gammelnalle
jag hinner ju inte läsa i kapp...

Jo en vecka i solen är inte dumt denna årstid... kan rekomenderas...

TYVÄRR kan jag intevisa några vackra bilder denna gång, enär kameran blev stulen sistA dagen... (VILKEN JU IOFS VAR TUR...ANNARS kanskle man hade deppat på stället...???)

Denna gång var jag i , för mig, ett nytt land igen... där man faktiskt hade
JUL-öl!!! ??? Jul brew... jo det är sant.. Trots att landet är till 90% muslimskt så tillverkar landets enda bryggeri GOTT öl.... (vi turister är tydligen ett öldrickande släkte)

Till råga på allt så var det (är) Ramadan.... något som GIVETVIS utnjyttjades till fullo MOT oss turister...

Var jag var?? Nähä.. så lätt får ni inte reda på det... lite gissningar är ni ju alltid pigga på..

OCH GOOGLANDE är FUSK!!!!!

Landet är ett LITET land.. ca 11 300 km2 vilket är ung som SKÅNE (11 369)
och har en befolkning på ca 1,2-1,4 miljoner innevånare...

Huvudstaden ligger faktiskt på en Ö!!!!

Landets främsta inkomstkälla är Turism och Jordbruk (inklusive fiske)...

Landet är ett eldorado för fågelskådare med sina ca 450 arter...
Kanske är det därför som en fågel ingår i Landets namn (säger dock icke vilket språk..... smile.gif smile.gif smile.gif )

Hur man klarar sig på 300:-/månaden fattar inte jag... (per capita)

Bensinen kostar ca 9 :- (svenska kronor) eller 27 av deras pengar...per LITER.. Diseln är bara aningen billigare...

Det finns mycket roligt att berätta från min resa... men även en del riktigt svarta plumpar i protokollet.... mad.gif mad.gif mad.gif (och till det räknas inte förlusten av kameran..) och det var inte landets innevånare som fördunklade tillvaron...

Priskillnaden var ENORM!! På hotellet kostade tex en enklare lunch ca 50-80 Skr + Dryck. Ute bland lokalbefolkningen fick man en enlare risrätt med tex jornötssås !!! och nån köttbit för 8:- INKLUSIVE en läsk ...

Internet kostade på mitt hotell 35:-/halvtimman... ute på stan 6:- för en halvtimma....

nog om detta för denna gång..

Björn
pisanggoreng
Låter som en fin tur!

(Välkommen hem.)

Vågar man gissa på Gambia..? wink.gif
Berith
CITAT (gammelnalle @ 30-10-2005, 12:38)
OCH GOOGLANDE är FUSK!!!!!

Hade ju varit kul att vara med och gissa, men.... wink.gif stupar ju redan på det där!

Säger också välkommen hem!
Betty
Så skönt att att få åka iväg och byta ut höstrusket mot sommarväder en vecka, välkommen hem igen säger jag med! smile.gif
netaave
Välkommen hem!
Försöker mig inte ens på att gissa, men följer tråden med spänning.
Reserv
Gambia verkar va´en mycket bra gissning

Välkommen hem förresten, till höstrusket rolleyes.gif
gammelnalle
En gissning .... det var ju inget... förra gången (mexico) var ni riktigt ute och gissade vilt på allt möjligt...

Kanske uttryckte jag mig lite fel om det där med googlandet... givetvis så kan man kolla där... menar bara att man kan ju gissa....

därav att jag tex inte skrev ut Valutans namn, någon stad eller nåt...

CITAT
Kanske är det därför som en fågel ingår i Landets namn (säger dock icke vilket språk.....    )

trodde kanske någon skulle gissa på ÖRN-sköldsvik!!!! wink.gif

eller Gåsören (en fyr)

ni brukar ju vara rätt fyndiga!!!!

björn
Annlo
Ok då gissar jag på Kanada (som i gås)..... tongue.gif
nu tror jag väl att de har lite mer att leva för per person men gissa går ju!
pejori
galapagos kanske? smile.gif smile.gif
gammelnalle
hmmmm

jag missade Reservs svar.. (vi skrev samtidigt..)

och givetvis var det som pisanggoreng gissade..

GAM-bia

Kan rekommendera ett besök där.. Havet är varmt och solen likaså...
Människorna är fantastiskt vänliga och alltid leende....

men "Bumstrarna" är ett skit...

Bumstrarna är de unga killarna som häckar utanför hotellen och gör livet olidligt för oss turister...
De gör nog betydligt mer negativt för turismen än vad de tillför...

"Hello my friend. ´Where are you from?"
Åh du vara svensk... jag är din vän!! bla bla bla

och man blir inte av med dem..

Kommer man bara 400m från hotellen (stranden) så är människorna HELT annorlunda.

Men vad som jag upplevde om ännu mera negativt än bumstrarna var de svenska, tyska, danska prostitutionskonsumenterna. (både manliga och kvinnliga)... och inte smög de med det heller...

Enligt reseledaren så ÄR prostitution olagligt i Gambia och enl henne så har samtliga Hotell skrivit på att de inte tillåter prostitution på sina hotell.

BULLSKIT!!!

Enligt en annan reseledare så är det inte prostitution om inga pengar utväxlas...

?????????????? snacka om att leka med ord...

Dessutom så är det ju ramadan och då får inte en troende muslim ha sex... (åtminståne enl vad man har sagt till mig...)

Naiv och blåögd ... jag?? ja kanske.... men slavhandel trodde jag hade upphört..

björn
Magda16
Jag var i Gambia med en tjejkompis för sådär en 10 år sedan, och vi kunde inte lämna hotellkomplexet själva, det var för stor risk. Om vi lämnade det så fick vi hyra en sådan som du kallade "bum" för att vi inte skulle bli "överfallna" av sådana som tyckte att vi skulle köpa allehanda grejer. Vi blev ofta erbjudna att köpa sex (och de var inte alltid så representativa för sitt kön så att säga) och så blev man utskälld för att man inte ville ha(köpa) dem.
Vi åkte på en safari, men de enda djur de hade var gamla magra kossor laugh.gif så det var väl inte så himla upphetsande. Men byn vi åkte till var iallafall autentisk.
Det verkar som om de har fått ett bättre turistklimat, och stranden och vattnet var jättefint. Det roligaste vi gjorde under resan var att gå på en pubb dit de utländska arbetarna gick och där de firade St Patrics day. Kanske inte det man ska göra på en resa till Afrika sleep.gif
pisanggoreng
CITAT (gammelnalle @ 30-10-2005, 21:02)
Dessutom så är det ju ramadan och då får inte en troende muslim ha sex... (åtminståne enl vad man har sagt till mig...)

Från soluppgång till solnedgång är det så. På natten är det "fritt fram".
Gäller det troende/praktiserande muslimer är det dock såklart bara
fritt fram med den äkta hälften.
mulle
Välkommen hem, Gammelnalle. Jag har saknat dig och undrat vart du tog vägen!
Skönt att ha dig placerad igen! smile.gif smile.gif smile.gif
Mulle
astrid.m.s
CITAT (gammelnalle @ 30-10-2005, 18:47)
trodde kanske någon skulle gissa på ÖRN-sköldsvik!!!!   wink.gif

Det är min närmaste stad! Det här var en kul lek. Till vad ska jag åka imorgon då? Till ett ställe ca 33 mil norrut därifrån jag bor. Namn på en herre finns i ortsnamnet!

(Jag blev lite förvånad att det "bara" var 33 mil dit, känns som jag ska åka dubbelt så långt. Har bara varit där en gång förut på semester så det är sällan jag åker åt det hållet)
Fialotta
Välkommen Tillbaks Nalle...förstår att du haft en bra resa smile.gif
gammelnalle
CITAT (astrid.m.s @ 31-10-2005, 12:38)
CITAT (gammelnalle @ 30-10-2005, 18:47)

trodde kanske någon skulle gissa på ÖRN-sköldsvik!!!!   wink.gif

Det är min närmaste stad! Det här var en kul lek. Till vad ska jag åka imorgon då? Till ett ställe ca 33 mil norrut därifrån jag bor. Namn på en herre finns i ortsnamnet!

(Jag blev lite förvånad att det "bara" var 33 mil dit, känns som jag ska åka dubbelt så långt. Har bara varit där en gång förut på semester så det är sällan jag åker åt det hållet)

har ingen karta "på mig"... men jag gissar wilt:
'
Vilhelm-ina

????

passar på att tacka för ett varmt mottagande hem... sleep.gif sleep.gif sleep.gif sleep.gif
astrid.m.s
Bra gissat men FEL! Svaret finns i en annan tråd!! tongue.gif
ninnisky
Arvidsjaur - tror jag det var! biggrin.gif
astrid.m.s
RÄTT!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon