Hans i Mälardalen
Jag har precis gjutit en parabolformad lite större damm med en liten grop i mitten som är tänkt att sänk ned pumpen i. Först modellerade jag fram formen i sand sedan gjöt jag ett lager med grovbetong. Därefter placerade jag ut stenar av varierande storlekar och avslutade med att fylla på mellan stenarna med fin betong. Det blev snyggt och bra men det läcker någonstans utan att det syns. Finns det något som jag skulle kunna behandla ytan med för att täta dammen?

Jag har försökt att få hjälp på vattenavdelningen men det verkar inte ha varit någon där på hela dagen.

Mycket tacksam för svar!
MvH
Magda16
Jag har en jättespricka i min betongdamm och vi har köpt en produkt som heter Läckagestopp från företaget Sika. Det står så här:
Andvändningsområde: Sika-2 används för tätning av hålighet och sprickor i berg, betong och murverk vid kraftigt vattenläckage.

Vi har ännu inte provat att fixa läckan, och det verkar inte helt lätt, man ska inte blande mer än vad man kan anväda sig av på 5 sek, men det är ett tips iallafall tongue.gif
Magda
Hans i Mälardalen
Tack för tipset, men jag har inget kraftigt läckage utan det är mer som att ytan bara sjunker utan att det finns några synliga hål. Därför tänkte jag mig någon ytbehandling av något slag. Något ytmedel som allmänt tätar en yta.

MvH
Viveka
Det finns en sorts siliconputs som man använder för att få betong vattentät. Den används till skostenar, swimmingpooler mm, när ytan behöver vara vattentät. Jag är inte säker på namnet, men ett välsorterad byggvaruhus borde veta besked.
Hans i Mälardalen
tack, ska kolla upp det och planera inför våren, jag misstänker att det är för kallt ute för att göra en insats nu.

MvH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon