thka
Hej,

Nybörjarfrågor från kompletta växthusnoviser...

Vi bor i ett hus från 1907 med tillhörande "original" växthus (ca 10 kvm), en numera ganska bedagad skönhet... Huset och växthuset byggdes av trädgårdsmästaren hos familjen Dickson på Danska Vägen i Göteborg och är väl dokumenterat då fastigheten bara haft två tidigare ägare innan vi köpte den för ett par år sedan.

Det enda som finns i växthuset är 4-5 gamla vinstockar. Enligt uppgift från tidigare ägare flyttades vinstockarna hit från Dicksosns växthus och är "ursprungliga", dvs gamla franska och aldrig angripna av den vinlus som härjade i Frankrike för hundratalet år sedan.

Av rädsla att förstöra något av kulturhistoriskt (?) värde vågar vi inte röra växthuset, men känner nu att vi vill renovera (glasen trillar ner i en allt stridare ström) och göra något åt de sedan säkert 40-50 år orörda vinstockarna (den tjockaste är ca 20 cm i diameter).

Frågor:

1) Är vinstockarna något att spara på? (Vi har ingen illusion om att 4-5 rankor kan ge något att köra vin av, men tycker det vore trevligt att ha kvar dem)

om "ja"

2) Vad skall vi göra med dem?

3) Kan de beskäras? När? Finns det proffs som kan hjälpa oss?

4) Vad skall man göra med jorden i växthuset för att de skall trivas?

5) Hur skall växthuset renoveras utan att äventyra stockarna?

6) Vilken typ av glas bör man använda? Gammalt? Nytt? Isolerande?

7) Finns det "växthusrenoverare"?

Följande länkar visar några fotografier:

http://www.kanflo.se/b8/20051029_Växthus01.jpg
http://www.kanflo.se/b8/20051029_Växthus02.jpg
http://www.kanflo.se/b8/20051029_Växthus03.jpg
http://www.kanflo.se/b8/20051029_Växthus04.jpg

Tacksam för svar eller hjälp med att få kontakt med någon kunnig inom området!

Vänliga hälsningar,

Thomas Kanflo med familj
pisanggoreng
Någon annan kommer nog svara på alla frågorna- jag nöjer mig med
att konstatera att det var ett ovanligt charmigt växthus! smile.gif
Annlo
Välkommen till odla!

Här kommer säkert någon kunna svara på era frågor...

....dock inte jag!:lol:

Konstaterar bara att ni har begåvats med en riktig djungel... smile.gif
Vackert på sitt sätt!
Virgo
Hej,

Eftersm du bott där i några år så vet du ju om det blir druvor och hur de smakar.

Jag kan bara tala om hur jag hade gjort och det behöver inte betyda att det är rätt.

1) Är vinstockarna något att spara på? (Vi har ingen illusion om att 4-5 rankor kan ge något att köra vin av, men tycker det vore trevligt att ha kvar dem)

Absolut ska du spara dom, vin behöver det ju inte bli och druvsaft är oxo gott.

2) Vad skall vi göra med dem?
3) Kan de beskäras? När? Finns det proffs som kan hjälpa oss?

Eftersom det är gamla stockar så skulle jag beskära dom hårt och det nu.
Ta bort rubbet som är över 1m eller där stocken grenar sig.
Den grövsta stocken skulle jag inte göra nåt åt förutom att beskära o ansa bland grenverken, så det bara är några kvar.
Beskär nu på våren är det försent då risken finns att vistocken blöder för mycket. Den kommer inte att dö, men det är enklare att beskära efter skörd eller på vintern.

4) Vad skall man göra med jorden i växthuset för att de skall trivas?

Dom ser ut att trivas. Försök att artbestämma druvan och då vet du om det ska vara kalk eller inte i jorden.

5) Hur skall växthuset renoveras utan att äventyra stockarna?

Gör ovanstående först och renovrera sent på våren när det blivit lite varmt
På bilderna syns inte om det är murket nånstans, men byt ut allt murket trä skrapa bort färg o måla nytt samt byt ut alla trasiga fönster.

men fixa de trasiga rutorna eller täck med något över vintern, så det inte blir fler rutor som går sönder.

6) Vilken typ av glas bör man använda? Gammalt? Nytt? Isolerande?

Gammalt handblåst är svindyrt men snyggt.
Nytt är billigt och bra
Isolerande är för modernt men bäst.

7) Finns det "växthusrenoverare"?

Det finns det säkert nånstans, bara du har råd att betala.

Ja det var lite info, men så skulle jag gå tillväga.
fiffigafrun
Klart ni ska fixa till växthuset! Det kommer säkert att bli kanonfint. Lägg t ex gammalt murtegel som golv inne i växthuset, passar nog bra in där.

Men det lär väl vara rätt mkt jobb m att få det fint också förstås. Vit eller grönmålat kanske?

Själv hade jag nog tagit bort någon av vinstockarna o kanske bara lämnat de längst ut mot hörnen. Så ni rymmer lite annat därinne också. Kanske nåt bord och några stolar. Lite djungelvarning annars även om det också kan vara häftigt.
Ingrid på Västkusten
Jag hade noga dokumeterat växthuset och sedan rivit allt med trä och byggt upp det igen som det var innan. Och som sagts tidigar e- kollat vinet också - är det något att ha = smakar gott?

En snubbe som kan ge råd om gamla vinsorter och klassificering finns ju här;

http://vinenursery.netfirms.com/

Jag vet tyvärr ingen på närmare håll. Beskärning finns ju böcker bl a rekommenderar jag varmt 'Den Nya Beskärningsboken' somju finns på www.adlibris.se

Jorden hade jag inte brytt mig om alls föutom lite toppdress.

Har en udnerbar bok - The Victorian Kitchen Garden där det berättas lite om periodrenovering. Och det är så ljuvligt med något så härligt och gammalt att jag ahde försökt återskapa det,

Hälsar ingrid
Kalle Mandelstam
Om jag var i ert ställe så skulle jag kontakta någon kunnig på vinbeskärning som får göra en ordentlig men korrekt nedskärning, så att man får något bra att bygga från så att säga. Den vidare kontinuerliga skötseln och beskärningen kan man ju göra själv efter lite studier.

Som tidigare sagt så kan det ju vara en idé att ta bort ett par av stockarna, beror ju på hur mycket druvor ni vill kunna skörda kanske.

Annars, tänk vad fint växthus det där kan bli med lite nya fönster, färg och vitkalkad mur. Ett underbart ställe att dra in en skön solstol och ligga med en god bok och öppen mun och vänta på nerfallande vindruvor... smile.gif Lycka till!

/Kalle
Jesper89
Oj vad avis jag blir..., spara absolut växthuset, gör det i ordning och om inte annat..., ta sticklingar av vinstockarna så de bevaras till eftervärlden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon