Full version: Norrfönster
Credo
Mitt sovrum ligger i norr och jag undrar om jag kan få lite hjälp med vad jag kan ha för gröna växter där. Idag har jag enbart kantdracena. De trivs även fast det ibland blir lite kallt och dragit när jag vädrar eller när fönstret står öppet på natten. Men det blir tråkigt med bara kantdracena så tips på andra gröna växter emottages tacksamt!
Alexander-VG-zon3
bergspalm trivs bra där och tål även om det är lite kalt fast inte för kalt typ dom tålk ju ite värsta vinter kylan men om det är skugga så kan man även få blommpr på dom
Credo
Tack!

Hur ser en bergspalm ut? Någon som har bild?
yenny
Garderobsblomma borde också fungera i norrfönster.

garderobsblomma
*Felix matte*
Skyfflade ihop alla jag har i mitt norrfönster i köket.. så ser det ut ikväll smile.gif
Alexander-VG-zon3
http://images.google.se/imgres?imgurl=http...cial_s%26sa%3DN
där är bild pls lite info smile.gif rolleyes.gif
cic
Jag tycker att det flesta växter trivs bättre i norr och öster. Är svårare att få dom att trivas i söder och väster. Men det är bara min egen högst ovetenskapliga undersökning. biggrin.gif tongue.gif
Credo
CITAT (Felix matte @ 30-10-2005, 22:43)
Skyfflade ihop alla jag har i mitt norrfönster i köket.. så ser det ut ikväll smile.gif

Oh, vad fint! Kan du berätta vad det är för något? Gärna från vänster till höger för mig som kan så lite om blommors namn. smile.gif
maimiti
Måste det vara rent gröna växter, sådana som aldrig blommar? Jag har ex mina klivior i norrfönster... inte rent norr, det är nord-nord-ost eller nåt sånt. När solen går upp så blänker det till lite i fönsterglasen wink.gif Jag har två orkidéer i samma fönster (och de blommar där) samt ett otal hoyor, men de sistnämda är du kanske inte så intresserad av om det är främst gröna växter du gillar?
Aralior tror jag skulle funka bra. Jag har haft sådana stående ganska så mörkt i hörnen tex, så norrfönster borde passa dem.
*Felix matte*
CITAT (Credo @ 30-10-2005, 23:36)
CITAT (Felix matte @ 30-10-2005, 22:43)

Oh, vad fint! Kan du berätta vad det är för något? Gärna från vänster till höger för mig som kan så lite om blommors namn. smile.gif

klockkalanchoe, dracena golden coast, aloe barbadensis, ?, ?, aloe barbadensis
de här två minns jag inte namnet på
astrid.m.s
Den till vänster är en peperomia som även kallas för Mors tanke. Den till höger ser ut att vara släkt med ärtor på tråd, de är ju runda men dessa på bilden ser lite annorlunda ut i formen.
pejori
påsk och november/julkaktusar fungerar i norrfönster. wub.gif wub.gif
många orkideer också. wub.gif
*Felix matte*
CITAT (astrid.m.s @ 31-10-2005, 09:33)
Den till vänster är en peperomia som även kallas för Mors tanke. Den till höger ser ut att vara släkt med ärtor på tråd, de är ju runda men dessa på bilden ser lite annorlunda ut i formen.

Tack Astrid wub.gif
Jagular
den brukar kallas "citroner på tråd" i handeln
Credo
Tack för tipsen! Fönstret ska nog bli riktigt fint snart! smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Jagular @ 31-10-2005, 13:11)
den brukar kallas "citroner på tråd" i handeln

Tack wub.gif
... mitt minne är bra men kort tongue.gif nu ska jag skriva in namnet under bilden
laugh.gif
lilla mamma
eller bönor på tråd kan den kallas
*Felix matte*
Kärt barn har många namn smile.gif häromdagen såg jag den andra sorten med runda kulor... den var monterad på bambustam (heter de så... håriga)...kanske köper jag en sån också.. verkar ju vara lättskött.
LadyAdina
Någon som har det vetenskapliga namnet på denna (citroner på tråd)? Har försökt hitta på nätet, men antingen är jag dum eller så är jag blind, för det finns inte! wink.gif Har den inte själv, men svärmor har den och skulle gärna berätta frö henne vad hennes "mystiska" växt egentligen heter! biggrin.gif
*Felix matte*
mitt minne...
nu hittade jag bild i albumet, jag fotade omslaget när jag köpte växten smile.gif

den med runda "ärtor" tycks heta Senecio rowleyanus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon