Full version: Skurupsborren
carren
Har läst om Skurupsborren både i senaste AoT och på AoT:s forum och börjar nästan önska att jag odlade på lerjord. För inte har man väl sådan tur att en borr funkar även på sandig jord fullpepprad med stenar i alla storlekar? (www.skurupsborren.se)
BengHa
Dina antaganden är helt korekta.

Stenat är inte bra för skurupsborren. Det går att komma förbi om de är enstaka. Men om de är kilade mot varandra så blir det nästan omöjligt, och definitivt ingen vinst om man jämför med spade.

Det blir enklare ju mindre diametet på borren man har. Jag köpte en på 22 cm men då blir sanolikheten större att jag träffar på en sten betydligt större. Har man en mindre så blir hävstångs efekten större och det är lättarre att få loss stenarna.

Det är lätt att förstora ett litet hål genom att dra borret upp och ner mot hål väggen.
KURT
Hur djupt har du tänkt borra???? Det kan väl inte vara någon mening att borra ner avfall så mycket djupare än vad rötterna når? Eller hur är det meningen att näringsämnen skall transporteras uppåt?
carren
Ska inte borra ner något alls, om inte träd, buskar, rosor räknas, förstås ;^). Tanken var att kunna borra planteringsgropar istället för att gräva dem, några hål bredvid varandra skulle väl bli lika bra som en spadgrävd grop? Men med stenströsslet som är i min jord så är det väl spade, spett och svett som gäller. Synd för en mirakeluppfinning till djupa rosgropar skulle verkligen vara välkommen!
Svante, zon 1
Se även denna diskussion.
titti49zon6
Det funkar bra med en vanlig isborr, har testat min gamla isborr från 1972
(min allra första morsdagspresent biggrin.gif )
har just varit ut och provborrat ca 40 cm i vår något frusna jord o pinmo det funkade alldeles utmärkt,jag borrade några hål bredvid varann smile.gif
detta blir jättebra till våren när jag skall plantera rosor och buskar- kan då få ned dom själv utan att skrika på hjälp ohmy.gif
passar utmärkt för muskler som inte är som förr wub.gif
diametern är ca 18 cm och dessutom mycket billigare än skurupsborren
KURT
CITAT (titti49 @ 28-10-2005, 11:17)
Det funkar bra med en vanlig isborr, har testat min gamla isborr från 1972
(min allra första morsdagspresent biggrin.gif )
har just varit ut och provborrat ca 40 cm i vår något frusna jord o pinmo det funkade alldeles utmärkt,jag borrade några hål bredvid varann smile.gif
detta blir jättebra till våren när jag skall plantera rosor och buskar- kan då få ned dom själv utan att skrika på hjälp ohmy.gif
passar utmärkt för muskler som inte är som förr wub.gif
diametern är ca 18 cm och dessutom mycket billigare än skurupsborren

En NY isborr är kanske inte så mycket billigare än skurupsborren, men det finns ju andra som tillverkar jordborrar:

http://www.jula.se/Butik/docs/imp_search.a...k&direction=asc
Åsa zon 6
Jag har en jordborr från Jula. Den fungerar alldeles utmärkt på stenig jord. På vissa ställen i min trädgård går det nästan inte att gräva med spade men med borren går det bra. Stenar stora som knytnävar följer med borren upp. Väl värt att prova! Den på Jula är ju dessutom inte särskilt dyr.
Eva i Skåne
Lagom pris, den på Jula.
En sån ska jag önska mig i julklapp biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon