Full version: Gravsmyckning...
lillstrumpa
Hej på er! Det här verkar vara precis den sidan jag behöver!! Jag har tummen mitt i handen när det gäller trädgårdar, har mest bara gräsmatta i min trädgård!
Nu är det så att min pappa ligger begravd närmare 30 mil härifrån, och jag kommer inte dit så ofta, kanske bara 3-4 gånger per år! Jag skulle vilja ha tips och ideer från er här, vad ska jag göra med hans grav? Jag vill så gärna att det ska vara fint där hela sommaren, utan att behöva åka dit och ordna hela tiden!
Jag gillar inte egentligen de traditionella gravarna, med tagetes osv, utan skulle jättegärna vilja ha stenar, pinnar eller något annat som inte behöver rensas! Fick även tips att göra en liten japansk trädgård - men vet inte riktigt hur en sådan skulle se ut heller...
blink.gif
Hoppas så att någon här inne kan hjälpa mig!!
*Lillstrumpa*
Nette
Jag har också långt till mina anhörigas gravar. Jag har planterat lammöron och de har klarat sig bra. En fin och tålig växt som klarar mycket torka. Sen kan du ju lägga stenar tätt över all övrig yta, så det bara finns en växt vid sidan eller mitt på. Snyggast tror jag det blir om du letar efter stenar med en mjukt rundad ovansida men det är förstås en smaksak.
Ina
Stenar är fint! Varför inte komplettera med lite stenpartiväxter? Taklök, fetknopp... smile.gif
Eva Swahn
Sök på det gamla forumet: klicka här högst uppe till höger.
Vi pratade och tipsade en del om just gravsmyckning där.
Pia-Maria
Vi kanske borde bilda en klubb för oss med tummen mitt i hand!
Ang. gravsmyckningar:
Jag har långt till min mammas och mommos grav, dessutom så är det dålig jord och ett utsatt läge på kyrkogården.
Jag har därför gjort som så att jag inhandlade två murarlådor modell större, dessa fyller jag med fin plantjord, dränerar i botten( hål+grus), sen planterar jag småväxta perenner som trivs i full sol, med blommningen utspridd över så lång tid som möjligt, ett par små vintergröna växter blir det också. Jag puttar även ner några vårlökar så att det prunkar tidigt på våren. Jorden täcker jag med lite barkflis eller liknande som håller fukten. Till gravsmyckningshögtiden täcker jag sen detta med granris och lite annat vackert som man kan få tag i då. Jag tror att detta blir en bra lösning.
Hoppas det löser sej för dej också! smile.gif
KURT
Det finns "självvattnande" lådor att köpa (man kan säkert bygga själv också) som man gräver ned. En inre låda som man planterar i och en yttre låda som fungerar som vattenmagasin, det skall vara anpassat så att vattennivån aldrig skall kunna nå upp så högt att rötterna hamnar under vatten. Vet inte om de klarar vinterfrosten dock, eller om de måste tas upp?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon