Bönröra (nästan samma som receptet ovan...)
En burk bönor (skölj dem om dom är i sötsliskig tomatsås)
En burk tomater (krossade, passerade eller hela beroende på tillgång och smak)
En hackad gul eller röd lök om man orkar och har det hemma
Chili efter smak (färsk, torkad eller pulver, själv brukar jag ta en kvarts torkad habanero)
Vitlök efter smak
Spiskummin (hel eller mald)
Rosmarin, oregano och vinterkyndel efter tillgång och smak
Kanske lite salt
Ingen svartpeppar (tycker jag), ta lite mer chili i stället

Fräs löken i en gnutta fett (olja, margarin, smör...). Om man inte råkar ha lök hemma kan man skippa den. Häll på tomater och bönor. Koka upp. Krydda. Låt koka en stund så att kryddorna blandas. Smaka. Krydda lite till. Servera som tillbehör till något (tacos, hamburgare, köttbullar...) eller som det är på rostat bröd.
Man kan även ta enbart bönor, kryddor (som ovan), lök och paprika och fräsa ihop, och sedan mosa. Gott som pålägg eller tillbehör till tacos.
Eller varför inte prova en kall bönsallad på kidneybönor, paprika (gärna olika färger) och fetaost?
Jag har fått lära mig att riktig chili con carne varken ska innehålla bönor eller tomater, men en vanlig "svensk" chili con carne kan vara god den med:
Typ 400 g kött (högrev eller nåt annat billigt)
En burk bönor
En burk tomater
En skvätt porter
Kanske nån paprika eller två
Chili
Vitlök
Oregano (och rosmarin och vinterkyndel om man är som jag och råkar gilla dessa)
Spiskummin
Salt
Kanske lite svartpeppar
Finhacka köttet, gärna i en matberedare. Det går bra med köttfärs, men hackat kött blir godare tycker jag. Bryn köttet tillsammans med lite av kryddorna i en stekpanna. Häll köttet, tomater, hackad paprika och en skvätt porter (1 dl eller så) i en gryta. Krydda lite till. Låt koka tills köttet känns bra. Häll i bönorna och krydda lite till. Låt koka några minuter till. Servera med bröd eller ris.