Xelma
Jag fick en Ullungrönn i år som ersättningsplanta. Enligt handlaren är det en e-planta, fast jag är tveksam.

Har den fått röd färg hos er än? Här i Skåne har det varit minus 2 grader, det borde väl räcka.

Är jag för otålig? Min kopparlönn står mer skyddat och den är fortfarande grön.

Cilla
Utöver frökällan (E-plantan är en som ger röd höstfärg) så spelar också solljus in. Står den i skugga kan hända att den inte blir så röd.

Min är 2 eller 3 år och är röd, men det är i zon 3 där ekarnas blad är bruna och lönnarna tappat alla sina blad.
*Felix matte*
Sticker i med fråga..hoppas det går bra rolleyes.gif

I skogen härutanför brukade jag se en rönn som skilde sig från alla andra... den var helröd.. otroligt vacker där den lyste i ensamt majestät.
Nu till frågan... kan det ha varit Ullungrönn... växer såna vilt unsure.gif
Cilla
Visst är det intressant med höstfärgerna!

Det är mest sannolikt att det inte var en ullungrönn, för de har inte funnits länge i Sverige och har inte spridit sig vad jag känner till. Däremot är det dels platsbenäget och dels individuellt om våra vanliga rönnar Sorbus aucuparia får röda blad eller ej.

Och det är just från ullungrönnar som visat sig bli röda som E-plantgruppen hämtat sitt material. Därför kan man lita på dem, de blir höströda om de inte står för skuggigt under sommaren.

En sak till: Jag talade med en odlare igår och han sade att ullungrönn var lätt att fröföröka - lika lätt som vår vanliga rönn. Dessutom växer de ju snabbt!

Bra sätt att t ex samla bär/frön från den rönn i skogen som får röda höstblad, och plantera där man vill ha dem. Och att föröka ullungrönn med frö är en klart pengabesparande affär, för just detta träd är ofta mycket dyrt i handeln.

Så snart min ullungrönn får bär ska jag skicka till alla som vill ha, men det kanske dröjer några år till.
Dzad
CITAT
Och att föröka ullungrönn med frö är en klart pengabesparande affär, för just detta träd är ofta mycket dyrt i handeln.

Jaså det går?
Nån som får tag på ullungrönnsfrön? smile.gif
Cilla
Man plockar rönnbär av de träd som växer i närheten, där man får OK av ägarna.
KURT
Sedan är det ju inte säkert att de fröförökade exemplaren har samma höstfärger som föräldrarna, det kan bli mera eller mindre rött! Men variation är ju alltid bra. "Normalt" skall ju rönnbär passera fåglarnas matspjälkningssystem. Bör man göra något med rönnbären innan de planteras? Tvätta bort fruktköttet?
Sagosessa
Jag bor i zon 3-4 och mina 2 Ullungrönnar har båda varit uppseendeväckande röda. Jag köpte dem främst för färgpraktens skull (och förstås blommorna och bären och knopparna på våren ... :-D) och jag måste säga att de infriat alla förväntningar. Folk som passerat träden brukar kommentera den fantastiska färgen.

Nu har de dock tappat sina blad och inväntar vintern.

Blommor och bär har jag ännu inte sett till. Men mina träd är kanske för unga? De är nu ca 3,5 m höga men mest som rangliga flaggstänger.
Cilla
Jag har inte frösått rönn men en som gjort det sade att det bara var att stoppa rönnbär som varit ute på vintern i backen eller i kruka.

Om jag skulle så rönn skulle jag förvara rönnbären ute på vintern, på våren öppna bären och låta fröna torka innan jag stoppade dem i jorden. Men som sagt, jag har inte provat.

Det tar några år innan rönnar ger blom och bär. Ullungrönnarna satsar ju hårt på tillväxt i början, eftersom de vill bli ca 10 meter höga. Min ullungrönn är 5 år gammal och har stått 2 säsonger hos mig och ser ännu ut som ett barn som inte är könsmoget. Några av mina vanliga rönnar har tagit 6 år på sig innan blomning.
Xelma
Den står i full sol mitt på dagen. Skuggas lite av äppleträd på morgon och sent, men när det blir högre står det ganska fritt.

Är era gula innan de blir röda? Det är ett stort fint träd och jag har fått blommor och bär i år. Det är bara det att jag vill ha den röda färgen och har inte plats för två träd... (nu håller jag på att försöka få in en Magnolia obovata i min samling tongue.gif )
Big Gardener
Felix Matte: Det finns ju andra rönnar än vår vanliga svenska rönn, Sorbus aucuparia och ullungrönnen, Soprbus 'Dodong' som bildar vackra höstfärger. Många av dem har funnits betydligt längre i Sverige än vad Ullungrönnen har. Bl.a.
Sorbus decora, Praktrönn och Sorbus americana, Amrikansk rönn.

Annars gissar jag på att det är en vanlig rönn, som genom goda växtförutsättningar och kanske arv och spontana korsningar har goda höstfärger.
Cilla
CITAT (Xelma @ 31-10-2005, 21:40)
Är era gula innan de blir röda?

Jag har missat att kolla det. Plötsligt står det bara där med full orangeröd höstskrud. Kanske att man ser den gula färgen först. Mitt träd är betydligt rödare i år än det var förra året. Mitt är ett ungt träd som inte blommat än.
Dzad
Jag har i alla fall sått oxelfrön.
Då tog jag bort fruktköttet från fröet. Slängde ner dem i en kruka som jag hade utomhus över vintern.
På våren grodde dessa riktigt fint. Säkert var krukan utsatt för bl.a. översvämning, men till skillnad från ekollon klarade de sig bra...
Xelma
Nu börjar den redan tappa blad... och de är inte så värst röda

Det verkar inte vara någon e-planta-ullungrönn, tycker jag. Jag vill verkligen ha den röd. Suck, plantskolan kommer att bli vansinnig om jag reklamerar den, men jag är inte nöjd om den inte är röd.

Den blir väl inte rödare nästa år? Den står soligt och är ju stor. Måste den ha mer frost för att bli röd?

Ska jag höra med e-planta vad de tror?
Cilla
Jag tror att färgen kan förändras med åldern, det är iallafall vad jag tycker mig se hos olika träd men om det kan stämma kan säkert Birger ge bra svar på.

Temperatur, fuktighetsgrad och ljusmängd påverkar också, men exakt hur kan jag inte svara på.

När du ändå lagt ned ditt stora jobb för att få det här trädet är det inte alls fel att ringa Elitplantstationen eller E-gruppen för att få mer information och höra vad de säger om ditt träd. Om du talar med Gunnel på E-plantgruppen är ditt träd inte helt obekant, jag ringde om det i förra omgången.
Sagosessa
Xelma,
om jag jämför din Ullungrönn med min, är det jättestor skillnad i höstfärg.
Båda mina rönnar var som stoppljus. Jag tror nog att de först var lite som din i färgen, för jag har ett svagt minne av att jag tänkte "blir det inte bättre än så här? Överreklamerad planta", men sedan kom några frostnätter och färgen djupnade allt mer. Till slut, innan bladen föll, hade de ungefär samma färg som det här forumets hjärtsymbol (när man ska välja symbol för inägget).

Kanske har hösten varit för mild för din rönn?
Big Gardener
CITAT (Cilla @ 02-11-2005, 20:51)
Jag tror att färgen kan förändras med åldern, det är iallafall vad jag tycker mig se hos olika träd men om det kan stämma kan säkert Birger ge bra svar på.

Temperatur, fuktighetsgrad och ljusmängd påverkar också, men exakt hur kan jag inte svara på.

Det är inte omöjligt att plantans ålder spelar roll för höstfärgerna, men jag tror snarare att åldern är sekundärt och etableringen har större betydelse. En yngre planta är ju oftast mer svåretablerad än en äldre och har kanske därför svårt att utveckla höstfärger.

Som ni nog vet består ju höstens gula färger av andra pigment än klorofyllet som ger den normala gröna färgen. Dessa är bl.a. Karotenoiderna (karotener och xanthofyller). På hösten bryts klorofyllet ner och karetenoiderna blir synliga. De röda pigmenten består av anthocyaner, som lönnen och ullungrönnen har mycket av. Dessa är inget som finns i bladen utan bildas i mer eller mindre mängs under hösten..

Klorofyll och andra föreningar gör att det bildas socker i löven under dygnets ljusa timmar. Sockret omvandlas sedan till anthocyaner under kalla nätter. För att riktigt vackra höstfärger ska uppstå behövs varma och soliga dagar och kalla nätter (inte nödvändigtvis frost).

Det är den främsta orsaken: Temperatur och ljus. Därefter kommer vattentillgången. Är inte den god blir plantan också lidande och bladen kan skrumpna och falla innan de hinnder bilda höstfärger. Vattenstress kan också göra att pigmenten inte utvecklas som de ska.

Jag tror det är en mycket bra idé att kontakta e-plantgruppen för att få konsultation. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att e-plantan av ullungrönnen alltid utvecklar höstfärger, även om det vanligtvis är så. Ovanstånde faktorer påverkar ju också. Men E-planta är en kvalitetsmärkning och det ska därför inte råda något tvivel om varans kvalitet, som det verkar ha gjort i ditt fall (har läst din tidigare berättelse).
Xelma
Tack för era inlägg!

Vi hade flera fina soliga dagar med runt noll på natten för 2-3 veckor sedan, så tempen borde ha varit passande.

Jag har mailat till e-plantgruppen och får se vad de svarar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon