|
Diabolique
28-10-2005, 11:17
Då var det dags igen... Lite drygt ett år sedan jag blev av med sklödlössen på mitt olivträd efter att de tog död på min lagerplanta, men nu är de tillbaka (fast på andra växter).
Upptäckte de små odågorna av en slump på en av mina ficusar, och som tur är så har de inte hunnit bli så många, men de har spridit sig lite till nästående växter. *morrar*
Ficusarna står i långtidsvattnade krukor, så Provado-pinnar funkar nog inte (jorden är ju torr upptill). Och jag är inte sugen på att använda giftspray igen (har Pyrex hemma). Tyckte det var obehagligt förra gången. Svårt att inte andas in eller få ett moln på huden...
Finns det något liknande Provado som man kan lösa i vattnet till de långtidsvattnande krukorna?
Har hört att nicotin (upplösta cigaretter eller snus i vatten) kan vara effektivt. Och jag läste även om det i någon tråd här. Har det någon effekt att vattna med det eller måste de sprayas?
Sulawesii
28-10-2005, 11:46
Eftersom provadopinnar funkar så att rötterna tar upp de giftiga ämnena som sedan sprider sig i växter, så borde det väl funka även på växter i långtidsvattnande kärl? Obs mitt frågetecken!!
Något som annars är väldigt effektivt mot ullöss är sprit. När jag använder det tar jag en bomullstuss och dränker med sprit, sedan går jag och torkar bort lössen. Om man har ett stort angrepp är det kanske lite väl jobbigt. Kan tänka mig att det kan funka att ha i en liten skvätt sprit i sparyflaskan och spruta växterna.
Diabolique
28-10-2005, 12:01
CITAT (Sulawesii @ 28-10-2005, 12:46) Eftersom provadopinnar funkar så att rötterna tar upp de giftiga ämnena som sedan sprider sig i växter, så borde det väl funka även på växter i långtidsvattnande kärl? Obs mitt frågetecken!! Ja, men jag har svårt att tro att rötterna tar upp något alls ut den torra jorden upptill i en långtidsvattnande kruka. Provadopinnen löser sig väl med fukten i jorden så att växterna kan ta upp giftet? Läste i en annan tråd att någon löste upp Provadopinnar i vatten och sprayade med, men i så fall kan jag lika gärna använda Pyrexen som jag har kvar (använder dessutom vattensprutan till mitt hår så den vill jag inte ha gifter i)... Om man kan lösa upp Provadopinnarna, så kan jag kanske vattna med det? Har även för mig att jag har sett något gift som man kunde blanda med vattnet som man vattnar med. Kanske var det en variant av Pyrex. Någon som har erfarenhet av det? Det vore bra om tobak funkar, det är ju ett lite mer naturligt gift.
tobak fungerar....lös upp ett par fimpar, ca tio till två liter vatten. och sila sedan bort tobaken och skräpet. häll det i kärlet, så tar växten upp det själv. pyrex finns i flytande liten flaska, som man blandar själv.... provadopinnar går också att lösa upp i vatten och vattna med.... häll i den självvattnande krukan.. ta en tvättrasa och dränk den i rödsprit och torka av bladen och fönsterbänken, det tar sköldlöss.....glömm inte ev. ytterkrukor. i bladvecken..använd topps... lycka till
Diabolique
28-10-2005, 12:38
Tack för svaren!  Måste jag behandla även ovan jord, eller är det bara en extra säkerhetsåtgärd? Hur som helst kommer jag att använda Provadopinnar i resten av krukorna. Det är ju inte säkert att jag skulle se lössen... Om jag behandlar alla mina växter med gift som tas upp av växten (och alla som suger näring från den), så borde jag väl slippa stå och pilla med andra lusdödande medel direkt på lössen?
du kan vattna med provado uppifrån,även om du har självvattnande krukor. helst ska du spraya dom med sprit också. det finns alltid någon liten dj...el i nått bladveck som du inte ser det tar några dagar innan du får effekt av det du vattnar med.... så dom hinner rymma till andra växter och rum, om du inte aktar dej.  om du vill göra det lätt för dej, så köp en provado+ och spraya dom en gång med den som en försiktighetsåtgärd. det räcker
kristerh
28-10-2005, 12:53
CITAT (Diabolique @ 28-10-2005, 13:01) Har även för mig att jag har sett något gift som man kunde blanda med vattnet som man vattnar med. Kanske var det en variant av Pyrex. Någon som har erfarenhet av det? fungerar bra med flytande pyrex. det kan du även vattna med. krister
Diabolique
28-10-2005, 23:49
Tack för alla tips! Nu har jag pillat ner Provado i nästan alla krukor. *pustar ut*
Ska köpa mer om ett par dagar. (känns som att det kan vara skönt att ha hemma). Och Provado+ -sprayen verkar mycket bättre än Pyrex, så det blir nog den nästa gång.
Pyrex i vattningsvattnet verkade bara vara om man hade ohyra i jorden, och det har jag inte (vad jag vet).
Jag löste för övrigt upp en halv tablett och hällde i vattenmagasinen på de stora ficusarna (som var värst angripna, men ändå så lite att det verkligen var en slump att jag över huvud taget märkte det). Jag pillade även ner pinnarna/tabletterna i jorden på dem och vattnade ovanifrån.
lilla mamma
29-10-2005, 10:19
Men jag hittade ngt kul i min orkides ena veck, stora mjölvita kackerlacksliknade figurer nej gråsugge liknande, vad var det?
Åsa, mälardalen zon 2
29-10-2005, 13:52
CITAT (lilla mamma @ 29-10-2005, 11:19) Men jag hittade ngt kul i min orkides ena veck, stora mjölvita kackerlacksliknade figurer nej gråsugge liknande, vad var det? Ullöss kanske? Fast de är inget kul. (kan även tillägga angående självvattnande krukor: Man ska även vattna jorden åvanifrån ibland när man vattnar annars funkar inte kapillärkraften som den ska, rötterna ska INTE söka sig ner i vattenbehållaren. Det är meningen att jorden ska sugas från vattenbehållaren med hjälp av kapillärkraften upp till jorden och rötterna ska hålla sig där jorden finns.)
Diabolique
29-10-2005, 14:05
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-10-2005, 14:52) (kan även tillägga angående självvattnande krukor: Man ska även vattna jorden åvanifrån ibland när man vattnar annars funkar inte kapillärkraften som den ska, rötterna ska INTE söka sig ner i vattenbehållaren. Det är meningen att jorden ska sugas från vattenbehållaren med hjälp av kapillärkraften upp till jorden och rötterna ska hålla sig där jorden finns.) Ok, vad dumt att de inte informerar om det... Var för är det så? Jag har läst på flera ställen att "rötterna ska växa ner i vatenmagasinet"...
Jag fattar inte riktigt det här.... vad menas med kapillärkraft?
Lady Hamilton
29-10-2005, 21:11
Ska försöka förklara.............. Kapillärkraften är det som gör att vattnet sugs "uppåt" i jorden, är det för torrt fungerar inte den. Unjefär som om du gör en hävert med en vattenslang om du förstår Du stoppar ner "slangen" i något vattenfyllt och sedan "suger" du in vattnet i slangen och när du sedan riktar slangen neråt så rinner det av sig självt Alltså om du har lagomt fuktigt i blomkrukan, så blir det att när det blir för torrt så "suger" jorden åt sig lagomt med fukt för att "bibehålla" jordfuktigheten.  Blev du n`å klokare?
jo..lite klokare tror jag  Men då undrar jag...måste inte vattnet nå ända upp till jorden då för att det ska fungera...ja menar det gör det ju inte så ofta i de självvattnande krukorna... man ser ju på pinnen i röret att vattnet sjunker Ja jag vet ju att det funkar... för jag har en sån kruka själv ute på sommaren... fast jag trodde ju det berodde på att rötterna når ner i vattnet... (känner mej lite korkad just nu)
lilla mamma
30-10-2005, 12:11
Såna var det men utan ull. Och nu är de döda
Lady Hamilton
30-10-2005, 12:48
CITAT (yenny @ 29-10-2005, 22:21) ...Men då undrar jag...måste inte vattnet nå ända upp till jorden då för att det ska fungera...ja menar det gör det ju inte så ofta i de självvattnande krukorna... man ser ju på pinnen i röret att vattnet sjunker  ....... Jo vattnet når upp när behållaren är full, sedan så "dunstar" vattnet "uppåt"så att jorden kan suga åt sig. Men efter ett tag blir det för torrt i jorden (rötterna börjar söka sig ned åt) och det är då som det är bra att det kommer "vatten" ovanifrån och "processen" är igång igen  Jag är inte så bra att förklara.......... vill någon tillägga något är ni VÄLKOMMNA att göra det
CITAT (Hamilton @ 30-10-2005, 13:48) CITAT (yenny @ 29-10-2005, 22:21) ...Men då undrar jag...måste inte vattnet nå ända upp till jorden då för att det ska fungera...ja menar det gör det ju inte så ofta i de självvattnande krukorna... man ser ju på pinnen i röret att vattnet sjunker :unsure: ....... Jo vattnet når upp när behållaren är full, sedan så "dunstar" vattnet "uppåt"så att jorden kan suga åt sig. Men efter ett tag blir det för torrt i jorden (rötterna börjar söka sig ned åt) och det är då som det är bra att det kommer "vatten" ovanifrån och "processen" är igång igen  Jag är inte så bra att förklara.......... vill någon tillägga något är ni VÄLKOMMNA att göra det  okej! då tror jag att jag kopplar! Tackar
CITAT (Diabolique @ 29-10-2005, 15:05) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-10-2005, 14:52) (kan även tillägga angående självvattnande krukor: Man ska även vattna jorden åvanifrån ibland när man vattnar annars funkar inte kapillärkraften som den ska, rötterna ska INTE söka sig ner i vattenbehållaren. Det är meningen att jorden ska sugas från vattenbehållaren med hjälp av kapillärkraften upp till jorden och rötterna ska hålla sig där jorden finns.) Ok, vad dumt att de inte informerar om det... Var för är det så? Jag har läst på flera ställen att "rötterna ska växa ner i vatenmagasinet"... då kanske de menar om man odlar i hydrokultur? mvh zazu
CITAT (Zazu @ 30-10-2005, 21:11) Jag har läst på flera ställen att "rötterna ska växa ner i vatenmagasinet"... då kanske de menar om man odlar i hydrokultur? mvh zazu Eller så har hon råkat sett det jag skrev... jag trodde det skulle vara så... men nu har hamilton lärt mej hur det skall vara
Diabolique
30-10-2005, 23:03
Det står så i min växtbok. "Stora krukväxtboken" (Ica förlag). Sidan 59, för den som är nyfiken...
"Växterna får sitt vatten genom att nya rötter växer ut och ner i magasinet. Vattenavdunsting bidrar också till att hålla jorden fuktig."
Det står även i de två böcker som jag har lånat.
CITAT (Diabolique @ 31-10-2005, 00:03) Det står så i min växtbok. "Stora krukväxtboken" (Ica förlag). Sidan 59, för den som är nyfiken...
"Växterna får sitt vatten genom att nya rötter växer ut och ner i magasinet. Vattenavdunsting bidrar också till att hålla jorden fuktig."
Det står även i de två böcker som jag har lånat. ja jag viste väl att jag läst det någonstans.... då har jag kankse inte trott så galet ändå
Diabolique
30-10-2005, 23:16
Är dessutom ganska säker på att det stod samma sak i instruktionerna som medföljde mina krukor...
Men jag har läst att man kan vattna ovanifrån då och då (sparsamt), och att det är bra att göra det om man till exempel har undervegitation till ett stort träd i krukan.
kristerh
31-10-2005, 11:46
CITAT (Diabolique @ 29-10-2005, 00:49) Pyrex i vattningsvattnet verkade bara vara om man hade ohyra i jorden, och det har jag inte (vad jag vet). Det sugs upp i plantan på samma sätt som de andra gifterna, alltså inte bara mot ohyra i jorden
kristerh
31-10-2005, 11:48
CITAT (lilla mamma @ 30-10-2005, 13:11) Såna var det men utan ull. Och nu är de döda  det kan man lätt tro  men rätt vad det är så dyker de upp igen det kan dröja månadere ibland krister
För övrigt finns provado att köpa som spray också, om man inte vill upp provadopinnar i vatten.
lilla mamma
31-10-2005, 17:50
Jag klippte bort stängeln och blomman. Ingen pardon och sedan KROSSADE jag dem i vasken Ha haa
kolla i bladvecken ochså... ullisar gillar att gömma sig mvh zazu
Åsa, mälardalen zon 2
02-11-2005, 09:06
Ullössen kan även sitta på rötterna.
Åsa, mälardalen zon 2
02-11-2005, 09:10
CITAT (Diabolique @ 31-10-2005, 00:03) Det står så i min växtbok. "Stora krukväxtboken" (Ica förlag). Sidan 59, för den som är nyfiken...
Det står även i de två böcker som jag har lånat. Och de som har skrivit har då väldigt liten koll på hur det funkar. Dels blir de rötter som växer i vatten inte alls lika bra som de som växer i jord ifall det inte är vattenväxter vi snackar om, sämre rötter ger även sämre växter ovan jord. +Går rötterna ner i vattenmagasinet och fyller magasinet med rötter så kan det förstöra magasinet + det blir ju då även svårare att plantera om.
Ingrid på Västkusten
02-11-2005, 09:22
Och det är välan inte vattenavdunstning som håller jorden fuktig! Utan kapillärkrafterna i jorden som 'leder' vattnet i vattenmagasinet i botten av krukan och pss fördelar vattnet i krukjorden. Avdunstningen är ju där vattnet försvinner d v s krukjordsytan!
Alla som rotat pelargoner i vatten vet/ser ju att de rötterna förstörs till mesta delen vid plantering i jord och växten bildar nya. Bara ett exempel - det finns fler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|