Har upptäckt på några av mina pellisar. 2-3 mm, bleksiktiga, hårda saker som inte rör på sig utan måste petas bort. När man mosar dem känner man att de är hårda. Jag trodde att sköldlöss var rödaktiga.
pejori
28-10-2005, 20:45
låter som unga sköldlöss!!!!!!
Sollan
29-10-2005, 17:03
Jag har ägnat delar av dagen åt mord på bladlöss, trips (?) och sköldlöss....
Gunvor Nilsson
01-11-2005, 08:54
Sollan, köp Provado-pinnar så slipper du vara så mordisk!
Jag har både pinnar och spray och inga odjur!
/Gunvor
Ophelia
01-11-2005, 20:38
Jag kör på som Gunvor. Har upptäckt sköldlöss först på min brudorkidé och sedan på min kroton. Nu ska de små sattygen dö och jag har inte det minsta dåligt samvete.
bikiv
19-11-2005, 12:11
Får jag fortsätta på den här tråden och fråga om ni tror att det är sköldlöss jag har på en Fikus? De sitter precis vid bladfästena och är ganska mjuka, kan kanske bero på att jag just duschat hela växten?
Åsa, mälardalen zon 2
19-11-2005, 12:14
Om det är den där vita fläcken nedåt stjälken du menar så är det inget skadedjur utan något som är helt normalt för fikusar de brukar ha såna där vita fläckar på det stället (brukar vara överflödigt socker som växten pressat ut).
bikiv
19-11-2005, 12:47
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-11-2005, 12:14)
Om det är den där vita fläcken nedåt stjälken du menar så är det inget skadedjur utan något som är helt normalt för fikusar de brukar ha såna där vita fläckar på det stället (brukar vara överflödigt socker som växten pressat ut).
Tack för svaret det lugnade! Blev riktigt rädd ett tag här...
Carex
19-11-2005, 17:54
Håll däremot koll på omgivande plantor så inte de också bli angripna. Isolera gärna plantan, sköldlöss är obehagliga och svåra att upptäcka. Min erfarenhet är att de verkar vara särskilt förtjusta i citrus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.