Nicke i Tranås
26-10-2005, 19:57
Jag sådde några frön i våras, men jag tror inte frukterna hinner mogna.
Just nu står plantan på min inglasade balkong.

Nicke
Lady Hamilton
26-10-2005, 21:03
Sök på Physalis i funktionen så kommer ni att hitta mycket!
(länkningen slutar hela tiden att fungera

)
ingrid fuxwall
30-10-2005, 18:40
När jag klickade på Hamiltons länk så blev det "fel" berättar väll därför hur jag gör.
Mina plantor står inne i huset sedan ett tag och i går åt jag den första. Tror nog att jag behåller dem inne fram till våren, men klipper ner dem när alla frukterna mognat - så har jag förstått att andra gjort tidigare år.
ingrid
Lady Hamilton
30-10-2005, 19:37
´`*`´
redheadnettan
06-11-2005, 18:51
Hej Nicke,
Jag har också provat physsalis. Köpte en färdig planta som jag drivit upp i växthus hela sommaren. Det tog dock en väldig tid innan frukterna mognade, långt ifrån alla hann innan frosten. Jag plockade in dem innan kylan kom och tänkte de skulle kunna mogna inomhus, men långt ifrån alla gjorde det. Har fått tipset att hålla nere buskens höjd - då ska de mogna tidigare, som tomater alltså. Det kommer jag att testa nästa år.
Nicke i Tranås
06-11-2005, 19:05
Tack för alla svar.
Ska nog börja med att lära mig stava rätt, innan jag lägger ut mina frågor
men ibland är latinska namn krångliga.
Nicke
Det skall du inte alls. Detta forum är till för att man skall kunna ställa alla de frågor man har inklusive felstavade.
För din information så har jag haft mina Physalis under vinterperioden på min balkong på övervåningen som är isolerad. Du får massor med frukter varierande i storlek mognaden kan ta flera månader, plockade, eller på busken, går alltså att plocka av och låta dom mogna.
Busken får gärna långa grenar, men har du plats så väntar du med att klippa ner till våren, annars så har jag faktisktk klippt ner under vårvintern det kommer nya skott, beroende på hur stor den är på våren växthus eller inte. Har du extraljus under vintern så desto bättre.
Har en planta fyra år gammal som min dotterdotter gärna vill beskatta, förra året så hade vi mogna Phy ända in i januari.
Å andra sidan kan du faktiskt så ny frön och få nya friska plantor varje år oxå(bemärk stavningen)
MVH/Kenneth
CITAT (Hamilton @ 26-10-2005, 22:03)
Sök på Physalis i funktionen så kommer ni att hitta mycket!
(länkningen slutar hela tiden att fungera

)
I det "Gamla Forumet" finns mycket intressant att läsa om Physalis.
Lady Hamilton
07-11-2005, 16:18

Tack för tipset! Där har jag inte kollat........
Vet nog inte hur jag hittar dit.....
CITAT (Hamilton @ 07-11-2005, 17:18)

Tack för tipset! Där har jag inte kollat........
Vet nog inte hur jag hittar dit.....
URSÄKTA nu är jag helt ute och cyklar!!!
Jag menar DETTA forum förståss!. Har varit inne för mycket på Svenska Pelargonsällskapetsforum förmycket tydligen ! Där har vi fr.o.m. i höst ett nytt forum!
Sorry!
Kolla in svaren från "ÅSA I MÄLARDALEN" hon vet mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.