Full version: Panda-webbkamera
Bessie
Smithsonian Zoo i Washington DC fick tillökning för cirka fyra månader sedan, i form av en pandaunge. Föräldrarna är i Staterna på ett tioårslån från Kina (Kinas djurparker säljer nämligen inte jättepandor till utlandet).

Lillgrabben, som fick namnet Tai Shan, mår bra, är snart sju kilo tung och har för någon vecka sedan lärt sig att gå. Och något geni i personalen har kommit på att man kunde koppla övervakningskamerorna i lyan och inhägnaden till webben, så att intresserade människor från hela världen kan kolla hans framsteg. Fast för att vara ärlig sover han mest som de flesta småbarn.

Tai Shan och mamma Mei Xiang kan beskådas här:
http://nationalzoo.si.edu/Animals/GiantPandas/
amaira
Häftigt! wub.gif
Vad söta dom är!!!
yla
åhh va dom ligger o gosar rolleyes.gif
Anki på Öland
Urgulligt!
Anki
yla
åhh nu ligger den lille o sover ensammen o mamma e ute på vift wub.gif
amaira
Det är roligt att titta på dem! wub.gif
Ibland kramas de och gosar, ibland sover de (som just nu) och ibland är mamman ute och går och då följer kamerna med biggrin.gif . Ibland får kameran leta lite för att hitta henne.
wub.gif
amaira
Dom är ju bara för bedårande!!! wub.gif wub.gif
*tjatar* sleep.gif
yla
håller med dom e sååååååååå söta
Berith
Nu har jag också varit där och sett dom! wub.gif *hoppar jämfota av iver!!*
yla
kommunikation om den lille sötnosen

yla säger:
pandamamma tog in en pinne till bebben nu som han biter på
Jan säger:
Skall kolla
Jan säger:
Hon undervisar banne mig ungen hur han skall äta
yla säger:
japp gulligt

yla säger:
åhh han kan gå
Jan säger:
kollar
yla säger:
han fick inte vara i andra hörnet
Jan säger:
Han fick inte gå själv i alla fall. Buren i nattskinnet
yla säger:
hon tog tillbaks honom
Jan säger:
Han rymde
yla säger:
han gick själv dit
Jan säger:

yla säger:
nu vill han smita igen
Jan säger:
Ungar!
yla säger:

yla säger:
ojojoj så söta dom är
yla säger:
somnade mamman
yla säger:
hon satt nog bara o beundrade bebben
*Felix matte*
Jag satt en stund på em och tittade... då var mamman ute och åt och "gick på toa"
medan ungen sov. wub.gif
yla
eftersom man inte kunde printscreen så fotade jag dom från skärmen för
dom måstte ju bara få finnas me här på bild då dom gosar me varandra

underbara är dom
amaira
Underbara är dom!!! wub.gif
AndreasBlomquist
Jag bodde i Washington D.C under åren 94-95 och hade årskort på National Zoo. Det är ett helt underbart zoo som är relativt litet och otroligt mysigt. De har bland annat Golden Lion Tamariner som får röra sig fritt i parken. Massor av roliga djur att titta på men favoriten hos mig var nog ändå det som kallas Amazonia. En uppbyggd regnskog med allt vad det innebär. Underbart att vistas där inne!

Ska se om jag inte har lite kort hemma på de dåvarande pandorna. Detta pandaparet är ju det andra paret som National Zoo har haft.
Bessie
Det första pandaparet på National Zoo fördes väl dit av Richard Nixon om jag minns rätt?

Ungen höll på att använda gallret som klätterställning senast jag tittade. Han hasade ju ner rätt kvickt, men övning ger färdighet. Det måste vara rätt jobbigt att lära sig klättra för sedan somnade han nästan genast.

På de senaste bilderna av honom ser han otroligt kramgo ut. Jag förutspår kravaller på gatorna i Washington när det blir dags att placera honom i ett pandareservat i Kina.

Tai 4 månader
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon