Full version: kryddgård
VUB
Hej!
jag sitter just nu i bryda tankar på hur man bäst kan anlägga en kryddgård (14m2) som jag ska bygga upp med hjälp av torvblock.
Den ska ingå i det nuvarande runda trädgårdslandet (totalt 28m2)som en form av en hästsko.
Är det också någon som har tips på trevliga kryddväxter och marktäckare för denna kryddgård- så dela med er av tips! rolleyes.gif
(det är tänkt att denna kryddgård ska vara max 80cm hög)
tack!
Ann-Christine
Timjan tycker jag du ska ha för det blir så gott te, både krydd och citron. Citronmeliss är också gott och olika sorters mynta. Men myntorna brer gärna ut sej så jag brukar plantera dom i tex hinkar som jag gräver ner.
Wargen
Salvia är oxå en trevlig växt, både nyttig och vacker. Finns i olika färger och höjder och hör definitivt hemma i en kryddgård. Jag odlar även dragon, spansk körvel, koriander, mm. En del kryddväxter har jag för att de är vackra och doftar gott, men med åren har det blivit så att de som jag uppskattar mest är de som jag har användning för i matlagning och till medikament osv. "Krydden" (kryddgården) är inte längre en avgränsad plats, vilket i och för sig kan vara nice, utan jag blandar allt numera. Kryddor, grönsaker och blommor. rolleyes.gif
yla
gräslök är ett måste
o oregano såklart
citrongräs kan du testa de e fint

themynta är ett måste men den sprider sej
sprider sej gör ju citrontimjan också
den e bra som marktäckare

finns inget mysigare än att gå ut o plocka till sej
lite ditten o datten när de e dags o fixa käk
för att inte tala om att dricka ett mumsigt the av
egna blad

hela skogen är mitt kryddland o mitt medicinskåp
smile.gif
mynta
Wargen>> he, he... Fenomet kryddorna flyttar ut från örtagårdarna (som oxå bara blir fler & fler, det är inte klokt vad de förökar sig här hos myntan wink.gif biggrin.gif ) känner man till. Lite tjusig silvrig drottningmalört i megatorra rabatten här & vacker variegerad äppelmynta bland röda klippståndsen där!

Två buskar libbsticka vid trappen för traditionens skull, kvanne i tid & otid för dess dramatik, en egenskap den delar med vävarkardan... Ringblommor överallt för de är så fina! wub.gif

Röllikan passar på många ställen den med, särskilt för alla dess färgvariationer... För att inte tala om röda jättemållan, eller opievallmon! En skymf vore det att förvisa & begränsa dylika skönheter till örtagården...
Vacra, vackra revsugan (särskilt de rödbrokiga arterna) lixom många sköna timjansorter sätts även de i fokus för sitt dekorativa värdes skull...

Lavendelns givna plats som partner åt rosor behöver väl knappast en kommenteras. Lite ruffigare isopen är utmärkt i liknade sammanhang...
Jenny E J
Hej

En underbar ört, lite annorlunda är vinruta. Det finns faktist flera sorter varav en får nästan blågrå blad som är förebilden för "klöver" i kortleken.
Den är otroligt tålig mot frost, kan bli flera år gammal och vedartad men bladlusen gillar den.

Pimpinella är också fin, lätt att fröså, vackra skira blad.

Gurkört, kan bli en jätte med mycket gödning och full sol, frösås lätt.

användning? tja, jag har en del gamla örter mest för att de är vackra..

Lovar att göra en ordentlig örtplantering i år (en av miljoner trädgårdslöften efter plattläggning, staketbygge, hallonplantering, häckplantering, plommonlund, upphöjda rabatter, rosenträdgård och pionrabatt, vojne vojne)

wub.gif
Wargen
Alla dessa trädgårdsplaner....ibland önskar jag att jag var en bläckfisk. Helst tio armar och ben....Måste inse att inte allt blir färdigt på en säsong!
Isört provade jag förra året. Lite annorlunda men OK.
VUB
rolleyes.gif å tack för alla tips, de tar jag väl till vara på nu när det snart är dags för mej o gå ut o greja på ute i den blivande kryddgården!! "MUMMA" så underbart med trädgård! biggrin.gif /Ullagumman
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon