|
eget namn? Om ni nu gör det? Varför har ni i så fall valt att göra det? Varför jag undrar beror på att jag inte tycker om att skriva under med ett namn som jag inte heter. Samtidigt har jag även i verkligheten ett ganska ovanligt namn, och då funderar jag på vilka risker det skulle föra med sig att använda det? Knasig fråga kanske, men ändå ganska intressant. /Evgeni
Anki på Öland
27-10-2005, 23:18
Fantasilöshet kanske......... sen har jag ju dessutom hemsidan länkad där allt står ändå. Vet inte riktigt vad som skulle kunna hända bara för att man har sitt namn där mer än att nån bekant kan säga att "jag såg att du skrev på Odla....." Anki
Som gammal kriminalvårdare så har jag alltid varit försiktig med mitt namn i offentliga sammanhang, det sitter nog i ännu... Jag lämnar aldrig ut något annat än min hotmailadress till vem som helst, då denna i stort sett är ospårbar (för alla utom FBI). Vilka risker man tar beror väl kanske lite på i vilka situationer man väljer att "blotta" sig. Risken att råka ut för "galningar" finns väl alltid egentligen. Man kan ju göra sig lätt att spåra även genom att berätta saker OM sig själv och hur man bor, lägga ut bilder på sig själv o s v. Allt som någonsin funnits på internet FINNS alltid där. Det är mina lite allmänna reflektioner... Mvh Fenja
skriver bara mitt riktiga namn när det gäller allvarliga inlägg, som kondoleanser när det handlar om sådana, använder jag heller inga smilisar i svaret
Jag använder ett gammalt smeknamn, samma som jag haft i flera år så jag förmodar att det är gammal ohejdad vana. Lite lat är man nog också, det blir ju ganska smidigt att alltid ha samma nick
Ingen större konst att lista ut vem jag är irl, både namn och adress och foton på mig. Stör mig inte. Men visst har jag tänkt över det hela flera gånger! Tänker som så, att världen är ju FULL av människor, irl (in real life) som SYNS. I verkliga livet finns jag, har ett namn, har en adress, har ett telefonnummer. Det går att nå mig (om man har tur  ). Förstår inte varför jag helt plötsligt ska bli "hemlig" bara för att jag även "finns" på en dator? Jag kan väl bete mig som jag gör när jag syns, även på internet. Visst, jag "retar" en del människor, genom att "finnas". So what? Man kan inte vara alla till lags, och visst finns det fler "galningar" som törs smyga runt i faggorna när de kan vara osynliga. Om jag råkar ut för någon, så får jag väl hantera det då. Det ordnar sig alltid. Är varken rädd för det, eller känner mig hjälplös inför det. Dessutom, varför skulle någon välja ut just MIG bland alla dessa människor som visar sig på internet? Det är ju samma folkmyller här, som på gatorna i stan!
Har haft hemligt nummer och "hållit mig undan" av olika skäl under flera år när jag bodde i Holland. När jag sen kom hem till Sverige igen (utom räckhåll...) blev jag lite trotsig och ville absolut inte vara anonym... Så jag finns under mitt egna namn nästan överallt. jendah är ju första bokstäverna i för och efternamn - och namnet på min hemsida, där jag ju inte är anonym alls Men sen finns det enstaka "ställen" på nätet där jag använder ett helt annat nic (som naturligtvis också går att spåra  men ingen jag känner vet om det iaf...), för att vara friare i vad jag skriver, typ en blog, men jag känner inget behov av att vara anonym på Odla...
birgitek
28-10-2005, 07:10
Jag skriver under mitt riktiga namn här på "odla", när jag registrerade mej kändes det naturligt och mest rätt, men, men, men, har tänkt om och idag skulle jag valt att skriva under signatur. Det känns bara så fånigt att ändra nu. Birgit Ek
labarradepan
28-10-2005, 07:24
Jag har ett påhittat namn med..  det betyder limpa på spanska. när jag var liten kallades jag för limpan. Eftersom det var 2 st som hette som mig i min vän krets.
Jag skriver aldrig ut mitt efternamn (vilket heller inte börjar med R, som man kan tro) och inte heller hela mitt förnamn för att jag har ett tokigt gammalt x som var ute efter mig i flera år, tills jag flyttade och fick skyddad adress. Numer har jag inte kvar min skyddade adress, när det varit lungt i många år och jag lyttade långt tyckte jag att det var onödigt, det är ju ändå lite besvärigt att ha det tyckte jag. Men jag fortsätter att vara försiktig, man vet ju aldrig. Dessutom vet jag hur det är att hela tiden behöva vara rädd och se sig över axeln. Det vill jag undvika till varje pris!
Jag har svårt för att vara opersonlig och att inte lämna ut mig, är öppen som person, men på internet känner jag att jag måste. Har därför raderat säkert 1000 påbörjade inlägg som blivit för personliga och låtit bli att skriva alls. Och de få jag skrivit har jag kamouflerat till oikännlighet. Så då blir det som så att jag inte skriver så mycket alls istället. Tråkigt, men sant.
CITAT (Anne R @ 28-10-2005, 09:47) Jag skriver aldrig ut mitt efternamn (vilket heller inte börjar med R, som man kan tro) och inte heller hela mitt förnamn för att jag har ett tokigt gammalt x som var ute efter mig i flera år, tills jag flyttade och fick skyddad adress. Numer har jag inte kvar min skyddade adress, när det varit lungt i många år och jag lyttade långt tyckte jag att det var onödigt, det är ju ändå lite besvärigt att ha det tyckte jag. Men jag fortsätter att vara försiktig, man vet ju aldrig. Dessutom vet jag hur det är att hela tiden behöva vara rädd och se sig över axeln. Det vill jag undvika till varje pris!
Jag har svårt för att vara opersonlig och att inte lämna ut mig, är öppen som person, men på internet känner jag att jag måste. Har därför raderat säkert 1000 påbörjade inlägg som blivit för personliga och låtit bli att skriva alls. Och de få jag skrivit har jag kamouflerat till oikännlighet. Så då blir det som så att jag inte skriver så mycket alls istället. Tråkigt, men sant. tråkigt när det blir så, att man inte vågar vara spontan och skriva för att nån dåre jagar en. hoppas du får vara ifred i fortsättningen
Det var många intressanta aspekter jag fick ta del av. Jag funderar starkt på att byta både användarnamn, bild och sen skriva under med nåt som jag har blivit kallad och som är mer närliggande mitt eget namn utan att det för den skull avslöjar fullt ut. Det är inte det att jag inte gillar Evgeni. Herre gud, jag dyrkar ju isen han åker på, och skulle gladeligen kyssa den om jag fick möjlighet (fast jag har faktiskt pratat med honom) Men det är ju inte JAG  Känns helt enkelt inte rätt. Det går emot min natur att inte få vara den jag är. Även om det bara gäller ett "nick". /Gillan
Sulawesii
28-10-2005, 09:35
Haha, jag som tolkat ditt nick som eventuellt geni! Själv vill jag vara anonym. Men, om en person som läser mina inlägg känner mig, lär de nog märka att det är jag  ändå.
Svante, zon 1
28-10-2005, 09:36
Jag valde att använda mitt riktiga förnamn när jag registrerade mig eftersom jag sett att flera andra på forumet gjorde det.
Annars tycker jag i princip om att vara anonym i diskussionsgrupper. Det finns något väldigt tilltalande i att ingen vet vad man heter, hur man ser ut, var man bor eller ens om man är man eller kvinna. Man får chansen att bli bedömd för vad man skriver, varken mer eller mindre. Det ger en unik möjlighet att slippa förutfattade meningar, vilket är ganska spännande.
jag valde ett nick efter hur jag känner mej o jag känner mej som en gammal varghona så det är jag det nick jag använder är yla o oldwolfie o de har jag gjort så länge så nu är det jag o alla vet de o anonym är jag ju int e jag har ju min hemsida o den är ju med domännamnet som är mitt eget tycker det är okey att vara synlig
Anki på Öland
28-10-2005, 11:23
CITAT (Sulawesii @ 28-10-2005, 10:35) Haha, jag som tolkat ditt nick som eventuellt geni!  Trodde jag också...... Anki
CITAT (labarradepan @ 28-10-2005, 08:24) Jag har ett påhittat namn med.. :lol: det betyder limpa på spanska. när jag var liten kallades jag för limpan. Eftersom det var 2 st som hette som mig i min vän krets. :rolleyes: Ditt nic har jag funderat på ibland, men skulle aldrig ha kunnat gissa att det betyder "Limpan"!
Inom forumvärlden heter jag Solis;numera Silos och har även haft namnet Groowymama och heter på riktigt Kyllikki Varför vara rädd;det har jag faktiskt inte tid med I allra början hete jag Solrosen men sen var det en tjej på ett Hundforum som började kalla mig för Solis och alla andra tog efter I själva verket skulle jag vilja ha tillbaka mitt nicknamn:Solis Jag tror att jag är en sådan personlighet som inte kan vara anonym
Jag skrattat ärligt talat nästan ihjäl mig. Ev. geni  , undrar i vilket område det skulle ha varit Det skulle väl i så fall vara i konsten att skriva fel, blanda ihop namn eller läsa en sak och ändå inte se vad det står /Gillan
Anki på Öland
28-10-2005, 13:09
CITAT (Evgeni @ 28-10-2005, 13:48)  :lol: :lol: Jag skrattat ärligt talat nästan ihjäl mig. Ev. geni  , undrar i vilket område det skulle ha varit Det skulle väl i så fall vara i konsten att skriva fel, blanda ihop namn eller läsa en sak och ändå inte se vad det står  :lol: /Gillan Det var ju eventuellt ................ Anki
CITAT (Sulawesii @ 28-10-2005, 10:35) Haha, jag som tolkat ditt nick som eventuellt geni!  Så lästa jag med! Ev.geni
Mitt förnamn börjar på M och jag tycker Salvia är ett fint namn på en växt och det passar på ett trädgårdsforum.
Farbror Blå
28-10-2005, 14:10
Alltså mitt namn är ju mitt ju ! Jag är ju döpt till Farbror! och när jag föddes var näsan igenslemmad så jag hann bli blå helt enkelt innan man hade fixat det.. En del påpekar att kvaliteten på mina inlägg också reflekteras i syrebristfenomenet, men det tror jag inte på.
Jag heter Jenny och ville ha det nicket.... men det var upptaget så då bytte jag bara ut en bokstav... så därför skriver jag sedan under med Mvh jenny... dels för att jag inte kunde ha det som nick... och dels av lathet så jag slipper skriva det efter alla mina inlägg.. för nu står det ju redan där
Sulawesii
28-10-2005, 15:27
CITAT (Evgeni @ 28-10-2005, 13:48) Ev. geni  , undrar i vilket område det skulle ha varit Det skulle väl i så fall vara i konsten att skriva fel, blanda ihop namn eller läsa en sak och ändå inte se vad det står /Gillan Äh, varför avslöja sådana saker  ?? Annars hade jag köpt genibiten helt och hållet!
*Felix matte*
28-10-2005, 16:54
CITAT (Evgeni @ 28-10-2005, 10:08) Det var många intressanta aspekter jag fick ta del av. Jag funderar starkt på att byta både användarnamn, bild och sen skriva under med nåt som jag har blivit kallad och som är mer närliggande mitt eget namn utan att det för den skull avslöjar fullt ut. Det är inte det att jag inte gillar Evgeni. Herre gud, jag dyrkar ju isen han åker på, och skulle gladeligen kyssa den om jag fick möjlighet  :lol: :lol: (fast jag har faktiskt pratat med honom) Men det är ju inte JAG  Känns helt enkelt inte rätt. Det går emot min natur att inte få vara den jag är. Även om det bara gäller ett "nick". /Gillan  Jag visste att det var Plushenko´s namn du hade som nick
Men! Det vet jag väl att du visste Men jag i min enfald trodde att alla visste det Skön bild du plockade fram ( dregel. dregel ) "sexbomb" /Gillan
Jag har bara kapat mitt förnamn. Skriver inte ut hela eftersom jag har en annorlunda stavning (bara när jag skickar PM för där är man ju just personlig). Skriver inte heller ut mitt efternamn pga. att jag inte tycket att det behövs. Men, jag har ju bilder på mig, så hemlig är jag ju inte..
*Felix matte*
28-10-2005, 17:48
Jag är ju Felix matte så därav nick och förnamnet är inte heller hemligt. men precis som många andra så har jag valt att inte ha med efternamnet.
Latmask
28-10-2005, 20:46
Jag har råkat ut för lite obehagligheter på forum förut och väljer oftast ett anonymt nick tills jag känner mig hemtam och börjar sedan avslöja lite mer om mig själv efterhand.
Mitt nuvarande nick använde jag av två orsaker. Dels för att jag ÄR en latmask när det gäller trädgården, men dels som ironi för att jag egentligen är allt annat än en latmask. Snarare motsatsen. Kändes kul att ge intryck av latmask för en gångs skull när folk i vanliga fall ber mig tagga ner innan jag dör av stress.
Jag trivs med att stressa och ha fullt upp hela tiden, det får mig att må bra. När jag pluggade heltid och skötte 1,5 heltidstjänster på jobbet samtidigt som jag var ideellt aktivt blev det dock lite för mycket och jag var tvungen att börja prioritera. Mammaledigheten klarar jag inte av utan att jobba lite extra, så att jag har nåt nyttigt att göra när sonen sover, och titta på tv kan jag oftast inte om jag inte får handarbeta samtidigt. Eller åtminstone läsa en bok i reklampausen...
När det gäller trädgården är jag dock en latmask för att jag inte hinner annat.
Jag kallas för Magdis och jag tror att det flesta förstår vad det står för egentligen. Magdis var redan upptaget när jag skrev in mig som medlem så därför fick det bli Norrbottens- Magdis.
Min signatur är en förkortning av mitt riktiga namn. Sätter man Kri framför så blir det mitt namn.
/Stina
Ophelia
29-10-2005, 10:18
Jag gillar Shakespeare. Tycker Ophelia är ganska trevligt namn. Kanske inte går så väl med min signaturbild
CITAT (Svante @ zon 1,28-10-2005, 10:36) Annars tycker jag i princip om att vara anonym i diskussionsgrupper. Det finns något väldigt tilltalande i att ingen vet vad man heter, hur man ser ut, var man bor eller ens om man är man eller kvinna. Man får chansen att bli bedömd för vad man skriver, varken mer eller mindre. Det ger en unik möjlighet att slippa förutfattade meningar, vilket är ganska spännande. Det här håller jag faktiskt med om! Och har faktiskt gjort så också, många gånger under längre perioder i andra forum. Det är en bra variant, tycker jag! I alla fall har det varit det för mig när jag har känt mig osäker på min egen "kapacitet", "roll", "att bli tagen på allvar", osv. Jag har behövt "prova mig fram" på det viset, särskilt i förhållande till andra människor. Det har varit en FANTASTISKT givande aspekt av internet!!! Numera är jag "en gammal grinig tant" som är nöjd med att stolpa fram i mina egna fortspår.  ( med fortsatt respektfullhet för andra, i den mån jag kan) Evgeni  Tack för förklaringen. Har tagit för givet att du heter Eva. Vad resten står för, har fått vara öppet, men "geni" har funnits med i tankarna. Och varför inte! Kram från "tanten"
mamamaggan
29-10-2005, 18:47
Mitt nick har jag fått av min yngste sons kompisar som i det närmaste bott hos oss , framförallt på somrarna.
Heter alltså Margaretha men jag avslöjar väldigt ogärna mitt efternamn av olika orsaker.Likadant med var exakt jag bor. Kan verka lite nojigt men så är det , tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|