kerstin z5-6
laugh.gif är ni sugna på lite nytt och en del gamla godingar -kolla in den här länken smile.gif
rogers rosor
mulle
Fy på dej, Kerstin! Levererar de till oss också....?
rolleyes.gif wub.gif
Mulle
kerstin z5-6
hehe nja jag tror detta bara är dräggelbilder ..
mulle
Det är inte så "bara" det heller.
Livsfarliga sidor, i synnerhet om några månader då dräglet driver en till handling!
Mulle
Betty
Åh, tack ska du ha! biggrin.gif Precis vad vi behöver nu så att vi inte ska komma på tanken att försöka kravla oss upp ur träsket! wink.gif
Kajsa
Har sidan på mina favoriter sedan tidigare wub.gif Många rosor där som jag vill ha.
titti49zon6
Mycket bra Kerstin, nu kan jag drömma riktiga rosendrömmar i natt,
planera nya rabatter och jaga dessa skönheter biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
hav
Men bryr de sig inte om att odla fram enkla rosor i Kanada? Nästan alla är finrosor liksom. Inget fel, men ibland passar det med lite mer lågmälda blommor.
kerstin z5-6
Visst finns det sådana -många dessutom

Henry Kelsey

Frontenac
eller William Baffin tex

Finns många fler kolla Explorer serien
Dessutom lider vi väl ingen jättebrist på de lågmälda för z 5-6 7
de flesta rosor för högre zoner är ju ofta sådana ... enkla engångsblommare
smile.gif
hav
Aha! Letade upp hela Explorerserien på en kanadensisk rossida. Det finns åtminstone några intressanta sorter där som jag ska titta närmare på. Tack för tipset!

Jag är nog rätt kräsen vad gäller form och färg. Vet ju att jag inte har plats för alla.
fruberglund
Dumma Kerstin laugh.gif laugh.gif wub.gif

Jag har ju INTE plats!!! wub.gif
Gåsis
Det har jag rolleyes.gif eftersom min Prairie Joy inte klarade vintern. Den som jag tyckte var den vackraste av min kanadensiska rosor, och som enligt katalogen var den härdigaste...

Men var köper man bäst kanadensiska rosor? Flora linnea? Förra året beställde jag från Blomqvist men frakten blev ganska dyr. Kanske kan jag lura Wolkenkrabber på en sambeställning till våren.

Man får ju bara ett sånt ägabehov när man ser dom här rosorna laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Heja Berglund -när kommer den riktigt fina rosen smile.gif? var det inte snart du skulle få ?
jag lovar att hålla mej/ inte så mkt bilder haha

Blomkvist kommer på Umeå mässan , Gråbergs plant här säljer -ta stryptag på nån lokal handlare smile.gif
Eller kom o hälsa på i sommar så kan jag vara mellanhand smile.gif
P joy tror jag var ett måndagsex du fick .. kanske du ska testa igen ?
Annars tycker jag -så här långt att
Winnipeg parks
M.centennial
Alexander Mackenzie

Martin Frobishier

Lambert closse -(konstigt för den ser sååå delikat o skör ut -men verkar urhärdig

verkar vara bland de absolut tåligaste sorterna -Rotäkta exemplar beter sig bättre , men det finns ju incke rotade
jag tycker tex att Lötas sortiment är stort och bra -Visserligen är de ympade , men de fungerar ändå
Löta har postorder tidig vår
Han tog hem miina fr Usa i våras
S¨å
EARTH SONG
FOLKSINGER
GOLDEN UNICORN-
PRAIRIE PRINCESS doa
SPIRIT of CANADA

ROKOKO
de MONTARVILLE
LOUIS JOLLIET
och
CAPTAIN SAMUEL HOLLAND
är nya för i år -alla är inte de typiska kanadensarna -några är Buck rosor -vi får se hur de uppför sig i vår
kanadensare :
info@lota.se kan man maila för sortiment denna vår -, maila i januari kommer en lista -beställ -och lev maj-barrotat smile.gif alltså billigare än krukodlat att skicka smile.gif tongue.gif
MB1965
Jag har kliat mig lite i huvudet och insett att jag inte har plats till alla sorts rosor i trädgården... just nu står Balsgårdsrosor mod kanadarosor.

Vad skulle DU välja om du kunde sätta tre stora och två små buskar?

( jag bor i Z2 )
kerstin z5-6
Det jag har emot balsgård är nickandet .. Irma och Anna har så tunga huvuden -men är underbart formade .. det kan avhjälpas med bra buskstöd -och de har utsökt form
Anna vinner i balsgårds serien om jag måste välja:)

Fick jag bara ha tre stora o två små -hemska tanke :9 så skulle jag ha
Stora
John Davis ,Quadra , Willam Baffin-de passar dock inte så bra ihop de tre -i färgskalan -Davis o Baffin går fint ihop, quadra bör vara för sig med vita eller kallt purpurfärgade sällskapsväxter .. mm
Skriver även hit Jans Wedding -fast den kan vara knepig att hitta och jag vet inte sluthöjden , men den verkar ha ett krafigt växtsätt och är bland de snyggaste jag sett

Små
Lambert Closse och JP Conell /eller Winnipeg parks
alt
Morden sunrice + Morden fireglow
stina
Kerstin: Jag har en Balder och jag tycker inte att den "nickar"??? Tycker den har otroligt fin färg och växer så det knakar....

Vad tycker du om den?
kerstin z5-6
Balder torkade in år ett , knappast balders utan leverantörens fel -jag ska ge honom en chans till smile.gif smile.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-11-2005, 10:57)
Heja Berglund -när kommer den riktigt fina rosen smile.gif? var det inte snart du skulle få ?
jag lovar att hålla mej/ inte så mkt bilder haha

Ett par veckor kvar så nu kan h*n komma när som helst biggrin.gif

Fick presentkort på Blomsterlandet och Interflora på sammanlagt 1050 kr när jag fyllde 30 i söndags så pengar saknar jag inte att köpa blommor för till våren i alla fall biggrin.gif tongue.gif

Men PLATS saknas fortfarande sad.gif
kerstin z5-6
Grattis på födelsedan i efterskott! Missade nog den gratulationen här på odla ...
Det finns alltid plats för en ros smile.gif

Skönt att väntan snart är över med den andra rosenknoppen

biggrin.gif
Kajsa
Stina, Balder är kanonfin, åh vilka stora röda fladdrande blommor. Nästa sommar tredje året är den uppe på väggen på ställningen.
Den nickar inget, ganska enkla blommor.
Alla de fyra Balsgårdrosorna är pärlor.
Men var det inte en tråd om Kanadarosor här ?
stina
Oooops sorry om jag spårade ur, men jag tyckte det hade nämnts Balsgårdsrosor också tidigare i tråden.....

Ska bara göra ett litet tillägg till om Balder: Visst är färgen helt sagolikt häftig!!! rolleyes.gif

/Stina
MB1965
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-11-2005, 18:46)
Det jag har emot balsgård är nickandet .. Irma och Anna har så tunga huvuden -men är underbart formade .. det kan avhjälpas med bra buskstöd -och de har utsökt form
Anna vinner i balsgårds serien om jag måste välja:)

Fick jag bara ha tre stora o två små -hemska tanke :9 så skulle jag ha
Stora
John Davis ,Quadra , Willam Baffin-de passar dock inte så bra ihop de tre -i färgskalan -Davis o Baffin går fint ihop, quadra bör vara för sig med vita eller kallt purpurfärgade sällskapsväxter .. mm
Skriver även hit Jans Wedding -fast den kan vara knepig att hitta och jag vet inte sluthöjden , men den verkar ha ett krafigt växtsätt och är bland de snyggaste jag sett

Små
Lambert Closse  och JP Conell /eller Winnipeg parks
alt
Morden sunrice + Morden fireglow

Nickandet haha ! det har jag inte tänkt på!

Jag har några månader på mig att bestämma mig. Så jag har tid att rota lite mer i detta. Stort tack för tipsen. Morden sunrice + Morden fireglow verkar perfekt, vet inte riktigt hur det skall bli med de 3 stora.

Förresten, det är inte SÅ hemskt med tre stora och två små. Jag har ju ett 50-tal rosbuskar till wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon