Bessie
Om nån tycker att det här inte är riktigt tillräckligt avancerat för avdelningen trädgårdsbygge, säg ifrån i så fall. 27,5 kvm på tredje våningen gör att trädgårdskonstruktionerna förblir luftslott.

Eftersom jag tycker att de bambu- eller plaststöd för klängväxter som finns att köpa är onaturliga och strykfula tänkte jag fixa ett själv av en gammal trädgren. Helst skulle jag ju ha tagit drivved eller torrfuru när jag var ute i skärgården idag, men det som naturen valde att ge mig var en avblåst tallgren. De stadigaste kvistarna tänkte jag kapa av till lagom längd, barka av hela härligheten med slidkniv och slipa med sandpapper, men sen då? Har någon bra knep på hur man behandlar färskt trä (jag tänkte nog låta det torka ordentligt innan jag börjar använda det) så att det får den där grå, väderbitna och samtidigt silkesmjuka ytan? Jag antar att det inte hjälper att blötlägga det i saltlake? Och så att inte delen nere i jorden börjar ruttna och mögla som den gör på blompinnar av trä?

Undrar signaturen "Två vänsterhänder med tummen mitt i båda"
yla
jag plockar alltid med mej träpinnar som naturen redan torkat o gjort klara
sen använder jag dom så länge det går
ger mycke finare känsla än bambupinnar helt klart
men jag vet inte hur du ska göra för o påskynda processen
ut o leta mera de finns ju massor i skogen

på stränderna känns de som om man måste gå ofta o helst inte på helger för man e inte ensam om att plocka strandfynd smile.gif
Åbo
Du kan prova med järnvitriol (borde gå att få i färghandeln). Det använder man bland annat för trärena fasader för att dels få det gråa väderbitna utseendet, dels för att det sägs ha en viss konserverande effekt.

Visst trä blir dock lite ruggigt av behandlingen, nämligen porös och snabbvuxna träslag som gran. Bäst är kärnfuru och liknande.
Åbo
Järnvitriol lär förresten också finnas på apoteket i små påsar. Säkert bättre för den som inte behöver några större mängder. Jag gissar att färghandeln inte säljer så mycket för att gråna blomstöd utan mer för fasader och större grejor tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon