Full version: hagtorn
harald
gick och letade frukt i stan (göteborg) en dag och hittade ett hagtornsträd med jättegoda frukter.
men vilken art är det?

fler bilder finns på http://skumbad.nu/bilder/hagtorn/.

frukterna är väl ungefär 1.5 centimeter långa. trädet har långa taggar (mellan 5-10 cm, hade inget att mäta med).

funderade på att ta sticklingar, men sen läste jag att hagtornssticklingar är extremt svåra att få att rota sig. så jag får väl prova att så frön.
på tal om hagtornsfrön så köpte jag precis frön till crataegus schraderiana (en av ken ferns favoriter, och han har smakat många), som jag också tänkte försöka så. fast det tar väl en 5-10 år innan det blir nån frukt på såna man sår..
är det någon som vet var man kan få tag i plantor till några hagtorn som är goda?

/harald
Christoffer
Var köper man en Cheburashkadocka som du hade på din hemsida?

Förresten undrar jag... kan man äta alla hagtornsbär?
Alltså inte alla på en gång, utan bär från alla hagtornsarter.
Christoffer
Bladen ser ut som de jag frågade om under "medicinalväxter"
och fick dessa svar:

Vad är dessa för hagtornsarter?
harald
det är iaf inte någon av de som växer vilt här (alltså inte trubbhagtorn eller rundhagtorn). det är jag helt säker på.

jag tror inte det finns några hagtornsarter som är giftiga.

cheburashkadockan köpte min syster åt mig i ryssland.

/harald
harald
från plants for a future: (om crataegus)
"all members of the genus have edible fruits"

/harald
Christoffer
Ryssland... ja, dit får man nog åka någon gång och inhandla en cheburashka och de där dockorna som har en massa dockor i sig, vet aldrig vad de heter. Jag vill minnas att cheburashka hade något svenskt namn också, fast inte lika tilltalande... smile.gif

Bra att man kan äta alla hagtornsbär, för en del är faktiskt riktigt goda.
Innehåller alla arter medicinska ämnen tro?
harald
(lite OT..)
drutten hette den i svensk tv..
jag ska faktiskt åka till ryssland om knappt två veckor.
Big Gardener
Hagtornssläktet är väldigt stort och det finns många udda sorter som planterades i storstäderna under 50- och 60-talet (och senare). Många av dessa står kvar än idag och ingen är lik den andra.

Det är en OK bild men lite för långt gånget löv sp det är mycket svårt att ens svara på vad det kan vara för någon art, än mindre sorten. Jag tror inte på C. oxyacantha och inte heller på C. prunifolia, C. laevigata. Snarare tror jag att det är något åt C. orientalis, men är långt från säker. Många sorter har mycket lik blad och fruktform, även mellan arterna. Då behöver man ofta se hela trädet, bladbehåring, antalet kärnor i frukten o.s.v. för att göra en säker bestämning. Dessutom behövs en god kännare i släktet Crataegus, vilket jag inte är.
harald
lite bättre löv :

det är fem kärnor i frukterna.
Christoffer
Exakt sådana finns i mina trakter också, och de smakar rätt gott.

Harald, du kanske ska köpa speciella frön eller andra speciella saker
från Ryssland? Kanske sälja till odlamedlemmar? smile.gif
harald
ok.. det kanske är samma träd t.o.m.. ;)

jag tänkte se om jag hittar några intressanta frön att köpa där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon