Full version: Skott på orkide
Therese77
Min mammas orkide har inte vissnat ner trots att hon fick den i sep. förra året... Nu har det kommit ett skott på blomsterstängeln. Blommorna är ju såklart överblommade sedan länge.
Hur ska man ta reda på skottet???

Vore jätte kul att föröka orkide själv, det är den vanliga orkiden som säljs i mataffärer.
Annlo
Grattis, hon har fått en keiki! smile.gif

Låt den sitta kvar på stängeln till den fått fyra - fem rötter.

Då kan ni försiktigt bryta loss den och plantera den i genomskinlig kruka med orkidekompost och vitmossa!
Therese77
HAr sökt lite själv på forumet på gamla svar. HAr nog redan fått svar på min fråga. Plantera on när tre-fyra rötter visar sig.

Men lite nyfiken på vitmossa... Var köper man det?
(Bor i sthlm...)
Går det med den som säljs tilljul till ljusstakarna?
Flamingon - växtgalning
vitmossa kan man köpa paketerat i blomaffärer, varar länge.

och nej det går inte att använda den som används till ljusstakarna för det är inte riktig vitmossa.

du kan söka på vitmossa på forumet och göra som jag och sök sedan starten så hittar du en massa svar från kunnigt folk smile.gif
Annlo
Hittade en bild när jag sökte på google på vitmossa!
Använd den gröna delen till orkideen...

ifibi
Du kan köpa vitmossa på Weibulls (vid Hötorget) eller på Orchidehuset.
Carex
Eller blomsterlandet
kristerh
Eller plocka själv wink.gif
krister
Kathy
CITAT (kristerh @ 28-10-2005, 16:07)
Eller plocka själv wink.gif
krister

Fast se till att den steriliseras på nåt sätt, annars får man med en massa småkryp. wink.gif
Saiai
CITAT (Therese77 @ 28-10-2005, 11:42)
HAr sökt lite själv på forumet på gamla svar. HAr nog redan fått svar på min fråga. Plantera on när tre-fyra rötter visar sig.

Men lite nyfiken på vitmossa... Var köper man det?
(Bor i sthlm...)
Går det med den som säljs tilljul till ljusstakarna?

Är det inte renlav man har i ljusstakarna......? Vitmossa är sånt som finns i torvmossar och man kan hitta välbevarade gamla lik i.........;-) Perfekt att förvara vintermorötterna i oxå....
kristerh
CITAT (Scrollan @ 29-10-2005, 13:52)
Fast se till att den steriliseras på nåt sätt, annars får man med en massa småkryp. wink.gif

Plockade 10 kg i höstas wink.gif biggrin.gif och fick inte med ett enda kryp,
fast man vet aldrig wink.gif förvarar den i "portionspåsar" i frysen
krister
emas
Hej

Jo, jag tror det är en lav som man har i ljusstakarna.

Det var väl vitmossa som var aktuellt här, men om det är laven man vill åt ska man nog akta sig lite för de som säljs i affärerna till jul. Tror att den ofta är behandlad för att minska risk att den brinner upp ... insektsfri, men inte kemikaliefri smile.gif

Emma
foolishRice
Om jag bodde i sthlm (och var fruktansvärt rädd för skogen) skulle jag nog absolut gå till orkidéhuset (framförallt nu då de REAr ut). De brukar sälja en riktigt schysst vitmossa på trädgårdsmässan... wub.gif

(Dock inte så fin att jag vill betala för den; jag menar, jag gillar skog och jag vet var jag kan hitta riktigt fin mossa det är skillnad på vitmossa och vitmossa!).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon