Full version: Sockermajs
AnkiHbg
Hej tänkte som sagt fylla uterummet med alla sorts krukor med grönaker mm. Har fått upp några små plantor med sockermajs och såg att dom behövde 1 m mellan plantorna så jag antar dom blir kraftiga.

Är där någon som provat att odla i kruka, hur stor behövs till en planta och hur många kolvar blir där på en planta??

Frågvis novis smile.gif
Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Majs blir en ganska stor växt, skulle tippa att man åtminstone måste ha en 10-15 liters hink per planta ifall det är vanlig majs och ingen dvärgsort. Majs vindpollineras så man måste ställa ihop plantorna i en grupp så att man får en bra pollinering när vinden blåser igenom plantorna. Vid odling på friland brukar man kunna få kanske 1-3 kolvar per planta.
e_sedell
1 m ?! Var har du hört det? Jag brukar ha dem jätte tätt =)
Åsa, mälardalen zon 2
De måtten som brukar rekommenderas för de flesta majssorter ifall man vill ha optimala förhållanden är 20-30cm mellan plantorna och ca 80cm mellan raderna. Fast ser man till så plantorna har gott om näring+vatten och minimalt med ogräs så brukar man kunna plantera tätare när man hobbyodlar.

Odlar man majssorter som är små ex. Tom thumb(popcorn majs) som bara blir runt 1m hög kan man nog plantera ganska tätt, åtminstone behöver man nog inte 80cm mellan raderna.
e_sedell
jag hade nog mina alldeles för tätt i växthuset, jag fick inget vidare med majs. Jag tror dess utom att de inte fick tillräckligt med näring. Jag lyckades få min poppcorn majs 140-150cm hög =)
Åsa, mälardalen zon 2
Att man inte får så mycket majskolvar i växthus kan också bero på att det är ganska vindstilla i växthus, majs vindpollineras.
e_sedell
Ja, men det försökte jag lösa genom att rysta på plantorna. Men det blev ju inte helt bra förtoss.........
Hannele
En stor papperskorg duger... får plats 3-5 plantor.
En kolv per planta fick jag, söta och goa! wub.gif

Mitt tips:
Läs på påsarna - men tro inte allt som står där...
Ingrid på Västkusten
Varför majs i växthus? Här i Gbg zon 2 odlas de på friland - spar växthus-utrymmet till någe bättre :-))

Hälsar Ingrid
abborrmaster
Min vän brukar få plats med två majsplantor på en balkong.... Normalstor sådan..

/Simon
e_sedell
Ja du, jag vet inte. Jag ska inte ha det där i år. Det stog att de behövde ganska mycket värme, så jag trodde att de behövde stå i växthus, då....
L8 B.
Hej!
Jag var iväg till byggmarnaden och köpte en stor svart plast "hink" om 80 liter för 80:- i den satte jag ca 15 plantor, de blev enorma och fick 1-4 kolvar per planta. Det är kanske lite "overkill" med en så stor odlings "hink", men den var inte så dyr (små krukor kan kosta multum sad.gif Med lite hål i botten och dränering fungerar det mesta. Har även satt majs direkt i varmbädden, de blev inte alltför glada, de blev liksom snirkliga och krokiga (de växte så snabbt och det var så kallt utanför... biggrin.gif
Glada hälsningar från
Charlåtta, Stockholm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon