jag har en budeleja i min rabatt, men vet inte hur jag ska göra i vinter. Om jag ska klippa ner den helt, eller låta den stå som den är. Någon som vill dela med sig =)
Åsa, mälardalen zon 2
30-10-2005, 12:32
Vet inte vart du bor men buddlejan ska inte klippas ner på hösten (hellst ska heller inga perenner, gräs mm. klippas ner på hösten det kan försämra övervintringen).
Bor du i mellansverige så brukar buddlejan frysa ända ner och det kommer nytt nerifrån marken på våren. Runt april brukar man se vad som överlevt och då trimmar man bara bort det döda.
Bor du i Skåne brukar den inte frysa ner ända ner till marken. Även i skåne går det bra att klippa i den på våren då man ser vad som överlevt. Har mycket av busken överlevt kan man även lippa bort levande ifall man vill få busken att grena sig längre ner så man måste inte bara ta bort det döda då.
du kan ju vintertäcka med bark/ris osv när markfrost kommer. det skall jag göra med min vartfall.
Jag hade tre buddleijor förra året, denna sommar kom det bara skott på två. men jag har inte tagit bort den tredje, ger den en liten chans att få tänka om.
Jag har alltid klippt ner dem på hösten och täckt med löv. har fungerat bra förrutom nu med en av dem. haft dem i fyra/fem år.
bor i zon 3
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.