UglyCute
Det står att läsa i de flesta böcker om magnolia att de vill ha det skyddat och soligt, något som inte alltid är så lätt att förena. Jag har en hög syrenhäck i vinkel och i detta hörn vore en praktmagnolia fin. Jag bor i zon 1 men hård blåst råder ganska ofta etersom landskapet är helt öppet och platt. Den tilltänkta magnolian (ev Brozzoni) skulle få en skyddad hörna som dock hamnar i nordöstligt läge pga häcken. Förmiddagssolen hindras av en byggnad samt en hög alm. Praktmagnolian ska ju ändå bli en ganska reslig buske och når ju, tänkte jag, så småningom upp så att grenarna får lite sol på sig. Vad händer med en magnolia som tvingas leva så här pass skuggigt? wink.gif Och vad är det med blåsten som just magnolia har problem med?
lyckero
Hej!
Min praktmagnolia står ganska nära huset, på östra sidan. Ganska väl skyddad av blåst, som oftast kommer västerifrån hos mig. Däremot går solen bakom huset = skugga för magnolian ungefär vid 12-13 mitt på dagen på sommaren. Det här trivs den alldeles utmärkt med och jag har fått klippa av en del grenar som varit i vägen. Magnolian har stått på samma ställe ca 15 år (förra ägaren har planterat den).
mvh Lyckero
Big Gardener
Blåst och vind för bort värme och skapar fysiska rörelser för trädet som gör att utvecklingen av grenar, blomanlag och blad försenas. Vissa träd, t.ex. magnolian behöver en hel del värme för att utvecklas ordentligt.
jegi
Blåst ger dessutom missfärning av bladen.
MB1965
det finns magnolior som tål skugga/halvskugga som du beskriver, tex M. Stellata med olika kultivarer ( ca 4 m hög), M. denudata tål halvskugga, blir ett träd, titta på "forest pink" elelr Carhays clone". Äveb M. Cylindrica går bra.

Såvitt jag vet trivs inte M x soulangeana ( praktmagnolia) vare sig på blåsiga platser eller i skugga större delen av dagen. Halvskugga kanske går?
UglyCute
Tack så mycket för alla råd och tips. Jag har vintern på mig att klura ut vad för Magnolia jag ska köpa och var den ska stå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon