ester
Nu ska vår uppfart äntligen snyggas till. Det är en ganska stor grusplan och det ska på fint grus.På andra sidan, motsatt huset, finns en brant slänt ca 10 meter lång och 2 meter hög. Ovanför finns en skogsdunge där hästarna går. Det är en hemskt ful slänt och när uppfarten är fin vill vi ju ha slänten fin.
Vad kan man plantera? Jag vill ha buskar, marktäckare eller perenner. Det ska vara lättskött, men snyggt. Inga barrväxter - de kan bo i skogen, men inte i min trädgård!
I övrigt i trädgården har jag gammaldags rosor, kaprifoler, schersimer och den sortens växter. Det får gärna passa ihop med resten.
Almdalen
På en slänt har jag allt i vitt, Ölandstok, en vit Magnolia , en Fjärilsbuske och i framkanten Hostor, nu på våren även hyasinter och vita tulpaner. På den gula har jag Jättedaggkåpa, Benved, Forsytia, Vårginst och Påskliljor. Det blommar hela året på båda, de kräver lite skötsel på våren men sedan växer de och täcker marken. Något liknande kanske kan passa hos dig.
wub.gif
Ingegerd
yla
på min slänt växer det lupiner i massor jag har gott om plats så det får dom fortsätta med det verkar dom gilla,,,,,,,,,
så kanske ett par sådana också kan ingå i din slänt
fast dom e ju inte så snygga då dom står i frö men man kan ju klippa av fröställningarna o då täcker ju det gröna bladen fint dom sköter sej annars själva wub.gif
Gunvor Nilsson
Varför inte rosenkvitten? Vackra när dom blommar och vackra frukter på hösten! Frukterna är mycket C-vitaminrika och det går att göra god gelé av dom. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon