lolo
Ja, så har det varit hos mig i alla fall. Vaknade förra måndagen och konstaterade att det var 5-6 minusgrader! Pelargonierna hade slokade blad och såg betydligt mer plågade ut än mina två passifloror som visserligen hade kalla, slokade blad men som rätade ut sig efter ett tag i inomhusvärmen och blev som nya igen! Det trodde jag aldrig, tänkte hellre att "nu stryker de med". Men tack o lov hade jag ju fel! tongue.gif rolleyes.gif
LadyAdina
Ojdå, det var värst! Jag är nybliven passiflora-fantast, och den enda passifloran jag hade ute i somras tog jag in för läääääääänge sen, eftersom nästan all info jag snokat upp på nätet (på engelskspråkga sidor, mestadels) varnar för att utsätta passiflororna för temperaturer under 10 plus. Men där ser man. smile.gif Härligt att de klarade sig! biggrin.gif
niklaswik
Kan rekommendera www.passionflow.co.uk, om du/ni inte redan hittat den, där står det på dom flesta sorter att härdigheten är ca 0-4°C, bara någon enstaka som behöver 6-10 grader.
P. caerulea som jag gissar att det är i ditt fall står där ska klara -8 celsius, kallare om man skyddar rötterna, så det är ingen fara. smile.gif

Jag testar som jag sagt i en annan tråd att ha en utplanterad över vintern och se om den vaknar igen till våren.
lolo
Aha, det var intressant information! Ja, det är två sorter jag har: p caerulea och p edulis, dvs frösådd från köpta passionsfrukter. Båda mår som sagt bara prima, medan samtliga pelargoner fick en riktig omruskning eller vad man ska kalla det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon