mulle
Stormen i förrgår natt klöv ett av mina gamla, vackra knotiga äppelträd.
En av två huvudstammar eller -grenar rasade ner och tog hälften av nedre stammen med sig.
Finns det alls något jag kan göra?
sad.gif sad.gif sad.gif
Mulle
cato
Du har tre saker att välja mellan.
1. Ta bort den halvan som brutits. Smörj in sårytan som uppstod på den del som står kvar och hoppas att trädet växer till sig så småningom.
2. Om den avbrutna delen har fäste i trädet kan du fundera hur det blir om du låter det ligga kvar som det är. Ev. kan du plantera en klematis eller ros som för växa upp i det. Jag har sett fina exempel på detta.
3. Såga hela trädet vid marken och plantera någon annan växt där istället.
Tänk dock på att aldrig plantera ett nytt äppelträd just där utan att byta ut jorden.
Lycka till!
CATO
Cilla
Man måste se skadan för att kunna avgöra vad som är bäst att göra, det finns många alternativ. Det är inte roligt när omtyckta träd fläks, men man kan trösta sig med att deras åldrande ser ut på det sättet (att krongrenar faller och tar med sig bark och kambium från stammen) och att detta åldrande kan pågå i många år.

Troligtvis kommer trädet att kompensera sig med vattenskott, och det är bra. Alla skott som växer i närheten av sårskadan bidrar till övervallning och läkning där, så ta inte bort dem.

Förr trodde man att påsmetningar, kopparskydd mm var bättre än trädens egna försvar mot rötsvampar och andra angrepp. Nu vet man att sår som människan smort eller "skyddat" får långt större angrepp än där trädet själv sköter läkprocessen.

Ta några bilder på skadan i detalj och så att man ser hur stor del av trädet som fallit så kommer fler tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon