Betty
Efter nästan två veckor med kring 8-10 minusgrader så täckte jag mina ömtåligaste och de senast satta rosorna med varsin kulle jord en bit upp på stammarna.
Nu har det vänt och idag har vi flera plusgrader. ohmy.gif Kommer rosorna att fixa det här? Eller fryser de ihjäl sen när det blir kallt igen?
Det är så himla svårt att veta när det är rätt tid att täcka, lika bra att vänta med täckningen till december nästa år, eller... unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
Inte för att jag kan något om rosor men jag tror att man ska göra som Kerstin....köpa en säck planteringsjord och ha den i garaget så den är tinad tills det är dags att skydda rosorna i dec. Visst var det ungefär så du gjorde Kerstin? Jag täcker aldrig något ömtåligt förrän det har blivit "riktig" vinter i dec/jan. Vänta tills Kerstin har svarat Betty innan du gör något, hon vet nog vad som är bäst. / Helen
kerstin z5-6
Du har redan fått ett bra svar , man ska helst inte täcka alls före tjälen gått ner en bit , har du kupat är det ok -om än tidigt , men har du lagt på mer -granris eller säckväv måste du lufta nu när det är + -grader
Nog lev dom -dom är inte så känsliga på hösten -det är våren som är massdödsperioden här uppe smile.gif
titti49zon6
Tack för det svaret Kerstin o Helen har varit orolig för mina rosor som jag
inte kupat än men nu kan jag sova lungt ett tag till wub.gif
Betty
Tack för svaren säger jag med. Jag har inte täckt med säckväv eller granris, bara med jord. OK då gör jag så i fortsättningen - väntar med att täcka tills det blir riktig vinter och så på med granris till vårvintern när solen börjar gassa på. smile.gif
Magdis
Jag som trodde att jag gjort bort mig rejält som inte hunnit täcka ännu, då behöver jag inte vara så orolig då! Jag tar fram jordpåsen ur garaget om ett tag och kupar upp. Säckväv behöver man väl inte sätta över förrän i vår?
Helen i Piteå Zon 5
Jag tror att det är rätt bra ifall man sätter säckväven och liknande solskydd redan under vintern. Då vårsolen tittar fram brukar man inte hinna med eller man kanske glömmer bort och då är skadan snabbt där. /Helen
Magdis
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 29-10-2005, 11:22)
Jag tror att det är rätt bra ifall man sätter säckväven och liknande solskydd redan under vintern. Då vårsolen tittar fram brukar man inte hinna med eller man kanske glömmer bort och då är skadan snabbt där. /Helen

Ok, i så fall ska jag göra det. Hur är det med Rododendron och barrväxter, bör man göra likadant med dem?
Helen i Piteå Zon 5
Jo, både barr och rododendron behöver skuggas för solen, det blir till att köpa massor med säckväv förstår jag rolleyes.gif / helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon