Full version: Aska - men när?
Whiskuchi
Jag har nyligen blivit med hus och trädgård. I huset finns en kamin, och vi tänker även installera en pelletsbrännare. Detta kommer medföra att vi får en massa aska, som om jag förstått det rätt funkar utmärkt som gödning. Dock vet jag inte vilka växter som gillar aska, och inte heller om man kan hälla ut det året runt - naturligt nog kommer vi få mest aska vintertid, bör jag spara den till våren eller kan jag använda det även på vintern? blink.gif
KURT
Askan innehåller främst kalium och fosfor, inte så mycket kväve. Kalium och fosfor kan man ge när som hellst, även vintertid. Däremot är askan basisk, så man bör inte ge aska till växter som vill ha surare jord (rhododendron, jordgubbar, bläbär ....).
Whiskuchi
Tackar tackar smile.gif
Inga från Närke
CITAT (Whiskuchi @ 27-10-2005, 17:16)
Jag har nyligen blivit med hus och trädgård. I huset finns en kamin, och vi tänker även installera en pelletsbrännare. Detta kommer medföra att vi får en  massa aska, som om jag förstått det rätt funkar utmärkt som gödning.

Gör inte som grannes pojke lite längre bort på gatan gjorde för några timmar sedan bara.
Han hällde aska på komposten och nu har de ett garage mindre och lite mindre ved som låg i anslutning till komposten. Brandkåren var där och släkte vid ca 15,30 tiden. Vi hörde brandkåren, var ute arbetade i trädgården men hade tagit en liten vilopaus på altanan så vi såg inte röken men när jag reste mig upp för att kolla om den kom på vår gata fick jag se svart rök komma.
Var mest orolig att det var ett gammalt par som bor lite längre bort så jag gick iväg och kollade.
Men som sagt det var garaget+vedboden. Ingen bil fanns i garaget som tur var för föräldrarna var inte hemma. Pojken var aldeles ifrån sig och det kan man ju förstå. Men tur var att det regnade lite och ingen blåst annars var det farligt för närliggande villor.
Whiskuchi
Aj då, lätt hänt antar jag.. jag tar det säkra före det osäkra och förvarar askan i metallkärl en vecka innan den åker ut smile.gif
Nicke i Tranås
Ett litet inlägg här, från en vedeldare sen 25 år.
Jag undrar också hur man kan använda askan till nåt vettigt?
Har faktiskt slängt askan på soptippen, sedan vinbärsbuskarna fått en del av det.
Kanske kan man strö lite på grasmattan som typ kalkning eller så?

MVH Nicke
Ophelia
Askan innehåller mycket kalium vilket skulle kunna göra det hyfsat bra till höstgödsel till övervintrande växter. Det är dock basiskt (ska inte förväxlas med kalk) och kan öka urlakning av vissa näringsämnen i jorden och ska användas väl utspritt (blir "kakigt" om det ligger sjok och det regnar, då växer inget).
Lene
Hej, Jag har öst över aska på mina jordgubbar.... vad händer med dem nu i sommar... inga bär eller dör de rent av ?!

Hjääälp!

/Lene
Thea
CITAT (Ophelia @ 05-11-2005, 20:31)
Askan innehåller mycket kalium vilket skulle kunna göra det hyfsat bra till höstgödsel till övervintrande växter. Det är dock basiskt (ska inte förväxlas med kalk) och kan öka urlakning av vissa näringsämnen i jorden och ska användas väl utspritt (blir "kakigt" om det ligger sjok och det regnar, då växer inget).

Ja, innehåller askan kalciumsulfat så kan den vid kontakt med vatten bilda gips,. man använder ju mycket biobränsleaska i typ vägar och sånt nu för tiden för att den blir så pass hård när den härdar. (lite onödigt vetande så här på fredagseftermiddan rolleyes.gif )
noora
Min mormor brukar strö ut aska på snön på vintern. På våren sprids askan ner i gräsmattan när snön smälter. Jag vet inte om det gör till eller från, men de har en fin gräsmatta i alla fall. Man måste dock se till att strö askan fint och inte hälla den i högar. Högarna kväver lätt det som finns under.

Jordgubbar dör inte av aska så länge det inte är så stora mängder att det blir högar som kväver plantorna.
LottaK
Förstår nu att vinbärsbuskar gillar aska, och att växter som inte trivs baskiskt inte gillar aska.
Men, skulle gärna ha fler exempel på växter som trivs med aska. Är inte så hemma i det där med basikt.
LottaK
Askan innehåller främst kalium och fosfor, inte så mycket kväve. Kalium och fosfor kan man ge när som hellst, även vintertid. Däremot är askan basisk, så man bör inte ge aska till växter som vill ha surare jord (rhododendron, jordgubbar, bläbär ....).

Rättare: Vilka växter tillar kalium och fosfor?
fruberglund
Har hört att man kan strö aska om man t.ex. har pionrost på sina pioner. Funkade på min ena pion i alla fall biggrin.gif
Henrik_
Aska innehåller inget kväve alls..
Utan ger som sagt ett tillskott av kalium och fosfor, men att det skulle hjälpa växterna under vintern stämmer tyvärr inte.
Det stämmer att växterna använder kalium för att öka sockerhalten och därmed övervintrar bättre, men om växten skulle övervintra dåligt och det beror på för lite kalium så ser man bristen tydligt redan under växt säsongen.
Plantorna övervintrar alltså bara dåligt om dom skulle ha kalium brist.
Att ösa på ännu mer kalium har ingen som helst effekt.
Ska man använda aska så gör man det på våren, för att få så lite näringsbortfall som möjligt.
Annars är ju aska suveränt, dock tillsammans med nånting annat, tillexempel kalksalpeter, för att få kvävet, som i 99 fall av 100 är det som saknas.
Kathy
Kan man blanda ner askan i komposten?
Sommartorparn
CITAT (Henrik_ @ 18-03-2006, 21:10)
Aska innehåller inget kväve alls..
Utan ger som sagt ett tillskott av kalium och fosfor, men att det skulle hjälpa växterna under vintern stämmer tyvärr inte.
Det stämmer att växterna använder kalium för att öka sockerhalten och därmed övervintrar bättre, men om växten skulle övervintra dåligt och det beror på för lite kalium så ser man bristen tydligt redan under växt säsongen.
Plantorna övervintrar alltså bara dåligt om dom skulle ha kalium brist.
Att ösa på ännu mer kalium har ingen som helst effekt.
Ska man använda aska så gör man det på våren, för att få så lite näringsbortfall som möjligt.
Annars är ju aska suveränt, dock tillsammans med nånting annat, tillexempel kalksalpeter, för att få kvävet, som i 99 fall av 100 är det som saknas.

Men hallååå,
fosforen då som finns i askan? Jag trodde plantor behövde fosfor.

Och kväve tror jag inte alls växter behöver så himla mycket av, om dom inte är gräsmatta eller grönsak. Däremot har jag för mig att många buskar blir sjukdomsbenägna av för mycket kväve. (exempelvis krusbär, rosor...) Rätta mig om jag har fel... wacko.gif
Thea
Hur mycket kväve som finns i jorden är bland annat beroende på hur lättmineraliserat kvävet är, men också på om det finns bakterier som denitrifierar kväve, eller bakterier som binder kvävet (tex bakterier i symbios mer ärtväxter som "binder ner" luftens kväve i marken) eller helt enkelt på i vilken mån kvävet utlakas från marken.

Generellt så är det "alltid" brist på kväve. Kol finns för det mesta lättillgängligt (förutom i svensk barrskogsmark) och resten av näringsämnena kan det visserligen råda brist på men det hämmar oftast inte tillväxten på samma sätt som kväve - om jag förstått saken rätt. Jag menar, N behövs ju i celldelningen för att tillverka nytt DNA, så det känns som en otroligt väsentlig del i växters tillväxt.

Erhm, men som sagt, N finns inte i aska eftersom det brunnit upp.

Det råder även diskussioner om hur bra det är att återföra aska till skogsmark, och där har man visat att det inte ger några tillväxteffekter om man inte tillför askan till skog på torvmark. rolleyes.gif
Sommartorparn
OK, att det inte finns så mycket kväve i jorden, men behöver alla växter så mycket kväve egentligen? Är det inte skillnad på växter som man tar bort något ifrån och sådana som man inte tar bort något ifrån. De senare behöver ju inte växa så mycket heller. Skillnad på sallat och etablerade buskar, menar jag.
skäran
jag brukar slänga aska på morötterna så fort de kommit upp. fick tipset av min mormor för att förhindra morotsfluga. det verkar hjälpa.
Eva i Västerås
Jag gödslar med kompost och med gräsklipp förstärkt med aska på våren/försommaren. Sensommargödsling med tunt med aska.
Vet inte hur vetenskapligt det är, men gräset ger kväve och håller fukten. Askan strödd ovanpå ger fosfor och kalium. Komposten får lite aska den också.
Få se hur mycket aska vi får nu med täljstenskamin som kan eldas för värme, och inte bara grillkols- och öppenspisaska. Överskottet får väl åka på tippen.
kerstin z5-6
Rosor har ofta kvävebrist , gulnade blad är ett tecken -särskilt sådana som odlas med barktäckning , kan ha de symptomen
Träaska eller PK gödsel i senare delen juli /augusti ger jag varje år, för invintring
Anki V
Jag gav också mina rosor lite aska i slutet av augusti (hade läst att man skulle göra så) men har inte en aning om dosering blink.gif

Jag gav mina knappt 1/2 dl var och det var väl förmodligen för lite men jag var så rädd att det skulle bli "kakigt".

Hur mycket vågar man ge? Vi har en vedkamin som "avger" björkaska.

/Anki
Eva i Västerås
Hellre för lite än för mycket.
Det kan bli så basiskt att det bränns om man inte är försiktig.
zoegasbönan
Är det någon som vet om det funkar med aska från grillen, d.v.s. mest fd bricketter och grillkol. Kanske bästa att låga bli eller??? wacko.gif
mulle
Vi eldar mycket i kamin och jag tömmer alltid den askan, liksom askan från grillen, i den stora trädgårdskomposten. Året om.
Den välbrunna trädgårdskompostjorden (inklusive svårutrotat ogräs, både rötter och frön...) använder jag då jag planterar träd och buskar.
Ingen har ännu protesterat mot detta, allt växer så att det knakar så helt fel kan det nog inte vara med askan.
(För att förhindra att ogräset börjar växa brukar jag täcka med gräsklipp runt nyplanteringen).
Mulle
arno
Aska från träd som växt i nedfallsdrabbade områden efter Tjernobyl ska man inte använda i trädgårdslandet då cesiumet anrikas vi förbränningen.
Jonas70
Jag har hört man INTE ska slänga aska i komposten, men jag kommer så här i efterhand inte ihåg varför. Är det någon som har ett svar?
Annars är det min fru som har hand om komposten och som vet vad som ska läggas däri, och vad som inte ska hamna där (och då har jag fått bannor när jag lagt aska i komposten).

Däremot undrar jag om det hjälper mot mossa att strö aska i gräsmattan?
Jonas70
Är det ingen som har svar på min fråga där jag undrar om det hjälper mot mossa att strö aska i gräsmattan?
Eva i Västerås
Mot mossa i gräsmatta hjälper bara klippning och gödsling. Kvävegödsling på våren och sommaren framför allt. Tror inte aska gör någon större skillnad. Kalkning gör tydligen ingen större skillnad i alla fall. Det är nog lika bra för mossan som för gräset.
Mossrivning tar bort mossan, men sprider den samtidigt, och måste upprepas minst vartannat år, tro mig.
Det gäller att få gräset så kraftigt som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon