Full version: Lättsmält mat...
Fenja
Jag behöver hjälp med exempel på lättsmälta livsmedel, frukt och grönt! Inte hela recept bara vad som är lättsmält.
Tack på förhand!
Fenja
Magda16
Marabou mjölkchoklad laugh.gif Det vet jag alldeles säkert
yenny
hmm.... jag vet nog mer vad som inte är lättsmält.... några typiska sånna är: Lök, majs,vitkål,,, har man problem med gallan brukar äpplen,strömming o rött kött vara problem.
Reserv
Fågel, fisk, ris, majsvälling....kommer inte på nåt mer just nu, återkommer i morron om det klickar till.
Gillan
Om du förklarar i vilket syfte, är det kanske lättare att
svara./Evgeni
Magdis
Hmmm....oj vad det står still just nu! Det borde ju rimligtvis vara sån mat som är mjuk i konsistensen, inte hårdstekt och sånt. Kokt fisk kanske.
Pirum
Vit fisk (typ torsk, spätta, inte makrill/lax), kokt potatis, bananer.
Fenja
Bara en kompis som fastat som frågade om jag visste någon lättsmält mat... Ris och kokt vitt kött kom jag på.... Ni brukar ju vara fulla av idéer här.
Mvh
Fenja
Gillan
Om det är för att återgå från fasta till fast föda,
är det nog kokt mat överhuvud taget som gäller.
Och inte för fet "stabbig" mat./Evgeni
grycken
Doktor Ritters vetediet.
Månskensbonden
Den mest lättsmälta föda du kan äta är nog mjölksyrade livsmedel! Syrade grönsaker är redan "smältna" till viss del, eftersom mjölksyrabakterierna spjälkar kolhydraterna åt oss.
Vi är alla beroende av dessa bakteriers aktivitet i våra kroppar, de är en essentiell del av vår matsmältningsapparat.
Mjölksyrad föda är alltså "förberedd" redan innan vi äter den, och utöver den lättsmälta födan får man också i sig en rejäl dos med de nyttiga bakterierna, vilket givetvis är ett extra plus! (I syrningsprocessen byggs även C och D vitaminer upp, samt flera nyttiga enzymer, vilket gör syrade grönsaker nyttigare än färska!)
Exempel på mjölksyrad kost är t ex olika sorters grönsaker; vitkål (=surkål), morötter, västeråsgurka, vax o brytbönor mm. Men det finns även syrade produkter av kött och fisk, t ex Småländska isterband, och vår älskade surströmming. rolleyes.gif tongue.gif
Fenja
Tack! Jag ska genast rekommendera min kompis att ta sig en burk surströmming!! tongue.gif laugh.gif
Mvh
Fenja
LadyG
Soppor är lättsmält, de flesta iaf. Och kokt mat, som nämts tidigare. Vitt bröd och frukt.

Undvik majs och annan mat med mycket stärkelse, helt kött och råa grönsaker. Det tar lång tid för kroppen att bryta ner och är fiberrikt, vilket kan chocka en ovan mage. Introducera fibrer sakta och försiktigt, t ex på frukostfilen. En näve fiberberikade havregryn bland flingorna gör susen. Men inte förrän magen börjar arbeta igen. Men sen kan man käka fibrer igen som vore de godis smile.gif

Börjar man för tidigt kan man bi hård i magen eller få diarré beroende på vilken mage man har (nervös eller istadig).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon