Full version: Citrus
den lilla bladlusen
Min nya okända citrus är väldigt buskig och har grenar nästan längs med hela stammen. De kraftigare grenarna är så långa att topparna pekar neråt, men jag vill ju att den ska växa på höjden. Vill altså ha ett kraftigt grenverk med ett par kraftiga grenar som växer lite uppåt och inte utåt/snett neråt.

Jag har läst att man bör beskära på vårvintern strax innan tillväxten kommer igång men min citrus tar så mycket plats på bredden i övervintringsrummet där den har stått ca 2 veckor i 10-15c. Är det ok att beskära nu? Får den isf mindre ljus till följd av färre löv eller går det jämt upp med de förlorade grenarna? Bör jag isf använda trädbalsam el. dyl.?

Tack!

Lady Hamilton
En av mina citrusar har nyss "avmognat" med frukt,(=blommat, satt frukt som hunnit mogna)
Så jag passadepå att beskära den nu innan den börjar om tidigt i vår.
Ett par av mina citrusar har hunnit blomma 2ggr det sista året så jag tänkte att jag måste göra det nu innan den "börjar om" smile.gif
Ingrid på Västkusten
Du kan 'köra' nu faktiskt fast jag själv brukar göra det på vårvintern- den se rhimla FIn ut :-) en sak - jag hade funderat på hur stammen är bildad om det är värt att stamma upp den mer ? Många av de träd vi ala har hemma är likaosm formade och 'gjorda' för att bara bli en viss höjd - m a p proportionen stam rot och krona, och när de trivs hemma hos oss så ser de uit att vilja bli så mkt mera å då kan ibland stam-delen bli lite liten - fast skall man ha en buske så spelar det itne så stor roll,

Funderar Ingrid som är lite i valet å kvalet själv....

PS Tänk på att grenar som pekar 'neråt' påskyndas ofta mognaden och fruktsättningen - men jag hålel rmed - det ser faktiskt ut som Du vill ha mera stam och behöver beskära den - dels lite beskärningsväg och så dels lite formning!
jegi
Måste hålla med om att den var fin, härlig grönfärg. Har du drivit upp den själv? Ger du näring?
den lilla bladlusen
Tack för hjälpen!
Så jag behöver inte oroa mig för att bladförlusten innebär att trädet får svårare att ta upp ljuset? Är ju redan orolig att jag har för lite ljus för de 15c den står i nu. Men som det är nu funderar jag på att ta ut den igen, är ju ca 8c på natten blink.gif

Nej, jag har inte drivit upp den själv. Har bara ägt den i ca två månader, köpte den på annons av ett gammalt par som inte orkade bära in den längre (stackars dom... men lyckliga mig). Men dom viste inte vad det var för någon citrus. Den var köpt i affär och har blommat för många år sedan. Men jag gissar att den inte blommat på senare pga varm övervintring, skuggig placering och utebliven gödning, så jag hoppa kunna ändra på det rolleyes.gif

Tack!
Ingrid på Västkusten
Hur mkt hade Du tänkt klippa? Klipp lite nu och mer på våren skulle jag säga - istället för å ta allt på ett bräde. Blad tapapr den ofta ändå på vintern.

Ja visst - mina tror det är vår å har satt massor med knoppar ,-) det är en varm höst!

Hälsar Ingrid
den lilla bladlusen
Ja det är det verkligen. Okej jag gör nog så, jag kortar in de långa grenarna nu, så att den får plats, sedan tar jag bort de lägsta grenarna som inte är allt för grova till våren.

Mincitron blommar för fullt, men den har börjat tappa blad, flera om dagen, trots att den står fuktigt 10-15c och ca 20cm under 2st 58w lysrör! Varför??!! Igår sprayade jag alla blad med näring och ställde ut den igen... verkar som att den bara är lycklig när den får vara ute! (Köpt i år)
Ska försöka bära den in och ut och vänja den, kanske det hjälper.. unsure.gif

Tack för hjälpen
den lilla bladlusen
sådär nu är hon nyfriserad, hoppas hon blir nöjd och belönar mig med blommor och frukt biggrin.gif Känndes hämskt att klippa så mycket. Jag klippte av de långa grenarna precis efter nya skott som pekade mer uppåt. Får klippa lite mer till våren. wub.gif
Ingrid på Västkusten
Citrus bryter varsomhelst - så det här med att klippa den som man klipper annat kan ibland ge oväntat resultat!

Håll gärna citronen lite torrare - när kom den in inomhus? Finns någe elakt som heter WLF ( Winter Leaf Drop) men det är för tidigt ännu. Tillvänjning til inomhusklimatet är nog mer besvärligt. Jag ahr ingen lampa på mina ännu - kommer snart kanske - det beror på inomhustemperaturen. Nyligt inköpta citrusar bråkar lite fösta par åren man har dem - hos mig är dte så att det mesta nyinköpta är fruktansvärt känsligt första åren sedan är vi tillvanda vid varandra ;-)

Och så här års är för mkt fukt runt fossingarna så lätt hänt.
den lilla bladlusen
ja, när det är såhär varmt ute har jag svårt att få det under 15c i källaren, så jag antar att det är bättre att bära upp på dagen. Har ju ljus iaf och fuktigt är det... Min stora citrus är mycket snällare har inte tappat ett blad sedan jag köpte den biggrin.gif Den är fuktig med blade krullar sig lätt endå... antar att den är van vid lite fuktigare så...

Tack!
den lilla bladlusen
Så, nu är det gjort, har "förlängt stammen" en aning vilket syns på bilden. Får korta in grenarna lite till våren. Bilden är sne och trädet är snedplanterat (inte jag som gjort sleep.gif ), men ni ser iaf

Citronen har åkt in och ut ett par veckor nu, tre kanske... blir alltid glad igen när den får komma ut. Nu har jag kompromissat lite så den står innanför öppna fönster blink.gif Vad gör man inte för dom man tycker om? wub.gif
Ingrid på Västkusten
Det ser bra ut tycker jag!

Hos mig är de glada åt att vara inne men - jag ahr liksom en annan luftvolym i uterummet. Och idag ser det ut å bli sol - så det blir omegavattning när jag kommer hem, MED gödning :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon