Full version: Kattfråga
Svante F
Jag har varit in på ett kattforum som gjorde mig helt förvirrad......fattar inte hur det funkar. Kan någon av er som är kattägare svara på en fundering som jag har. Som jag tidigare har berättat så har jag tagit hand om en hemlös hankatt, och det fungerar bättre dag för dag. Problemet är att han BARA äter torrfoder, Iams kyckling. Jag vet att det är fara för urinstenar för en hankatt om den inte dricker tillräckligt. Han dricker grädde varje dag, men jag har aldrig sett honom dricka vatten från sin skål. Han är ute 90% av tiden, så om han dricker något där vet jag inte. Vad tror ni kattkunniga människor? Han vägrar att äta burkmat.....
yenny
Ja det är ju viktigt att han får i sej vatten... men det skulle inte förvåna mej om han dricker vatten ute.... mina dricker hellre ur fågelbadet el vattentunnan ute än inne... fast att han dricker grädde varje dag vet jag inte om det är så bra... vuxna katter brukar bli dåliga i magen av mjölkprodukter (är dock inte helt säker på om det gäller grädde)
ingrid fuxwall
Själv har jag haft en katt som hade urinsten och säger som så att får han det så märker du det.
Men så finns det ju foder som minimerar risken, vet att jag köpte det hos veterinären och katten tyckte det var gott.
pejori
Iams är ett foder som inte ger urinsten smile.gif smile.gif
det var många år sedan torrfoder innehöll ämnen som ledde till urinsten wub.gif
så oroa dej inte, det är ingen fara.
han dricker vatten ute, och grädde är inte farligt för magen heller smile.gif
Zarah P
Yenny har helt rätt. Mjölkprodukter är inte speciellt lämpliga för katter, i större doser. Dessutom är både grädde och mjölk att anse som mat för katter - och det är väldigt viktigt att de får i sig vatten, speciellt om de äter torrfoder.
Dricker han vatten ute kan det ju dessutom vara förorenat - och det finns ganska stor risk att han får mask.
Hoppas att det svaret hjälpte lite? Hör gärna av dig om du har fler funderingar - kan jag inte hjälpa dig kanske jag har någon bra länk e.dyl, i min ganska stora kattlänksamling. wink.gif
Svante F
Tack för alla svar. Min katt är ju fortfarande otroligt benig, så därför får han grädde att dricka. Han har blivit lite mindre skelett-aktig nu efter några veckor, men fortfarande är han på tok för mager. Han kan inte ha fått nog med mat på väldigt länge. Han är bra i magen, så det är inte några sådana problem. Det går ju inte att "tvinga" en katt att dricka vatten, så man får hoppas att det går bra ändå. Det är härligt att se honom ligga och mysa i min säng när jag vet att han tillbringade sin första vinter utomhus i hemlös.
Latmask
Ett tips är att ha vattnet på ett annat ställe än man har maten. Katter kan föredra att dricka vatten som inte är i anslutning till matskålen, jag vet inte riktigt varför, men det hjälper många.

Om han får urinsten så kommer du märka det genom att han kissar pyttelite och ofta och sitter och pressar fram det.

Har hört att det är dåliga torrfoder som kan ge urinsten för att det är för höga salthalter, vet ej om det stämmer eller om jag minns rätt. Men Iams är i alla fall inte alls ett dåligt foder, så jag tror inte att det finns nån större risk även om det jag hört är sant.
pejori
han blir säkert en jättefin katt om ett tag smile.gif smile.gif
visar han inte att han mår dåligt av grädden, så är det ingen fara... wub.gif wub.gif
han har tur som hittade dej wub.gif wub.gif wub.gif
Gertie
"Riktigt" torrfoder, typ IAM`S Och Royal Canin är noga utprovat för att inte
ge urinsten. Tycker du att katten dricker för lite, kan du blöta upp torrfodret.
Koka upp vatten, eller ta det varmaste du kan få direkt ur kranen.
Ta upp en lagom portion torrfoder, och häll vattnet över. Låt stå en stund
tills torrfodret har sugit åt sig en del vatten. Häll ut överflödet.
OBS! det är då att betrakta som blötfoder, och får inte stå framme länge.

I stort sett alla vuxna katter dricker för lite.
kerstin z5-6
vatten i en salladsskål på ett bord -är tydligen gott smile.gif
helst dricker mina från de snurrande stenen i växthuset . katter är lustiga smile.gif
yenny
mina katter dricker lite varstans.... vattenkannan som jag alltid har vatten i är kanon... likaså min glasskål med vatten som jag brukar ha ljus i.
sen så har jag ett vanligt glas ståendes vid altandörren och en skål i köket.
Zarah P
CITAT (Svante F @ 30-10-2005, 20:12)
Tack för alla svar. Min katt är ju fortfarande otroligt benig, så därför får han grädde att dricka. Han har blivit lite mindre skelett-aktig nu efter några veckor, men fortfarande är han på tok för mager. Han kan inte ha fått nog med mat på väldigt länge. Han är bra i magen, så det är inte några sådana problem. Det går ju inte att "tvinga" en katt att dricka vatten, så man får hoppas att det går bra ändå. Det är härligt att se honom ligga och mysa i min säng när jag vet att han tillbringade sin första vinter utomhus i hemlös.

Testa att ge honom en äggula (obs! EJ vitan) två-tre gånger i veckan - det är jättenyttigt för katter och MUMS, hävdar mina knasbollar. Det är fullt av näring och brukar ge lite rondör ganska snabbt - det är nyttigare än grädde. smile.gif

Om du har en djuraffär i närheten kan du ju kika efter "kattfontäner". Det finns ett antal märken - bl.a cat-it, och då kan katten dricka antingen stillastående eller rinnande vatten. Väldigt många katter uppskattar att få vatten som rör sig. Dessutom hålls det rent mha ett filter. Det kanske kan locka honom att dricka - det är ju roligare än en vanlig skål, och kan ibland "lura" katter som dricker för lite att få i sig mer vätska.

Lycka till, och hälsa katten från mig!! smile.gif
Kathy
Det finns laktosfri grädde som funkar alldeles utmärkt på katter. (det är nämligen laktosen som gör att de kan bli dåliga i magen eftersom de inte kan bryta ner det så bra)

Pussi har någon slags mjölk på flaska, men det är ett högt literpris. sad.gif
Då är det bättre med laktosfri mjölk alt grädde.
*Felix matte*
När vi hade Smulan, fick hon grädde varje helg och mjölk varje dag..
katterna i mitt och makens barndomshem fick varje dag spenvarm mjölk i ladugården wub.gif

Kanske är det mest "raskatter" som är känsliga unsure.gif
Kathy
CITAT (Felix matte @ 30-10-2005, 22:10)
katterna  i mitt och makens barndomshem fick varje dag spenvarm mjölk i ladugården wub.gif

Jag tror det inte är någon skillnad på raskatter/huskatter.
Funkar det att katten dricker vanlig grädde, så är det väl bara att fortsätta med det. wub.gif

Jag vågade dock inte chansa...det är liksom inget kul med en magsjuk kisse...
Fenja
Har du maskat av katten? Det är det första jag skulle göra i alla fall. Med ett bredspektramedel som Axilur. Det är troligare att den är mager av mask än av brist på föda om den levt som utekatt.
Mvh
Fenja
Zarah P
CITAT (Scrollan @ 30-10-2005, 22:29)
CITAT (Felix matte @ 30-10-2005, 22:10)
katterna  i mitt och makens barndomshem fick varje dag spenvarm mjölk i ladugården wub.gif

Jag tror det inte är någon skillnad på raskatter/huskatter.
Funkar det att katten dricker vanlig grädde, så är det väl bara att fortsätta med det. wub.gif

Jag vågade dock inte chansa...det är liksom inget kul med en magsjuk kisse...

Samma här.
Dessutom var katter oftare utekatter förr, än de är nu - och det är kanske inte riktigt lika lätt att veta om den är dålig i magen om den har toaletten utomhus, som om man gör rent den dagligen, kan jag tro?
*funderar*
Sollan
Torrfodret ska ha låg fosforhalt. Kolla i innehållsförteckningen.
Mina kräk lapar i sig sunkigt vatten i stillastående pölar utomhus och vrålar uppfordrande att jag ska dra i gång vattenkranen i badkaret. Extragott vatten finns också i hinken som jag ställer ner krukväxterna i när jag genomvattnar dem. De dricker minst ur vattenskålen med rent och frächt vatten ... wink.gif
Kathy
CITAT (Sollan @ 30-10-2005, 23:39)
Mina kräk lapar i sig sunkigt vatten i stillastående pölar utomhus och vrålar uppfordrande att jag ska dra i gång vattenkranen i badkaret. Extragott vatten finns också i hinken som jag ställer ner krukväxterna i när jag genomvattnar dem. De dricker minst ur vattenskålen med rent och frächt vatten ... wink.gif

laugh.gif
Den kissen behöver inget vaccin. wink.gif
pejori

samma här smile.gif smile.gif
sunkit vatten är jättegott laugh.gif laugh.gif
skålen är bara nödvändig om det är slut i dricksglasen som dom har. wub.gif
akvariet är också gott tydligen laugh.gif
SaraS
Det är laktosen som är farlig, precis som det står. Men det är väldigt lite laktos i grädde. Ju fetare produkt, destå mindre laktos. Därför klarar lagårdskatter av mjölk så bra, den är ofta fet.

Alla utekatter dricker ute, det kan man inte rå på. Vår 17-åring har faktiskt aldrig haft mask, trots att han är utekatt. Men har är hysteriskt kinkig med var han dricker. Det bästa är rinnande vatten eller vatten i rörelse. Så vi har en anordning i duschen, en vattenskål där man lägger duschantaget och slår på lite lätt rinn. wacko.gif Vi har fått rutiner så att han får dricka en stund ett par gånger om dagen. Inte så omständligt och billigare än dricksfontän... Men jag tror att det kan vara en god idé att testa med rinnande vatten, min känsla är att utekatter är lite extra kräsna vad gäller just vattenskålen... Regniga marschaller är därmot toppen... laugh.gif
SaraS
Tillägg: Ägg är smaskens, det bjuder jag den gamle till frukost på helgen... Jag tar hela ägget och kompenserar med Kitamins för b-vitaminförlusten. Det är också poppis... wub.gif Som sagt är han 17-pigg och nyter och har fin päls... Lite starr, men det är ju knappast fodrets fel... Utekatter kompenserar ju dessutom med att äta ute. Småfåglarnas äggskal är toppen, men småfåglar är menlösa. laugh.gif
Gillan

Det där låter precis som våran Fantast laugh.gif
Allt vatten utom det i vattenskålen är gott.

Ett tips är faktiskt att ge katten c-vitamin i förebyggande
syfte mot urinbesvär. Det rekomenderade vår veterinär
när Fantast hade typ " urinvägsproblem".
Vanlig Aco som du köper på apoteket. 1/2 tablett
en till två ggr i veckan.
/Gillan
Sollan
Jag har faktiskt försökt lära mina små hårhögar att själva skruva på vattenkranen men icke...! Matte är välfostrad i det som i allt annat.... wub.gif
Lulle
Hej på Er!

Angående Iams torrfoder så måste jag hoppa in i detta.
Lulle min äldsta katt fick urinsten av fodret Iams enligt veterinären, så jag fick byta till Science Plan Hill´s torrfoder K/D som vart kanon för min katt
han har nu mumsat på dom i över 1 år och inga problem längre.
Tipsar om att byt foder till din katt. Fodret ovan finns hos veterinärer att köpa.

Susan
LadyG
En del katter tycker bättre om vattnet om de får en drickfontän, en sån man byter filter i en gång i veckan, sköljer ur och byter vatten varannan dag ungefär och som står och porlar och hållet vattnet fräscht.

Det räcker att titta på mängden klumpar i lådan så ser man om kissen dricker mer tongue.gif

Mina pälsbollar matvägrar nästan om de inte på Whiskas torrfoder med kyckling och ärtor (!?! Men hallå kissarna, ni är rovdjur, inte kaniner?!? ) de små knasbollarna wub.gif
Det enda som smäller högre är portionsförpackad kycklinggegga, kyckling i sås eller vad den kallas. Fast de får ju inte det jämt, lite variation måste de ju ha så att de fortsätter att uppskatta det gottigaste när de får det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon