Full version: Fenja fråga...
Sollan
Om jag minns rätt höll du Fenja, på med likörer. Jag undrar om du vet hur man får bort grumset som stillsamt dalar ner till botten i flaskorna. Det hjälper inte att sila... sad.gif Min hallonlikör är guddomligt god men har en trist bottensats.
Betty
Jag är inte Fenja men jag svarar ändå. Sila en gång till men den här gången genom ett kaffefilter (Melitta). smile.gif
Reserv
Annars så kan man juh tippa flaskan sakta, mycket sakta, och hälla över i en annan flaska. Så gör jag med bottensatsen som kan bli när man gör vin, det är inge trevligt med grums i botten. wink.gif
Fenja
Ja, det kan bli så ibland... jag är ingen vän av melittfilter, då jag varit med om att de brustit precis när man hällt i bottensatsen... Jag brukar vanligt rent bomulltyg i 2-3 lager och sila genom detta, ett par uttjänta kökshandukar i saftsilen funkar också fint!
Mvh
Fenja
netaave
Du kan också använda en hävert!
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 26-10-2005, 22:51)
Ja, det kan bli så ibland... jag är ingen vän av melittfilter, då jag varit med om att de brustit precis när man hällt i bottensatsen... Jag brukar vanligt rent bomulltyg i 2-3 lager och sila genom detta, ett par uttjänta kökshandukar i saftsilen funkar också fint!
Mvh
Fenja

Aha !!
Det är alltså därför man ibland kan se dej gå omkring med en tygklutt i munnen ! tongue.gif
Äntligen en förklaring ! laugh.gif biggrin.gif
Sollan
Tackar för tipsen. Har silat genom Melittafilter men det rinner ju så erbarmligt lånsamt! Silar också genom ett flergångsfilter men resultatet blir detsamma. Ska nu försiktigt hälla över i ny flaska och sedan sila bottensatsen....
Schkål... wink.gif
Biggan_
CITAT (Sollan @ 27-10-2005, 19:31)
Tackar för tipsen. Har silat genom Melittafilter men det rinner ju så erbarmligt lånsamt! Silar också genom ett flergångsfilter men resultatet blir detsamma. Ska nu försiktigt hälla över i ny flaska och sedan sila bottensatsen....
Schkål... wink.gif

Bottensatsen kan ni dricka när det är Hallowen, det skall ju vara äckliga saker då ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Sollan
Fast det smakar ju bra, det är mest för ögat det skall vara en fröjd också...
KURT
Det finns ju flera anledningar till att det blir bottensats. Dels kan det vara ämnen från frukten/bären som faller ut. Men använder man florsocker (eller brunfarin) så kan det också ge utfällningar p g a att det (numera) innehåller maltodextrin som klumpförebyggande medel (det förhindrar klumpar men kan ge utfällninger!). Vit sirap är i så fall en bättre sockerkälla, utan klumpförebyggande medel.
Gillan
Här görs det både vin och flytande B-vitamin,
och min erfarenhet är att det inte finns nåt
som slår häverten. Kruxet är bara att man
helt enkelt får ta sig själv i kragen och inte
vara så fördömt snål. Det och att vara stadig
på handen när man sticker ner den.

Fast jg har ju ingen erfarenhet av likör. Det
kanske är skillnad?
/Evgeni
Sollan
Jag har använt vanligt vitt socker.
Det verkar bero på bären. Blåbär -ingen bottesats, smultron -lite bottensats, hallon -mycket bottensats
Fenja
Jag använder alltid vit sirap, men det kan allt bli bottensatser av det med...
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon