Maggan H
27-10-2005, 15:12
Ska försöka övervintra de båda, men hur vill de ha det? Jämn fuktighet eller torrt? De står framför ett norrfönster i garaget. Vissnar dom ner eller kommer det att finnas liv i dom?
Har du testat sökfunktionen, jag är ganska säker på att detta diskuterats tidigare. Curryeternellen ganska nyligen dessutom.
Mvh
Fenja
Maggan H
28-10-2005, 18:17
Blev inte mycket klokare av det inlägg jag hittade, står inget hur man tar hand om dom inne. Ingen som vet/provat?
Åsa, mälardalen zon 2
28-10-2005, 18:28
Curryeternellen brukar jag övervintra utomhus planterad i marken, ibland går det ibland inte. Citrongräset ställer jag bara i ett fönster inomhus och vattnar som vanliga krukväxter (troligtvis mår den bra av lite svalare miljö men den överlever i rumstemperatur)
Vi har vad vi kallar curryplanta, är det detsamma som curryeternell, luktar mycket av curry.
Förra hösten så tog vi in den i vårt övervintringsrum ( 5 grader ) där den stod och doftade curry under vintern. Vattnades sparsamt och var riktigt fin när den kom ut på sommarbete.
Nu i höst så är den inte så vacker tyvärr, nedre delen på´busken är ganska bladlös men överdelen frodas fint.
Så min fråga är kan man klippa ner den (på våren förmodar jag ) för att förnya den igen. Är fn ca halmetern hög.
Den har stått ute under de kalla nätterna vi haft nu med ungerför 7-8 grader på nätterna (sthlm) utan natt ta skada.
MVH
Kenneth
Var ute på nätet och kollade det är curryeternell vi har. Då är min ytterligare fråga kan man använda den som kryddväxt ätbar?
mayababy
31-10-2005, 02:55
Curryeternellen är ärbar men i mitt tycke har den en ganska liten, fadd å tråkig smak på gränsen till besk. Luktar mycket godare! Klipp inte ner den förrän i vår, jag brukar klippa ner min då och den kommer fint tillbaka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.