Full version: Gladiolfrö
Maggan H
Jag har fått frökolvar på en av mina gladioler, har lagt dom på tork inne då frostrisken varit överhängande. Kan det bli nåt av dom? Och när ska dom sås i så fall? blink.gif
karjo
Bra fråga! Jag tänkte fråga detsamma! Väntar med spänning på svar! smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, nog måste det gå bra att fröså, men jag skulle tro att det ändå tar några år innan löken har vuxit till sig stor nog för att blomma. Gladiolen ska frösås först i +18-22gr, i 2-4v. flyttas sedan till -4-+4gr. i 4-6 v. för att till sist +5-+12gr. för att gro. Enklast blir nog bara att ställa ut hela sådden och låta det gro till våren. Lycka till! / Helen
Maggan H
Tack Helen, har du själv provat? smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag prövade för något år sedan att fröså Gladiolus imbricatus, mest bara för att testa hur man gick till väga för att få det att gro. Det första året var det bara ett tunt grönt strå som snabbt vissnade ner, andra året blev det några till gröna strån, men.... Jag frösår sådana mängder att jag kan inte spara allt som tar sådan lång tid på sig, utan jag får kassera och ge plats för andra sådder. Jag är nog lite "knäpp" wub.gif det viktigaste för mig är nog att lyckas få frön att gro, om det sen ska växa och bli stora plantor måste det gå fort, för annars så åker det i komposten. / Helen
Maggan H
biggrin.gif , hehe, man känner igen sig... och man har ju begränsat utrymme hur mycket man är har, för inget står ju liksom 'tomt' och väntar... Lägger nog dom på komposten jag med, utan att ens prova.
Kajsa
När man tar upp gladiolus på hösten sitter det pyttelökar runt den större, det måste vara enklast och ta vara på dom lökarna, som blir större på några år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon