mialotta
Efter en månad så har mina fröer av mina drakblodsträd tagit sig (ett styck)
De är planterade i blomjord blandad med perkulit och vermikulit. Det verkar ha funkat bra.

Men nu hittar jag ingen information om när jag ska plantera om dem, i vilken jord, hur ofta och mycket ska jag vattna, ska den planteras i stor eller liten kruka, ska de beskäras osv.

Är det någon här inne som har erfarenhet av drakblodsträd som kan dela med sig till mig?

Tacksam för svar!
Mialotta
Flamingon - växtgalning
jag har planterat drakblodsträd i 2 omgångar, där den ena va på hösten på diskbänken och klarade sig och blev rätt stor. tyvärr dog de jag hade av en tripsattack jag fick. sad.gif
men jag hade de i såjord med vermikulite/perlite och sedan i vanlig jord med vermikulite/perlite. de ser ut som dracenor och tillhör släktet så det är rätt mycket samma skötsel. se till att det inte blir för blött, mina fick rätt torrt ibland och klarade det. beskär dem inte, utan låt dem växa. kan vara bra med något stöd så de växer rakt.
plantera i större krukor allteftersom, ge dem inte för stora krukor men inte för små heller.

få se om du får svar av någon som har haft sin(a) i flera år.

vet ju att jag kommer köpa frön igen sen och hoppas på att jag inte kommer få skadedjur. wub.gif unsure.gif
den lilla bladlusen
Jag sådde mitt drakblodsträd i vintras, har inte planterat om det sedan dess, fast jag egentligen borde det. Rötterna sticker ut under men den växer fortfarande så jag väntar. Min står i tung lerjord och se ut att trivas. Jag brukar låta jorden torka helt mellan vattningarna.

Lycka till!
Carex
Får man lov att fråga vad drakblodsträd är? När man tittar i Impectas katalog ser man bara en skiss på den.
Bessie
Dracaena draco är det väl fråga om? Ursprung på Kanarieöarna, med röd sav som användes som smink under antiken? Det finns massor med bilder på gamla vackra träd på Internet, med tjock veckad stam och tät vid krona, men det tar säkert ett bra tag innan de blir så pass stora. Lär ska gå bra att bonsaifiera.
mialotta
Tack för svaren!
Det ska bli roligt att se vad det blir av detta men nu vet jag lite mer hur jag ska göra. Vem vet, kanske blir det lite smink av trädet i framtiden? biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Man kan ha den i stor som liten kruka behandlas som en 'vanlig' krukväxt . Den får fräcka rötter som den 'reser sig' på :-) och en rättså fin stam efter några år :-)
Tål inte alltför kallt = nollan om den inte står torrt och dåbara korta korta stunder. Men svalare på vintern uppskattar den.

Hälsar Ingrid som är lycklig ägare till en stor och en liten
Flamingon - växtgalning
Ingrid: har du någon bild på den stora som man skulle kunna få se? smile.gif
Ingrid på Västkusten
UJ!

Jo - jag skulle kunna fota den - :-) den står iofs i övervintringsvcäxthuset men visst - skall försöka! Den är kanske en meter hög och jag har fått 'ärva' den p g a platsbrist. Min 'lilla' har några år kvar tills den storleken kan jag ju säga ;-)

Återkommer ( hav tålamod!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon