Aj då, jag som samlar på Ceropegia. Men de får väl försöka samsas då.
Maria i Helsingborg
27-10-2005, 19:07
CITAT (Gertie @ 27-10-2005, 19:36) Aj då, jag som samlar på Ceropegia. Men de får väl försöka samsas då. Ja, åtminstone tills hoyorna behöver mer plats
CITAT (Maria i Helsingborg @ 27-10-2005, 20:07) CITAT (Gertie @ 27-10-2005, 19:36) Aj då, jag som samlar på Ceropegia.  :lol: Men de får väl försöka samsas då. Ja, åtminstone tills hoyorna behöver mer plats  japp.....så är det.....allt annat får maka på sej. hoyor är som gökungar...dom tar över allt
Jag har stora problem med att få plats till allt redan nu när alla Hoyor bara är sticklingar. Jag kan inte räkna ut hur det ska gå när de har blivit större. Det får väl bli krokar i taket.
Zarah P
28-10-2005, 07:38
CITAT (pejori @ 27-10-2005, 20:30) CITAT (Maria i Helsingborg @ 27-10-2005, 20:07) CITAT (Gertie @ 27-10-2005, 19:36) Aj då, jag som samlar på Ceropegia. Men de får väl försöka samsas då. Ja, åtminstone tills hoyorna behöver mer plats  japp.....så är det.....allt annat får maka på sej. hoyor är som gökungar...dom tar över allt  *skrattar* Bra sagt! Det uttrycket lånar jag gärna av dig, om det går bra?
CITAT (Diabolique @ 26-10-2005, 17:16) Jag har fått lite skott här. Multiflora två varianter (den vanliga och den smalbladiga) Imperialis "Rauchii" Ciliata Lianis Har tidigare bara haft Hoya Bella och den vanligaste sorten av dem alla. Vad gör jag nu med alla dessa skotten? Vilken jord ska de ha och hur vill de stå? Multifloran tänkte jag rota i vatten, har hört att det går bra. du har tur du multiflora rotade jag i vatten, tog två-tre veckor bara. imperialis "rauscii" har jag inte  , men två andra och de kan vara lite tjuriga vad gäller rotning, till den tror jag att vitmossa passar bäst, ciliata tror jag jordrotning är lättast, den verkar vara väldigt svår att få i blom, tror det bara är två-tre personer i sverige som lyckats. lianis, kan det vara linearis? mvh zazu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|