Annelie32
Jag letar efter recept på olika bönor
va i väg på ÖoB och där hade dom massor med inlagda bönor i olika former
så jag undrar om ni har några häftiga bra recept att dela med sig av ?
Whiskuchi
Chiliböngryta

(allt är på ett ungefär, det är ett väldigt förlåtande recept)

2 hackade gula lökar
2 finhackade vitlöksklyftor
4 hackade tomater
1 burk kidneybönor
1 hackad röd paprika
1 hackad grön paprika
salt, peppar
chilipulver (antar att färsk chili funkar också)
spiskummin
oregano
en nypa socker

Fräs lök, vitlök och paprika. Häll i tomathacket och bönorna, späd ev. med lite vatten. Krydda. Servera till ris.
KURT
Bönor på bork från ÖoB kanske kan verka billiga , men jag tycker att det är bättre att köpa torra bönor´, som man sedan lägger i blöt. Dessutom behöver inte alltid bönorna kokas (och de på burk är ju alltid kokta), om man tex gör Falafel så är det bättre med blötlagda, men inte kökta kikärtor.
Sulawesii
Kikärtsgryta
2 dl kikärtor
2 vitlöksklyftor
olja
2 msk ketchup
2 dl grädde
1,5 buljongtärning
3 dl vatten
1-2 msk curry

Fräs vitlök, lök och curry i oljan. Tillsätt vatten, buljong och ketchup. Låt småputtra i en halvtimma. Tillsätt kikärtorna och koka ytterligare fem minuter.
Tittiluringen
Hej Hopp!

Gå in på www.risenta.se

beställ Lilla Bönboken.... gratis....

Kram Titti smile.gif
noora
Bönröra (nästan samma som receptet ovan...)

En burk bönor (skölj dem om dom är i sötsliskig tomatsås)
En burk tomater (krossade, passerade eller hela beroende på tillgång och smak)
En hackad gul eller röd lök om man orkar och har det hemma
Chili efter smak (färsk, torkad eller pulver, själv brukar jag ta en kvarts torkad habanero)
Vitlök efter smak
Spiskummin (hel eller mald)
Rosmarin, oregano och vinterkyndel efter tillgång och smak
Kanske lite salt
Ingen svartpeppar (tycker jag), ta lite mer chili i stället smile.gif

Fräs löken i en gnutta fett (olja, margarin, smör...). Om man inte råkar ha lök hemma kan man skippa den. Häll på tomater och bönor. Koka upp. Krydda. Låt koka en stund så att kryddorna blandas. Smaka. Krydda lite till. Servera som tillbehör till något (tacos, hamburgare, köttbullar...) eller som det är på rostat bröd.

Man kan även ta enbart bönor, kryddor (som ovan), lök och paprika och fräsa ihop, och sedan mosa. Gott som pålägg eller tillbehör till tacos.

Eller varför inte prova en kall bönsallad på kidneybönor, paprika (gärna olika färger) och fetaost?

Jag har fått lära mig att riktig chili con carne varken ska innehålla bönor eller tomater, men en vanlig "svensk" chili con carne kan vara god den med:

Typ 400 g kött (högrev eller nåt annat billigt)
En burk bönor
En burk tomater
En skvätt porter
Kanske nån paprika eller två
Chili
Vitlök
Oregano (och rosmarin och vinterkyndel om man är som jag och råkar gilla dessa)
Spiskummin
Salt
Kanske lite svartpeppar

Finhacka köttet, gärna i en matberedare. Det går bra med köttfärs, men hackat kött blir godare tycker jag. Bryn köttet tillsammans med lite av kryddorna i en stekpanna. Häll köttet, tomater, hackad paprika och en skvätt porter (1 dl eller så) i en gryta. Krydda lite till. Låt koka tills köttet känns bra. Häll i bönorna och krydda lite till. Låt koka några minuter till. Servera med bröd eller ris.
stina
CITAT (Tittiluringen @ 31-10-2005, 16:44)
Hej Hopp!

Gå in på www.risenta.se

beställ Lilla Bönboken.... gratis....

Kram Titti smile.gif

Tack för tipset! Har beställt!

rolleyes.gif

/Stina
Bessie
Italiensk grönsakssoppa

Strimlad purjolök och finhackad vitlök fräses i olivolja. Tillsätt morot och selleristjälkar i små bitar och en burk hela tomater (stick ner en sax i burken och klipp två gånger i stället för att strimla dem på skärbräde), vatten + buljongtärning och valfria örtkryddor. Koka upp och tillsätt pastafjärilar, skruvar eller annan småpasta. När pastan är färdigkokt tillsätter man kokta bönor (vita eller borlotti), zucchini i kvartsbitar och färsk grovstrimlad spenat, om man har (bönorna behöver bara bli varma, spenaten bara slakna litet och zucchini blir inte bättre av att bli överkokt.) Smaka av med salt, peppar och italiensk salladskrydda. Hel parmesanost är jättegott att riva över.

Någonstans har jag ett indiskt recept på svartögda bönor med svamp, hör till de godaste sakerna i världen. Ska leta fram det, eller om du ser Madhur Jaffreys indiska kokbok på ditt bibliotek så finns originalet där. Där finns också ett bra recept på mungbönor, som vi ju mest känner till i form av böngroddar, men de blir väldigt bra kokta också.

Anna Bergenström har också bra bönrecept i Annas Mat och Nya Annas Mat.
Annelie32
Tack för alla fina recept och tipset om "bön"boken smile.gif
ska genast beställa

har ju börjat käka lite mer GI mat eller enbart Med lågt GI så bönor är ju bra smile.gif
Bessie
Jag har just upptäckt att kokta vita bönor, förvällda morotsstrimlor & små broccolibuketter, squash i bitar och lite finhackad schalottenlök tillsammans med en god senapsvinägrett blir en jättebra bönsallad
Gurkan
CITAT (Annelie32 @ 30-10-2005, 18:43)
Jag letar efter recept på olika bönor
va i väg på ÖoB och där hade dom massor med inlagda bönor i olika former
så jag undrar om ni har några häftiga bra recept att dela med sig av ?

Min vanligaste snabbmat här består av :

Lök
Vitlök
Chilipeppar
Paprika
Tomater

+/- vilka grönsaker man gillar/är billiga/skördeklara ... man tager vad man haver

1 burk bönor
Pasta + evt. riven ost

Hacka lök, vitlök och chili, fräs i olja tills löken är havklar. Häll i strimlade
grönsaker och fräs lite till, häll i hackade tomater, ett par tre stycken och låt koka ihop nån minut.

Häll i en burk sköljda bönor och blanda om. Klart.

Servera med pasta eller ris.

De godaste är de stora vita bönorna tycker jag.

Du får se det här som ett grundrecept som man kan smaksätta med vad man har till hands och gillar, timjan är jättegott i det här, rosmarin likaså. Sweet chili kan man blanda i det mesta eller lite vinäger och honung.

Om man fräser löken med curry eller currypasta passar vanliga röda kidneybönor bäst tycker jag.

Som sagt, snabbmat och fantastiskt nyttigt.

Om bönor/grönsaker/fullkornspasta är GI-mat (låg-GI borde det väl heta ??) eller inte vet jag inte och bryr mig inte heller. Så länge jag vet att min mat är god och nyttig struntar jag i vad den kallas.
rosita
Jag använder ofta vanliga stora vita bönor i sallader och grytor. Ibland marinerar jag dem innan jag blandar dem i salladen. Gott! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon