veno
Hej!
Nu är jag så trött på att nästan alltid köpa fel växter eller inte veta vad jag ska köpa för att göra vår trädgård finare.

Jag behöver förslag och någon som säger åt mig att här kan ni ha en mur, dessa växter, damm eller vad sjutton som helst. Jag läser massor av trädgårdsböcker och tidningar och allt ser så fint ut men jag kan inte se det framför mig i min egen trädgård.

Är det någon som vet någon som kan ge mig ett förslag hur jag kan göra?
Gärna med referenser. Vi bor i Stockholm.
Läste om Magda16 och betala för ett sånt förslag som man inte är nöjd med är inget roligt.

Trevlig fortsatt helg!
/Anna
Christina i Taxinge~
Men så synd att du tycker att det gått snett med 'trädgårderiet' sad.gif
Det måste avhjälpas! smile.gif

Hushållningssällskapen tillhandahåller hjälp om man behöver - se här:
Hushållningssällskap med trädgårdshjälp

Sen kan du kanske, om du vill, gå på kurs - brukar väl finnas lite olika sorters kvällskurser inom 'bildningsverksamheten'.

Och något som du kan göra me´samma är att ta många översiktsbilder av din trädgård och göra ett album här, så kan vi se hur du har det och vad som kan göras..... wink.gif smile.gif

Men grundläggande för att det ska bli fint (och bestå!) är att man köper växter med rätt förutsättningar för planteringsplatsen sleep.gif smile.gif
Och att man gjort det viktiga jobbet med jordförbättring osv osv

Hoppas du inte ger upp din trädgård!!! wub.gif
kerstin z5-6
Och jag håller med Christina -dessutom tycker jag att det roligaste förslaget är det sista smile.gif Vi är många här som ger o får råd om hur vi ska göra med trädgården -liksom hela vitsen med forum -för mej i alla fall
Ett underbart nöja på vintern
Börja med att fota och ställ frågor -så mycket roligare när man gjort det själv smile.gif
veno
Tack för era svar!

Jag ska genast ta kort på trädgården och se om någon kan ge mig råd.

Jag ska även ringa och kolla vad det kostar att anlita en arkitekt.

Tack, biggrin.gif
/Anna
LarsV
Fler tips kan du få via Riksförbundet Svensk Trädgård. Där kan du få rådgivning per telefon och där finns oxå kontaktnät med arkitekter. Ett medlemskap kostar 200 kr per år (åtminstone i vår lokalförening) och då får vi oxå rabatt i en del trädgårdsbutiker. Förutom en bra tidning så går vi plus på (inköps-)rabatterna. Och så får vi fina rabatter oxå biggrin.gif .
Maggan H
Med tanke på proffsen i 'Från koja till slott' och liknande program hade jag aldrig släppt in några sådana i vare sig mitt hem eller trädgård! Det gäller således även trädgårdsarkitekter...Har du bara fått upp 'stommen' i trädgården är det SÅÅÅ roligt att själv pula och gräva och påta och flytta och testa! Blir det inte bra just där kanske plantan triva i en annan hörna, och då börjar man om igen...Det är därför jag har så få lökar i mina rabatter, jag gräver liksom upp dom hela tiden biggrin.gif
kerstin z5-6
mmm precis !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon